Har glapp / axialspel i bakaxel som jag hör inne i hytten när jag kör i gupp. Står bilen på backen och jag sliter fram och tillbaka i hjulen så kluckar det i inifrån. Kan jag justera det? Det är en gammal bubbla 56 med Rhino hus och bakaxelrör med skivbromsar från Prosche 356. Har även problem med vibrationer i samma område efter ca 5-6 mils körning. (har ställt frågan om vibrationsproblemet tidigare i forumet men utan resultat) Det kanske har något samband? Monterat nytt lager men ingen skyllnad.
Jag har haft kluckande ljud i min bakvagn på 181:an, det berodde på att den stora gummitutan som sitter på svärdet emot bottenplattan på "axeln" som är gjuten inte stoppade innan svärdet slog i bottenplattan vid kompression... alltså fick jag höja gummit så att det mötte bottenplattan tidigare än när svärdet slog i.
jag har väldigt svårt att förklara då jag inte kan alla delar på bottenplattan men hoppas du förstår 
Gummituta =genomslagsgummi?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Trots bultmönster är samma har gränssnittet ändrats över åren. Jag satsar på att lagret glappar i lageröverfallet. Tror jag skrev om detta här; http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7336
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Ja, för min del var det i allra högsta grad mätbart, jag lät en kompis svarva två tunna shims/ringar att lägga in i lageröverfallet - men en lättare metod hade kanske varit att skippa en papperspackning & montera rätt lageröverfall... Hade nog gått att ta en packning och lägga i lageröverfallet också - det är ju en tämligen statisk kraft som verkar där, visst vid kurvtagning så varierar den väl lite men ändock så räcker nog vadsomhelst som eliminerar glappet.
Eftersom hela drivaxeln kan röra sig ut och in så kan jag mycket väl tänka mig att det kan bli vibrationer av detta iom drivaxeln går ända innifrån diffen och ut till bromstrumman...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Det där låter troligt. Känns bra att ha något att göra i helgen, återkommer med resultatet. Tack! 
