Det är vad jag förstår en väldig skillnad hur man betalar pengarna, min sambo har inte "fackligt avtal" på sitt jobb vilket innebär att företaget inte betalar in pension, däremot kan hon om jag fattat rätt själv ta av sin lön och betala in "brutto" istället för att skatta pengarna och sen betala (en liten del går ju att dra av skatten på).
Detta är altså inget fuffens utan så funkar det för de som har fackligt avtal bara det att då är summan som betalas in bestämd av facket.
Tror att nettosparande 12.000 om året är "skattefritt", sparar man mera så är det ingen idé att göra det som pension. Men betalar du med "oskattade pengar" så tror jag det är en helt annan ekvation.
Är du med i nåt fackförbund (kanske man inte är om man är sin egen iofs) så kan de säkert hjälpa dig, annars kanske det finns något liknande förening för företagare som kan råda dig. Tror det är rätt komplicerat att få rätt så att det blir rätt och riktigt och dessutom optimalt ur skattesynpunkt. Själv sparar jag nån dryg tusenlapp i månaden (men jag är fackligt ansluten och får avtalsenlig pension därifrån) och jag har gått till en "rådgivare" i mitt fall en firma som heter "söderberg partner" som jag tyckt verkar seriösa och gjort enl deras råd. Säkert går det bättre om man engagerar sig själv men jag har inte orkat. Sparar man mera än jag gör ska man säkert engagera sig själv.
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)