26

De skriver "type 2 nose cone" men de menar väl att noskonen kommer från splitt? Det var min första tanke när jag såg bilderna, hur löser man länkaget. Att motorn är stummonterad gör väl att ljudnivån i karossen ökar en hel del, i min värld har man inte löst problemet med komfort isf. Dessutom undrar jag hur man löst det i den andra änden, att fläktkåpan tar i motorrumstaket.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

Man behöver inte byta till splitbussens noskon. Det behöver man bara göra om man ska höja växellåda och motor. Westfalian ska få behålla originalhöjd på motor och låda och då blir det fel med splitbussens noskon. Jag använder original typ1.

Höjer man motor och låda, så blir det ju problem med växellänkaget. Splitbussens noskon har växelföraren längre, så det är därför man använder den vid höjning.

I splitbuss sitter motor och växellåda längre upp än i bayen. Och det är för att komma upp i splitens höjd som man byter till splitnoskon. Och det är ju i princip samma bakdel på split och early bay, så jag har svårt att tro att fläktkåpan tar i taket. Det borde bli samma avstånd som på splitbussen.

28

Trodde diskussionen som fördes innan mitt inlägg handlade om att höja drivlina för markfrigång.

Med "original typ1" menar du baylåda för typ1-motor? Jag skulle annars låta bli att kalla 002-lådorna för typ1-lådor då de ju är helt annorlunda mot en i en superbubbla som är den närmaste motsvarigheten.

Kanske minns jag fel och att det isf är på splitten kåpan sitter betänkligt nära taket. Jag har inte sett en folkabuss på flera månader nu. Börjar bli jobbigt!  Default/hmm

29

kee skrev:

Trodde diskussionen som fördes innan mitt inlägg handlade om att höja drivlina för markfrigång.

Med "original typ1" menar du baylåda för typ1-motor? Jag skulle annars låta bli att kalla 002-lådorna för typ1-lådor då de ju är helt annorlunda mot en i en superbubbla som är den närmaste motsvarigheten.

Kanske minns jag fel och att det isf är på splitten kåpan sitter betänkligt nära taket. Jag har inte sett en folkabuss på flera månader nu. Börjar bli jobbigt!  Default/hmm

I all välmening, men nu måste jag ju sätta ner foten, Kee!

Vad är en typ1a?   Svar = "bubbla"  hur kan då en original typ1, i dina ögon bli en baybusslåda för "lilla" motorn (sk typ1 motor, mao ej typ 4 motor)

002 antar jag är en syftning till busslåda, men det har ju aldrig nämnts i texten, jag ser ju att du undrar, för att det inte ska vara några oklarheter. Men, hur kan det ens gå fundera i banorna på en 002 låda?

Frågorna många, svaren...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

30 Senaste redigerad av Demian (2011-03-14 23:34:55)

kee skrev:

Default/hmm

Franke och jag pratade om att man borde sätta i en riktig typ1 låda i bayen, alltså inte 002 lådan.

Det framgår ju inte i Frankes inlägg att det var det vi pratade om hemma hos honom. Han menar att man då samtidigt borde passa på att höja lådan.

Så grunddisskusionen var att få i en typ1låda i bayen.

Ber om ursäkt om det var luddigt. Det blir lätt att man missar detaljer som man tar för självklarheter då man just pratat face to face, det finns ju andra som också läser...

31

Demian: Om jag fattat det rätt så blir det bara avsmalning av bakvagnen och konvertering till bubbla låda för din del ?

Jag hittade på tråden på Slamwerks 70:a som bilderna är ifrån och det såg ju inte så krångligt om man vill höja motor o låda.
Men att det främre växellådsfästet blir lägsta punkten var ju inte så bra. Vad tror du om att tillverka ett nytt sånt som man svetsar fast direkt i bakvagnen och lägger gummikudde mellan fästet och noskonen ?
Det är väl så det ser ut på typ 1? I alla fall så är det så på Jonas soltakare vill jag minnas.

Om man väl får upp motorn 63.5mm så bör man nog notcha rambalkarna ganska rejält antar jag  ICQ/ab

32 Senaste redigerad av Demian (2011-03-14 23:48:57)

Jo, jag tänker inte åka så mycket lägre än den är.

Jag åkte så hela förra sommaren och hade inte ens problem att åka efter riktigt dåliga traktorvägar, så det känns det onödigt att göra uppflyttarjobbet.

Det är samma växellådsfäste på typ1 och splitbuss. Jag håller med om att man borde använda det istället. Jag tror jag har ett liggandes som jag skar bort från en skrotat typ1 bottenplatta ICQ/ab

Skiljer det verkligen 63mm mellan växelförarutgången på typ1 och splitbuss?

33

Ok då är jag med.
Jag håller med dig om uppflyttarjobbet, våra bussar var väl ungefär lika höga i somras och jag är faktiskt förvånad över hur pass körbart det var med den höjden.
Så jag hoppar över det inför den här säsongen och börjar med det till hösten istället.

Perfekt att fästet är detsamma på typ1 och splitbuss för jag har nämligen kvar caden på Jonas växellådsfäste  ICQ/ab

Jag får smida ihop något längre fram.

http://img88.imageshack.us/img88/2433/00001st.jpg

34

Missade din fråga.

Jag vet inte om det skiljer så pass mellan växelförarutgångarna men KCW skriver själva att dom höjt motorn och låda så mycket.

Jag tror inte att dom gjort något mer med växellänkaget men det kanske går att flytta upp lådan lite extra utan att det påverkar länkaget ?

35

Hoj boys! Ser kul ut det där!
Franz fat chick är ju en klassiker i sammanhanget, körde inte han med flippad framvagn t.o.m. ?
Vad är den lägsta punkten på en originalbakvagn (early)? Jag har en extra växellåda till 1302 hemma, betyder det här att jag kan slopa motorbalken bak och att jag kan använda bubblans noskon om jag vill få en mer "slimmad" undersida? det vore brutalt käckt eftersom jag tänkt att använda en bubblamotor i bayen, som bekant inte har fästena för den bakre motorbalken. Eller måste jag ha en vagga liknande den jag intallerat på min 64:a?
Tänk att man aldrig ger upp va?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

36

Vill du skippa bakre motorbalken, så måste du bygga ett bakre växellådsfäste istället. Typ ta de två gafflarna från en splitbuss eller bubbla. Så det känns som mindre jobb att skaffa en motor med hålen för balkfästet.

Det finns två olika bakre balkar till early bay. En i pressad plåt och en riktig balk. Den med pressad plåt har en kant som sticker ner, så den är ju inte ideal att använda. Men skaffar du den andra balken, så är markfrigången inget problem. Jag tror att oljetråget är lägsta punkten då.

Om du använder 1302 lådan du har och dess noskon, så kommer motorn att hamna på samma höjd som den redan är. Du tjänar lite markfrigång vid låda. Men det som gör det så bra med typ1 lådan, är ju utväxlingen.

-Franke, jag ska försöka ta en titt på Jonas fäste. Det där borde man också kunna använda om man ska ha en synkad låda i en splitbuss före -59.

37

Om man åker Bay ska det se ut så här,annars är det inte godkänt!!!
Du som är sänkningens Konung nu i Svea rike ICQ/ad
PunBB bbcode test

38

Du Demian skulle ha återanvänt den dekal som satt på café bussen   "traktorpullers släpar den på marken"

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

39

50 split skrev:

Du Demian skulle ha återanvänt den dekal som satt på café bussen   "traktorpullers släpar den på marken"

Du kanske har myntat ett nytt stuk,, "traktorpullers air ride bay busses ICQ/ad

40

Vilka påhopp! Dom där dekalerna får nog nån annan använda.

Jag kör ju bara lite lätta sänkningar. Jag har ju inte ens kapat upp nått hjulhus hittills i mitt liv  Default/yikes

Baypanelen går bort. Den är för låg och den har reservhjul fram  Default/hmm

41 Senaste redigerad av Patrik B. (2011-03-15 22:37:22)

http://kustomcoachwerks.com/gallery/mai … mId=120045

Det är väl så här Franz gjorde som de har kopierat på "Pigpens" buss  ICQ/ab
Gäller att se upp så man inte snubblar  ICQ/ag

42

Demian skrev:

Vilka påhopp! Dom där dekalerna får nog nån annan använda.

Jag kör ju bara lite lätta sänkningar. Jag har ju inte ens kapat upp nått hjulhus hittills i mitt liv  Default/yikes

He he för det första så är det du som har föresråkat det där lilla extra som är det som gör det för stuket.
Nu är jag desorienterad,hur ska jag göra,ska den bli hög som från början.Jag har inga red axlar,hur gör
jag nu?

43

Du vet att det inte finns R hjul till 7tum ICQ/ad

44

Fredrik.S skrev:
Demian skrev:

He he för det första så är det du som har föresråkat det där lilla extra som är det som gör det för stuket.

Jo, just det upp med den 7-10 cm så blir det bra ICQ/ab

45

50 split skrev:

I all välmening, men nu måste jag ju sätta ner foten, Kee!

Vad är en typ1a?   Svar = "bubbla"  hur kan då en original typ1, i dina ögon bli en baybusslåda för "lilla" motorn (sk typ1 motor, mao ej typ 4 motor)

002 antar jag är en syftning till busslåda, men det har ju aldrig nämnts i texten, jag ser ju att du undrar, för att det inte ska vara några oklarheter. Men, hur kan det ens gå fundera i banorna på en 002 låda?

Frågorna många, svaren...

Missförstånd förekommer hela tiden, i en talad konversation förekommer de förhoppningsvis ganska kort, kanske några sekunder. Här hinner det gå dagar mellan utredandet.

Nu har ju Demian förklarat om att det rör sig och en faktisk bubblalåda, men eftersom en sådan inte passar i en bay var jag tvungen att fråga. Han skriver inte "bubblalåda" utan typ1-låda och eftersom bayen förekommer med två olika lådor, en för bussar med typ1-motorer och tidiga typ4 och en för bussar med tvåliters typ4-motorn. Hade det utvecklats ett eget Borlängskt mål inom denna terminologi hade kanske "typ1/4" kunnat syfta på denna skillnad. Det var denna typ av påhittad lingo jag var och fiskade efter. Men som sagt Demian har förklarat allt nu.

46

Så är det ju, man typ 1 är ju bubbla, typ 2 buss/pickis   t5 är ju senaste karossen på på e typ2a.

ICQ/ab

Tel 07noll357185ett

47 Senaste redigerad av Rusty (2011-03-17 19:15:04)

EskiL 109 skrev:

Det var en trevlig historia du bjöd på! Inte illa att dra iväg på semester med grabben bara 5 veckor gammal! Roskillde med... Min -68 ska få besöka sweden rock för andra gången. Första gången  för mig dock.

Grym buss du har!
Min buss kommer också stå stationerad på sweden rock hoppas vi möts där!

10w buss -57a
Pickup från -67

48

50 split skrev:

Så är det ju, man typ 1 är ju bubbla, typ 2 buss/pickis   t5 är ju senaste karossen på på e typ2a.

ICQ/ab

Om det var en replik på mitt förra inlägg, får du gärna förklara dig. Jag förutsätter att du vet att jag redan vet det du skriver och att mina frågor uppkom av ett missförstånd, inte okunskap.

Dessutom övergav VW själva begreppet typ2 på åttiotalet, jag har aldrig från något officiellt håll hört typ2 omnämnas om de framhjulsdrivna bussarna. Men som vanligt, jag kan ju ha helt fel...  ICQ/af

49

kee skrev:
50 split skrev:

ICQ/ab

Om det var en replik på mitt förra inlägg, får du gärna förklara dig. Jag förutsätter att du vet att jag redan vet det du skriver och att mina frågor uppkom av ett missförstånd, inte okunskap.

Dessutom övergav VW själva begreppet typ2 på åttiotalet, jag har aldrig från något officiellt håll hört typ2 omnämnas om de framhjulsdrivna bussarna. Men som vanligt, jag kan ju ha helt fel...  ICQ/af

Jag bara inte förstår hur det går missförstå, men det må vara min akilleshäl. Nog har du rätt om typ2orna, de kallar ju t3an för t25 i england, så vw har nog skippat dessa betäckningarna.

En helt annan fråga, rodshopen där du köpte din pickis, vad hette killen/shoppen?

Ähh nu lagger jag ner denna trash av demians tråd.

Tel 07noll357185ett

50

Jadu Danne, vad heter han? Jag har totalt glömt bort, eller så behöver min hjärna lite processtid för att få fram namnet, men hur många "speedshops" finns det i Bålsta förresten? PeterS kanske kan plocka fram namnet åt dig, han bor ju där! Har sagt flera år att jag ska besöka rod-byggarn igen för att visa vad det blev av hans gamle pickis, men det har ännu inte blivit av. Kanske att 2011 är året då det händer?