1

Hej
Har ett litet problem med min bubbla, laddningslampan lyser men bara på höga varv och det har aldrig varit några problem att starta den.
Tills idag, helt död när man vrider på nyckeln och bara 2,7volt i batteriet

Borde det inte vara så att lampan skulle lysa på låga varv om det vore fel på laddningen?

Någon som har varit med om något liknande?

Bilen är en -66 med 1300 motor
Har precis köpt bilen så jag vet inte vad som är bytt å inte bytt på den, men laddningsrelät ser ut å vara nytt iaf!!

Mvh

Typ 1 1300-66  http://www.garaget.org/?car=301481
Munka-Ljungby Luftkühler

http://www.bugmeet.se/

2

Har du bara 2,7 V i batteriet och om du inte glömt något på så funkar ju inte laddningen. testa putta igång bilen och mät upp om den laddar.
batteri skick? kolla syranivån!

3

Det blir tyvärr så när en lindning i generatorn är av Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Köpte mig en laddare, så nu är batteriet på laddning. Ska mäta imorgon hur mycke den laddar!!

Typ 1 1300-66  http://www.garaget.org/?car=301481
Munka-Ljungby Luftkühler

http://www.bugmeet.se/

5

Slirar på remmen på höga varv?

Som Johan W skriver om en lindning i generatorn är av uppstår fenomenet.
Mät när motorn är i gång... Skall ligga på 13,7-14,2 om det är en 12v
Troligen mellan 7-8 om det är en 6v....

6

Det kan också vara så att kollektorn är oval, vid lägre varv klarar fjädarna att hålla ner kolen, vid högre varv släpper dom kontakten med kollektorn. När motorn går på tomgång kan man trycka på ett av kolen o känna om den "studsar" lite ut o in, är det så är det bara att svarva kollektorn så blir det bra igen. Man kan också prova med att lägga något mellan kolen o fjädern så man får högre fjädertryck mot kolen.

7

Har fått fatt på annan generator om det skulle va så att den e kass!

Typ 1 1300-66  http://www.garaget.org/?car=301481
Munka-Ljungby Luftkühler

http://www.bugmeet.se/

8

Jag skar av en bit av ett suddgummi och la mellan fjädern och generatorkolet.
Då vart det bättre tryck på kolen och man kunde ta sig hem med lyse på sena kvällen. ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967