Hej! Hur mycket drar era typ ettor med 1300 motor? Mvh: Joni
Mätte för mååååånga år sen och för mig att det gick att snålköra under 0.7 nedåt 0.6 på landsväg, men i stan litern...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Det beror ju på hur du kör vilken förgasare du har och hur små bakdäck du kör med
Sist jag kolla drog min med slut 1600 0,5l och innan med fräch 1200 0,8l med samma fugge och hjul 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Jag har pict-30 förgasare, och kör på 195 däck bak, ska man då räkna med 0.9 milen eller vad tycker ni?
Vilken förgasare som sitter på är fullständigt oväsentligt bara den är rätt bestyckad.
Ali G
landsväg 0,57 och i stan runt en liter....
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Har ingen aning, där jag bor är det jättetätt mellan bensinstationerna
Eller som svullo en gång sa när han fick denna fråga om hans bigblock chevelle: Den gör 0-100 på under 2 liter.
Jag har pict-30 förgasare, och kör på 195 däck bak, ska man då räkna med 0.9 milen eller vad tycker ni?
Om den är orginalbestykad (swerker har givetvis rätt) och du inte kör bara i staden, gasar och bromsar hela tiden och kör under 100 så tycker jag att det låter i mesta laget.
Men går den bra så kanske du ska vara nöjd, den kan gå varm om den går för snålt.
Kolla stiften, finns på nätet hur dom ska se ut när dom gått med rätt blandning.
Sen kan det ju vara kul att det rör på sig när man gasar och på entusiastbilar brukar det inte göra så mycket om dom drar lite mer 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Salige Svullo sa även "Ride on,ride on.." och då tänkte han naturligtvis på att det gör inget vad entusiastbilar drar, det är "smiles per hour" som räknas..
Hastigheten är nog som sagt rätt avgörande. Luftmotståndet på en bubbla är väl inte idealt och ökar väl ungefär med kvadraten på hastigheten. Dvs i 60-70 är det inte så mycket att tjafsa om men över 100 är det betydande. Sen antar jag att i lägre hastigheter påverkar rullmotståndet endel. Och acceleration och broms tar ju massor av soppa. Lyckas folk köra på 0,57 med ganska "vanliga" bilar borde man ju kunna komma ned till nästan 0,5 om man pumpar däcken (och har smala lättrullade), kör bra olja i motor och låda och kör med ett ägg under pedalerna... Ganska bra får man säga, för en bil som ritades för 70 år sen...
Då är det nästan miljöbilar vi pratar om 
Salige Svullo sa även "Ride on,ride on.." och då tänkte han naturligtvis på att det gör inget vad entusiastbilar drar, det är "smiles per hour" som räknas..
Eller "Smiles per Miles"!
Då är det nästan miljöbilar vi pratar om
Finns det något miljövänligare än att inte köpa nytt? 
Ali G
Hej! Hur mycket drar era typ ettor med 1300 motor? Mvh: Joni
Jag vill inte vara taskig men vem bryr sig o sådant när det är en hobbybil
PS staten vill förbjuda hobby bilar effter att det misbrukas effter som dom körs i daglig trafik
Jag såg att man hadde (staten)ett förslag att man måste ha en miljöbil för att slippa skatten på ett hobbyfordon
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Nu ska jag inte trasha denna tråden (mer än lite) med politik, men jag fattar inte - när CO2 idag av de flesta räknas som det stora problemet - att man nöjer sig med att ta ut en fet skatt på soppan. Ju mindre bilen drar alt. ju mindre du kör desto mindre behöver du skatta. Varför krångla till det med miljöbilar då? Visst är det ett sätt att driva utvecklingen framåt, men kunderna köper nog det som blir billigast = låg förbrukning kommer löna sig.
Tycker inte det är rimligt att en tung Lexus SUV hybrid som bara körs landsväg och i princip vinner nada på att vara hybridiserad ska få olika former av subventioner. Kör man en 50 år gammal VW som drar 0.6l milen eller en monstertruck med V8 OCH hybriddrivlina men som ändå drar ungefär lika mkt. Varför ska då SUVen få en subvention... av MINA skattepengar...
Knasigt.
Och har man kvar skatteavdrag för bilresor där kommunala alternativ inte finns så är det rätt OK med hög skatt på soppan, för de som verkligen inte har nåt alternativ får ju skatteåterbäring. Inget är perfekt, men genom att skatta på bränslet så får man de som kör mycket att välja snåla bilar som passar deras körsätt. Inte att man politiskt väljer en teknisk lösning som sällan är optimal för den enskilde.
Nog om detta.
Hoppas skattefriheten för veteranare kvarstår OCH att veteranare undantas av ev framtida miljö/umweltzone.
Visst är det fantastiskt att en gammal VW kan fås att dra så lite som 0.6.
Sökte och hittade denna sovandes tråden, körde nämnligen på träff i helgen som var, och det blev väl sisådär 40mil med den gamla bubblan.
Har alltid räknat med att "den drar nog runt litern" är ju ingen ny och modern motor. 1200 30hk.
När man närmade sig hemmet så blev det dags att tanka, och har en app (my car) som man knappar in all spec angående soppan. Och tänkte att detta skulle bli roligt att se hur mycket den dragit.
Blev riktigt förvånad när den visade att bilen dragit 0.56
Var ju huvudsakligen långkörning och tänddelar är nytt och frächt, men ändå. Tändningen har jag ställt på känn 
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld
håller mig under 1l/mil med min 2176a och weber 48or
om man landsvägskör......
Jag har lyckats köra min fullpackade buss med 1600-motor och takräcke på 0,85 och det är mätt på många mil.
1964 Typ 2
Tänk att det finns en app som dividerar liter med mil. Fantastiskt!

Ali G
Ja jo de klarar man ju relativt enkelt själv
Men den håller koll på det mesta, alla kostnader samt medelförbrukning sen man startade använda den..
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld
Lite OT... men...
Nu har jag inte kört dessa appar som räknar medelförbrukning, men har man nyare bil med OBD kontakt så kan man få loggat tex motortemp, momentan förbrukning etc etc, kompletterat med GPS position, samt att accelerometrarna i telefonen kan registrera acceleration och svängar. Tror jag sett de som skapar körjournaler för de som använder bilen i tjänsten. Var en som snackade om att man kunde få en logger för banracing där man sen kan analysera spårval och lateralacceleration mm.
En ELM327 blåtand man kopplar till telefonen kostar bara nån hundring har jag för mig, och kan vara en räddare i nöden att ha med om man får en felkod - mycket smidigare än en vanlig OBDläsare som tar halva handskfacket...
Så, appar som loggar data är nog inte helt fel...
Min bubbla med 1200 motor och pict 30 förgasare så drar den 0.81 blandat körning.