1

Jag undrar om nån vet vad det är för storlek på bultarna till drivknutarna på en buss -78:a?
Beställt nya kompletta drivaxlar från England men glömde beställa bult så nu tänkte jag att jag skulle kila på om det fanns på jobbet.
Varför inte skruva loss och kolla? Dom sitter som berget och vill kunna köra den till en polare som ska hjälp mig att byta så jag vill ha alla reservdelar till hands då.

2

M8x48 verkar det vara. Det viktigaste för att lyckas med demonteringen är att använda rätt verktyg. Det är inte Insexgrepp på dessa skruvar utan XZN, även kallad intolv. Blås rent greppet innan så att du får i verktyget annars får du ta fram kapen.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

12kantig insex m8 57-63mm lång, enligt dom som säljer dom i usa, skulle tro att det inte är 8.8grade

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Är det inte torx på dem ??

5

Jag hävdar å det bestämdaste varje gång någon hävdar att det inte är insex att det troligtvis beror på. Jag har varit med om både och! Bara att borsta rent och kolla efter och använda rätt verktyg! Vill de inte ge med sig med enbart verktyget har jag vid några tillfällen kompletterat med en svetstång på utsidan om skallen för att få loss skruven. Detta bör man isf göra innan man runddragit fattningen i skruvskallen. Lycka till!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

kee skrev:

Jag hävdar å det bestämdaste varje gång någon hävdar att det inte är insex att det troligtvis beror på. Jag har varit med om både och! Bara att borsta rent och kolla efter och använda rätt verktyg! Vill de inte ge med sig med enbart verktyget har jag vid några tillfällen kompletterat med en svetstång på utsidan om skallen för att få loss skruven. Detta bör man isf göra innan man runddragit fattningen i skruvskallen. Lycka till!  ICQ/ab

Det funkar ju med insex åxå bara längden är rätt...

7

Kvaliten är nog 12.9 vill jag minnas.
Etka säger att längden ska vara 48 mm så det stämmer nog.

Jag har aldrig sett insex där så jag misstänker att det är bytt då. Samma sak på lite nyare VW o Audi, iaf upp på 90-talet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G