1

Hej skulle vara kul att få lite "antikrundan info" om Sprintstar fälgar. Typ när dom kom och hur dom var lackerad från början, när kom sa sprintstars och hur många olika varianter finns det etc etc

skulle vara kul att veta.  posta de ni kan

tack på förhand

2

Mixa inte ihop "SA" Rostyle å sprintstar, det är som att mixa ihop BRM å sprintisar. Lika olika.

Sprintisar kom väl nån gång på 60talet, å fanns både som chrome och lackade.

Det finns väl flera nytillverkade kopior, men bara ett original! ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3 Senaste redigerad av Skatan (2011-03-15 21:58:23)

Ok då skippar vi "SA" Rostyle   i denna tråden ICQ/ab

Hur många kopior finns det då?

Dom som var lackade, var dom svarta på sidorna av "ekrarna" eller bara i botten?

4

Det finns ju aluminium Sprintstars från MWS och Flat-4. Sen finns det lackade/detaljerade och kromade/detaljerade stålfälgar från BBT. Dom är i mitt tycke en helt annan fälg eftersom de faktiskt ser ut som sprintstars. Alu-sprint ser ut som en fälg "inspirerad" av original sprintstar fälgarna.

5

Ok tack för info
Vilka tillverkade originalen?

6

Djärva uttalanden från en entusiast. ICQ/ab  Jag förstår precis hur man känner när man vill särskilja två fälgar som i vissas ögon ser liknande ut. Och jag håller inte med om att Sprintstar och Rostyle är så väldigt olika att man kan slänga in en BRM-fälg i samma soppa utan att det märks. I grundstrukturen påminner de om varandra, ungefär som ESCRA och rader, eller varför inte BRM och Gasburners? Däremot har jag full förståelse för att man tycker att den ena varianten är skitsnygg och den andra inte alls, för så är även fallet för mig i alla de tre ovan nämnda fallen. Men visst faen påminner de om varann?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Men, att blanda ihop dessa är som att blanda ihop en 4bult sprintis å en opelfälg, väldigt lika, men absolut inte samma sak. Å killen verkar ju vara intresserad av riktiga sprintisar, å då är ju Rostyle inte ens nära. Det är ju en fälg för den sydafrikanska marknaden, och inget annat.

Sprintisarna är ju en optionsfälg som man kunde köpa på många håll i världen, och även i sverige på den tiden då de begav sig (innan internet)  ICQ/ad

Jag tog BRM´n som gämförelse, kunde lika gärna vara en escra eller fumagali, lika långt ifrån varann allihop, sedan att dom kan likna varann är ju en annan sak, men det är ju inte samma som att gämföra BBT sprintisar och Flat 4 sprintisar med originalet.

Sen, kolla i handfatet nästa gång du går på muggen (toalett på rix sfvenska)  så ser du en Rostyle i botten på handfatet (använd fantasin lite;) )

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

8

http://www.terovirta.com/volks/VolksWheelsFrame.php

Här kan du hitta en massa olika hjul.

Där läser du också att sprintisarna såldes i USA som empi, men det är Lemmerz som tillverkade dem i Tyskland.

Tel 07noll357185ett

9

Det var ju du som tog upp Rostyle i första omgången, det måste ju tyda på att du tror att denne kan misstas för att vara åtminstone en avart på Sprintisarna, med andra ord, de påminner om varann. Inte nödvändigtvis liknande, men påminnande och det var min poäng. Men att diskutera subjektiva upplevelser kan man göra i all oändlighet, det finns helt enkelt inget rätt svar. Men jag hävdar fortfarande att Rostyle och Sprintisar är mer lika varandra än sprintisar och empi 5-spoke. Om du inte tycker det, så tycker vi olika helt enkelt,

10

kee skrev:

Det var ju du som tog upp Rostyle i första omgången, det måste ju tyda på att du tror att denne kan misstas för att vara åtminstone en avart på Sprintisarna, med andra ord, de påminner om varann. Inte nödvändigtvis liknande, men påminnande och det var min poäng. Men att diskutera subjektiva upplevelser kan man göra i all oändlighet, det finns helt enkelt inget rätt svar. Men jag hävdar fortfarande att Rostyle och Sprintisar är mer lika varandra än sprintisar och empi 5-spoke. Om du inte tycker det, så tycker vi olika helt enkelt,

Nej, det var killen som frågade om sa sprintisar, och då sade jag att dessa ska man inte blanda ihop, ty de är ju inte ens samma. Sa sprint och sprint kan ju tyda på samma fälg men tillverkade i olika länder, därav upplös jag om att de heter rostyle och är lika lika som ercos.

Jag skiter i vilka som är lika, alla dessa (typ) är ju tex runda, 15" (jag vet att rostyle är 14" oxå), alla passar vw etc, men, vad säger du om 4 bult big fälg å opel fälgar då? Är inte de lika varann?

http://w3.svia.se/osc/13o14.jpg

http://medlem.spray.se/erhardollinger/images/bigfalg4-5-100kr.JPG

Sedan skatan, det finns ju 4bult sprintisar oxå.

Sprintisar

http://4.bp.blogspot.com/_33JTwY8xo6w/SMrY0AnD9aI/AAAAAAAAC1A/q8H0mstNshc/s1600/Sprintstars_Chrom_2a.jpg

rostyle

http://4.bp.blogspot.com/_33JTwY8xo6w/SMrYzytwseI/AAAAAAAAC04/OWfzpUXyMY0/s320/Rostyle_Chrom_06a.jpg

Tel 07noll357185ett

11

Default/lol
Jorå jag fråga om Rostyle i första inlägget men hade fått för mej att dom var en version av sprintstar.   vet inte varför....         men Googla på Sa Sprintstar och kolla på "bilder" så är det många Rostyle som kommer upp

var alltså inte så att ja inte såg skillnad på dom utan hade bara fel på namn

men nu kan jag de jag vill veta om dom   tackar

12

Nää jag förstod att så var fallet. Vanligt förekommande, men jag vill bara påvisa att det är olika fälgar, men jag har ju gjort mig förstådd ICQ/ad

Me, somsagt har du ju 4bult oxå, man jag antar attdet är 5bultdu är mest intresserad av.

Äkta sprintisar brukar vara mellan 6 och 10K å repro billgare, men har också ett sämre andrahandsvärde.

Tel 07noll357185ett

13

50 split skrev:

men, vad säger du om 4 bult big fälg å opel fälgar då? Är inte de lika varann?

Jorå, de är liknande varandra och det är exakt min poäng! Observera att "liknande" och "lika" inte är samma sak.