1

Eftersom jag inte är en arbetstagare längre, behöver jag leta efter en bra pensionsförsäkring. Men jag får brochurer från så många olika, jag vet inte vad jag ska välja. Finns det nån egetföretagare på forumet som kan rekommendera en pensionsförsäkring?
Jag har byggt upp ett pension i Holland också, är det möjligt att den svenska pensionsförsäkring kan köpa detta, så att jag får bara betalt från Sverige när jag pensionerar mig? I Holland gör man så om man byter persionsförsäkring, men jag vet inte om det funkar mellan olika länder. Nån som vet?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Köp en lyxbuss istället så har du din pension säkrad ICQ/ad
Finns så många olika sätt att gå till väga jag personligen orkar inte engagera mig överdrivet mycket så min bank får sköta placeringarna så betalar jag varje månad .

West Coast Volks
Attitude is everything !

3

Det var nåt jag tänkte också. Eftersom jag har en väldigt bra bankman (bankfru), då skulle hon kanske ta hand om det....

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

Håller med Sondis... Min bank fick i uppdrag att fördela en summa som vi kom överens om i säkra placeringar... betalar bara summan varje månad... det är nog helt ok...man får se till också, ifall nåt händer en...att pengarna betalas ut till familjen.

Det är nog en av dom bättre sätt, om man inte jätte sugen på att hålla koll på placeringar varje månad... det finns jo annat roligare här i livet... ICQ/af

Typ 1 - 67 //  Typ 2 - 75
"Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free" Fahrvergnugen West
"Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap" www.neverdietattoo.com
"Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth" West Coast Kickboxing

5 Senaste redigerad av Loyden (2011-03-17 17:20:14)

gå till banken och öppna en kapitalförsäkring. då skattar du knappt 1% om året. Och du kan ta ut pengarna när du vill. Finns både aktie och räntefondsbaserade att välja på beroende på hur aktiv du är.
Ska det vara till pension om ett antal år så är ju aktiefonder bättre på lång sikt.

Pensionsförsäkringen får du skatta för fullt ut när det blir dax. Den får du å andra sidan dra av för nu, men bara en viss procent på vad du tar ut i lön.
Jag har pensionsförsäkring så mycket som är avdragbart för mig och en kapitalförsäkring utöver det.
Kolla med bankfrun så kan hon nog räkna ut vad som blir bäst för dig!

6

Det är vad jag förstår en väldig skillnad hur man betalar pengarna, min sambo har inte "fackligt avtal" på sitt jobb vilket innebär att företaget inte betalar in pension, däremot kan hon om jag fattat rätt själv ta av sin lön och betala in "brutto" istället för att skatta pengarna och sen betala (en liten del går ju att dra av skatten på).

Detta är altså inget fuffens utan så funkar det för de som har fackligt avtal bara det att då är summan som betalas in bestämd av facket.

Tror att nettosparande 12.000 om året är "skattefritt", sparar man mera så är det ingen idé att göra det som pension. Men betalar du med "oskattade pengar" så tror jag det är en helt annan ekvation.

Är du med i nåt fackförbund (kanske man inte är om man är sin egen iofs) så kan de säkert hjälpa dig, annars kanske det finns något liknande förening för företagare som kan råda dig. Tror det är rätt komplicerat att få rätt så att det blir rätt och riktigt och dessutom optimalt ur skattesynpunkt. Själv sparar jag nån dryg tusenlapp i månaden (men jag är fackligt ansluten och får avtalsenlig pension därifrån) och jag har gått till en "rådgivare" i mitt fall en firma som heter "söderberg partner" som jag tyckt verkar seriösa och gjort enl deras råd. Säkert går det bättre om man engagerar sig själv men jag har inte orkat. Sparar man mera än jag gör ska man säkert engagera sig själv.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)