Har ett par frågor gällande de fantastiska växellådorna. Jag har en JX motor med 3h låda, en kombination som jag för övrigt trivs utmärkt med,men givetvis skrapar lådan. Dock har skrapandet blivit betydligt mindre sen jag köpte bilen och bytte olja. Jag har nu kört ca 1000mil och inte haft några problem förutom ett svagt vinande på samtliga växlar. Jag antar att t är svårt att svara på,men hur riskfyllt är det att köra med lådan så länge ljudet inte blir värre? Som jag upplever det så har det snarare succesivt blivit svagare vilket känns lite märkligt.
Hur som helst, jag bytte till en fyrväxlad låda,men den visade sig läcka olja till kopplingshuset och dessutom insåg jag snabbt hur skönt det faktiskt är att ha 5 växlar att välja mellan, så jag satte tillbaka den gamla lådan igen. Nu har jag kommit över en AAP låda och funderar på om det skulle funka att slänga in den? Vad säger expertisen? Om det är ett alternativ, är det då enklast att kapa den utgående axeln eller är det bättre att byta axel med den gamla lådan?
AAP lådan är lite för snabb för en JX motor resultatet kommer att bli en bil som får svårt att hålla 100 på plan väg samt du kommer att få växla ner till 4:an så fort du ser en uppförsbacke.
Däremot fungerar AAP lådan väldigt bra med en 1.9AAZ motor eller en 1.9TDI maskin
Jag har haft två JX-bussar med AAP och de har gått bra. Det varvar rätt friskt ändå, alldeles för mycket för att en TDI ska gå optimalt (vilket jag har nu). För en klen JX funkar det. Hellre lågt varv än för högt på en dieselbuss och kör du mest med lite last så är det inget problem.
Ok, det låter ju lovande! Sen va det de där med axeln...är det någon som testat att bara kapa den? Hur såg det ut på dina bussar svenne duva? Är det en enkel operation att byta den, antar att man behöver nån from av specialverktyg?
Du kan ta axeln från din diesellåda, den är delad bakom diffen och lätt att flytta över. Annars kan du kapa den befintliga med vinkelslip och fasa av kanten lite.
Ok, då tackar jag för tipsen och håller tummarna för att den nya lådan är problemfri...