1 Senaste redigerad av Berg (2012-08-16 23:49:08)

Tänkte höra om vad för modefieringar man ev får göra när man ska reg besiktiga en buss som fallit ur registret.
Måste bussen vara helt 100% original såsom växellåda, reducerväxlar, höjd (sänkning) m.m eller kan man stoppa i en lite större motor typ en as motor och en bättre växellåda direkt och sänka den lite lagom eller får jag vänta tills bussen är i registret igen?
Ps bussen är en 64 med 1500 motor. Ds

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2

enligt boken får du nog inte göra det men i verkligheten går det alldeles utmärkt.  ICQ/ab

3

Undrar precis samma sak inför regbesiktning av barndooren. Den kommer vara sänkt och rätt så modifierad men man får väl hoppas att det går i alla fall.

Alte Liebe rostet nicht!

4

Frågade "snubben" här uppe som reg bes ang lite "moderniseringar" och han sa bara att då har du ju förbättrat säkerheten och de skulle jag ej se som något problem.

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

5

Får väl åka o snacka med "snubben" som utför dem här i Lidköping.
Vore ju jäkligt skönt om man kunde sätta på straight axle och få sänkt den lite med flippade spindlar direkt när man ändå river i bilen än att man måste riva bilen igen efter att reg besiktning är utförd.

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

6

Enligt lagar å regler så ska den vara orginal så som den lämnade fabrik, jag va livrädd när jag reggade in min buss igen å jag åkte på att det var för stor motor...så den fick jag byta till en mindre. Han sa att antingen byter du till mindre motor eller oxå så fixar du större  bromsar å då tänkte jag att då är den ju inte som den lämnade fabriken...??? Jag bytte motor iallafall.

sen har jag en kompis som har reggat in sin buss med straight axle å massa andra modefierande å det va inga problem....så summa sumarum så beror det på besiktningsmannen....

Ta kontakt med den stationen där du ska regga den och prata personligen med dom är mitt tips eftersom dom har olika bedömningsförfarande.

Självklart kan man ju motivera förbättringar både säkerhetsmässigt å miljömässigt...

//Lycka till!!!!

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

7

Jag skall regbesiktiga på Torsdag nästa vecka  ICQ/ae
Så nu sover inte jag gott TACK ska ni ha  ICQ/ad
Min är inte som den kom från fabriken !!
Men jag vet andra som har regbesiktigat sina bussar eller bilar, som har varit ombyggda. Som har gått igenom utan problem.
Jag har ingen originalmotor eller bromsar och en del andra ombyggnader , så vi får se vad som händer.

8

Jag reg. besiktigade min pickup med AS motor utan problem, innan han satte igång med besiktningen så berömda han pickupen och frågade om om jag hade gjort något med motorn eller om den var orginal, fast det kommer du väl ändå inte berätta för mig sa han och skrattade   ICQ/ae
Riktigt skön kille

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

9

Då har jag regbesiktigat min buss  ICQ/ag
Den har tvåkrets , skivbromsar , 1600 motor och en soffa i skåpet.
Allt kommer stå under övriga uppgifter.
Och jag har bubblalåda och inga reduktionsväxlar .
Och vad gällande däcken inga problem fram 165/65R15 Bak 185/65R15.
Men han skruvade allt lite på sig, han ringde och frågade vad som gäller i detta fall.
Det svar han fick var sunt förnuft gäller  ICQ/ag
Skivor är bättre än trummor, tvåkrets är bättre än enkrets ,1600 motor och en soffa är inte fel det heller. ICQ/ag

10 Senaste redigerad av Berg (2012-08-23 19:22:20)

Grattis.
Det låter ju fint för den dagen när man står där själv, för med ditt positiva resultat så kommer det att bli modifieringar även på min buss ICQ/ab

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)