51

Mitt tips är att du kontaktar Tony Dommnerus på Dompans autotech han har stor erfarenhet av gamla bilar och brukar kunna hjälpa till i tvister med försäkringsbolag.

52

kee skrev:

Problemet är att det inte finns några liknande på (den svenska) marknaden. Visst det finns ett par objekt ute, men de är varken westfalior, eller kompletta.

Jag funderar på var jag ska vända mig först, jag har en mejlkontakt till Volvias skadehandläggare, jag funderar på att mejla henne först (personen som ringde mig var en man?). Sen se vad hon säger om värderingsfrågan.

Var det inte nån på Typ2 klubben som gjorde nån sammanställning av alla bussar som var till salu på bla blocket?

53

Tomas K skrev:
kee skrev:

Problemet är att det inte finns några liknande på (den svenska) marknaden. Visst det finns ett par objekt ute, men de är varken westfalior, eller kompletta.

Jag funderar på var jag ska vända mig först, jag har en mejlkontakt till Volvias skadehandläggare, jag funderar på att mejla henne först (personen som ringde mig var en man?). Sen se vad hon säger om värderingsfrågan.

Var det inte nån på Typ2 klubben som gjorde nån sammanställning av alla bussar som var till salu på bla blocket?

http://www.typ2-klubben.com/index.php/c … 1?Itemid=0

54

Vilken klockren post, 38.000 i medel för en besiktigad buss i bra skick... Kee, ska bli kul att höra hur försäkringsbolaget svarar på detta... ICQ/ab Nu borde det ju helt klart vara så att de kan överväga att reparera bussen, iallafall om du lyckas pruta ned reparationskostnaden med 6-7 tusen... Att det dessutom är en westfalia campinginredd borde få upp värdet ännu mera... Hur många sådana säljs det?    Stå på dig och få bussen sjysst repad!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

55

Ja Roberts statistik kanske kunde ge dem en fingervisning. Det var ingen dum idé. Drog iväg ett mejl till dem i fredags med mina tankar kring hur ärendet har hanterats. Sakligt men ändå med en viss vinkling av de egna känslorna jag hyser för närvarande. Om läge uppstår kan jag komplettera med Roberts statistik.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

56

Lite lustigt är det ändå, hur ärendet har behandlats, men jag kan inleda med att säga att jag nu är nöjd med resultatet. Sedan jag hörde av mig här sist har jag haft semester och det var under denna semester jag fick ett telefonsamtal från plåtverkstan där jag besiktat reparationskostnaden. Det var en ren slump att jag befann mig inom det värdelösa Tele2-nätets täckning ute på stugan när de ringde och efter ett tredelat samtal med tekniska avbrott blev jag informerad om att försäkringsbolaget skickat ut en värderingsman till plåtverkstan, men utan att kolla med mig först. Jag förklarade att jag inte informerats och att jag befann mig på semester femton mil därifrån. Nåväl killen jag pratade med verkade hygglig och tillmötesgående så vi bestämde träff utanför IKEA Barkarby för värdering av bussen. Det gick smidigt och värderingsmannen verkade lite luttrad över folks bistra erfarenheter, där parkeringsskador hos roddar nämndes som exempel. Hans bemötande ingav förhoppning iaf och jag hade hela tiden inställningen att den knappast kan värderas lägre än försäkringsbolaget iaf.

På semesterns andra vecka ringde det på telefonen återigen när jag råkade befinna mig inom nätets gränser. Killen från försäkringsbolaget beklagade sig över att jag var så svårnådd men jag förklarade hur det låg till. Att man har semester i Augusti verkar helt främmande för folk. Han kontrade med att han skulle ge mig glädjande besked på semstern, "du ska få en högre ersättning för din buss, det verkar ju som att de är värda en del trots allt", i samma veva frågade han vad mitt anspråk var och jag kontrade med det jag stått fast vid, "trettio tusen och behålla bussen", varpå han börjar knorra "näe trettio, då löser vi in den helt", jag börjar känna de alltför bekanta ångestslagen hos hjärtat, men han ändrar sig snabbt, "eftersom det är semester och jag vill ha det här avklarat ska du få trettio för bussen, men då ska du veta att du fått jäkligt bra betalt för bussen". Jag sa inget om detta, men var glad att jag fick ersättning enligt mitt anspråk.

Sedan dess har jag varit hos en plåtis som farsan tipsat mig om. Jag förklarade läget, krocken, strulet med försäkringbolaget och att jag inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller svets och mek. Men att jag vill ha hjälp med att rikta ut A-stolpen hjälpligt, få ett korrekt dörrhål. Killarna verkade helt med på vad jag pratade om och jag ombads ringa i nästa vecka för bokning av tid. Priset de nämnde var tre-fyra tusen för det jobbet.

Nu kan det verka som jag skinnat försäkringsbolaget, eller att jag borde vara jäkligt lycklig över utfallet. Jag ska väl börja med att nämna att jag är nöjd, men det är inte så bra som det kanske först verkar, för det lär krävas kompletterande arbete efter det att jag får tillbaka bussen. Utöver delar, lär det gå åt en del timmar för att göra jobbet. Dessutom anser jag att jag förtjänar ett litet överskott efter hur ärendet (och jag) behandlats av försäkringsbolaget, då vill jag återigen understryka att det inte är jag som brutit mot trafikreglerna. MEN jag ska inte sticka under stol med att jag är glad över utfallet, trots omständigheterna. Det belopp som blir över kommer att tillfalla "bussfrämjande åtgärder" som det heter i skattedeklarationen.  ICQ/ad

Men än är inte historien över, bussen är fortfarande lika bucklig och det är en resa kvar även efteråt, byta plåt jaga fatt på reservdelar osv...

Fortsättning följer...

57

Vad trevligt för dig. Tycker absolut inte att du ska skämmas eller tycka att du skinnat dom. Man betalar ju försäkring för att få ersättning för att kunna återfå samma sak man hade tidigare. Och i detta fallet hade det ju kostat ungefär det du fick för att fixa till den på en "riktig" firma. Att du sedan har kunskap och tid att göra endel själv hör inte dit alls tycker jag.
Men stort grattis i alla fall, alltid skönt när man får som man vill...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

58

Det var fint att höra Kee!! Kul att historien utvecklats i positiv riktning!

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

59

Skönt och höra att envishet lönar sig ICQ/ab

60

Skönt att höra att bolaget gav med sig i slutet..
Sen kan jag tycka det e skit, att man som drabbad skall behöva kämpa, mot dom som skall vara sas. på ens sida.. ICQ/am
Nåväl om du kan leva med lite "battel scars" så kanske tex. en roligare motor kan landa i en av dina VW eller delar därtill. och senare efter hand fronten blir i ett bättre skick..
Dom flesta bilar (liksom människor) har tyvärr fått sina törnar. ICQ/ad  en del lär sig leva med dom..
Men hur som trevligt att det löste sig utan inlösen. ICQ/ag så du fick behålla din kära buss!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

61

Att vara utlämnad till andra människors godtycke är nog det mest frustrerande som finns...kul att det gick vägen för dig,aldrig trevligt att få sin ögonsten skadad! Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

62

Tack för alla fina stöttande ord! De värmer mycket och ni pinpointar precis det jag känner/tycker.

michaelth skrev:

Skönt att höra att bolaget gav med sig i slutet..
Sen kan jag tycka det e skit, att man som drabbad skall behöva kämpa, mot dom som skall vara sas. på ens sida.. ICQ/am
Nåväl om du kan leva med lite "battel scars" så kanske tex. en roligare motor kan landa i en av dina VW eller delar därtill. och senare efter hand fronten blir i ett bättre skick..
Dom flesta bilar (liksom människor) har tyvärr fått sina törnar. ICQ/ad  en del lär sig leva med dom..
Men hur som trevligt att det löste sig utan inlösen. ICQ/ag så du fick behålla din kära buss!

Du skriver exakt som jag tänker, att en 43 år gammal buss har rost och bucklor är bara naturligt, lever ens Linnea som köpte bussen ny? Hur många av hennes ägodelar hon hade 1969 finns kvar idag? Kanske hade hon en hund som är svunnen sen länge? Kanske går barnbarnet idag på gymnasiet?

Och när återställandet av skadan är börjar bli färdigt, då ska jag shoppa prylar till bussen för fliset som blir över, det kan ni skriva upp!  ICQ/ab

63

Grattis, men värderingen var väl ok för en vanlig buss, men en Westfalia ska ju ändå ligga bra mycket högre. Nu var ju inte din en original Westfalia, men den borde ändå ligga högre.

Så hade det blivit inlösen, så hade det ju varit skit, men nu när du fick behålla bussen, blev det ju riktigt bra.

64

kee skrev:

Tack för ditt svar, det är stöttande även om det inte hjälper!  ICQ/ab

Däremot hindrar er försäkring, såvitt jag förstått, mig från att bruka min buss i dagligdagstrafik och det är inte aktuellt för mig. Jag känner att jag saknar något i livet när mina bussar bara står, frivilligt som ofrivilligt.

VWHK ger ingen försäkring utan det är MHRF som har försäkringen och som du säger så stämmer det gällande det dagliga användandet.

Men de är bra att höra att det nu verkar lösa sig!

Stå på!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

65

Kanon Kee att det verkar lösa sig.  ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

66

Demian skrev:

Grattis, men värderingen var väl ok för en vanlig buss, men en Westfalia ska ju ändå ligga bra mycket högre. Nu var ju inte din en original Westfalia, men den borde ändå ligga högre.

Så hade det blivit inlösen, så hade det ju varit skit, men nu när du fick behålla bussen, blev det ju riktigt bra.

Det är ju just det de inte fattar, försäkringsbolagets handläggare började tom första samtalet med "det är väl inget speciellt med den där bussen", att ens säga så är ju en skymf, sen att han har helt fel ur ett objektivt synsätt är ju ytterligare ett felsteg. Jag förklarade för honom att det här var en buss med fabriksbyggd original campinginredning. Att den inte är original för just den här bussen är en annan aspekt och delvis därför kan jag inte med gott samvete hävda att den är värd den 150-200 tusen en tidig westy kan gå för. Jag känner inte heller att jag kan hänvisa till de brittiska sidor där dessa bussar ligger på 20K £. Jag anser dock att min buss har ett mycket högre bruksvärde för mig, jag vågar elektrifiera kylskåp, bygga stereo, halogenkonvertera osv osv...

I mitt fall handlar det om att jag tycker det är onödigt att låta reparera den på "professionellt sätt" då den inte håller en sådan standard rakt igenom. Visst min målsättning i förlängningen är att busen ska bli fri från rost och spackel, men den är redan så bucklig och taffligt lagad sedan tidigare, att en sjyst kompromiss i stil med den jag försöker få till med den andra plåtverkstan, är precis rätt för bussens helhetsintryck. Däremot anser jag att jag är berättigad till den kostnad det innebär att få den "korrekt reparerad", men skulle jag kräva det beloppet kan de ju lika gärna låta reparera den, därför la jag mig lite under den summan i mitt ersättningsanspråk.

Vad eventuellt överskjutande belopp kommer gå till är jag ännu inte helt på det klara med, det blir ju så mycket utgifter när man ständigt förbättrar och underhåller en buss, så hål finns att fylla. Det som primärt varit min strävan att förbättra innan krocken, är en pålitlig drivlina, men nu kanske fokus kommer hamna på rostlagning och eftersom jag tror det dröjer ett tag innan jag har alla prylar för en uppgraderad drivlina (det får löpa parallellt) kommer nog även hjulupphängningarna vara översedda tills dess också. Och visst vore det trevligt att skrapa fram den ljusgrå färgen inunder, smeta på lite korrekt kulör på de delar som är i fel färg, men då snackar vi om såpass stora projekt att man lätt blir stående en sommar eller två och just nu har jag ingen annan buss att åka i och åka, det måste jag!  ICQ/ab

67

Angående färg byte/återställningtill original, så går det ju att göra fältvis.. dvs en dörr /skärm front i taget.. så behöver du inte vara busslös  (hemska tanke).. vid varje kommande träff blir det mer bra.. ICQ/ad
Huvudsaken e ju att du får glädje av ditt fordon.. och det är jag övertygad att du får.. sen att börja med det bärande typ  hjulupphängning och drivlina kan jag tycka vara det primära.. gärna ett "nytt" motorbygge sas vid sidan om.så e det ju bara en mindre driftstörning vid bytet.. man måste ju inte bygga herrejösses supeerduper maskiner.(även om vissa kan o e duktiga på det). en original 50 hästare har ju även i slitet skick gjort bussen användbar. eller vad du nu har...

Detta blir säkert bra!
skicka upp lite bilder så vi får se fortsättningen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

68

Så idag har jag varit och hämtat bussen. Tycker jag får ett mycket bra bemötande från plåtisarna på firman jag anlitat. Det är en far och son som kör verkstad i den gamla hederliga andan, där det står ngn övertäckt bil i ett hörn och man röker i förmansbåset.  ICQ/ae

De har iaf knackat ut det värsta nu och Perre (plåtisen) verkade tom sugen på att göra resten på fronten också. Så dealen är nu att jag ska återkomma i vår, så ska de få rikta ut hela fronten och spackla allt rakt. De verkar ha hjärtat på rätt ställe, han vann direkt mitt förtroende med kommentaren "jag gillar när gamla bilar är lite slitna och har matt lack". Han tyckte jag skulle behålla stuket, men jag är nog snarast inne på att försöka få till ett originalliknande stuk på lacken om de nu riktar fronten och jag byter trösklar osv... Men som tidigare nämnts, allt i mån av tid och ork, jag har ju lite andra projekt vis sidan av detta.  ICQ/ae

Nu är iaf dörrhålet utriktat och golvet slätt igen.
http://img694.imageshack.us/img694/9068/20120918142110.jpg

Jag är tvärnöjd över deras jobb, aldrig tidigare har passagerardörren gått att stänga så lätt!  ICQ/ab

69

skönt när nu bussen e på bättringsvägen !!.. det måste vara dåligt för att kunna bli bättre, o nu e du ju sas på väg igen ICQ/ag

70

Skönt att det löste sig så bra!

Ducati Monster 1200S

71

Har ni något förslag hur man går tillväga för att få sin buss värderad INNAN olyckan är framme?

Besiktningsman från Veteranbilsklubben? Handelskammarens besiktigare?

/Lars

72

Kanske lite OT men ändå: Mitt 356-projekt är värderat av Svenska 356-klubben, baserat på bilens historia & skick (skickade en hel del bilder till Rye som tog hand om bedömningsbiten.). När bilen var utvärderad av klubben fick jag den försäkrad av MHRF. Nu är det iofs en garageförsäkring under pågående renovering, men denna går sedan att revidera om jag fattat det hela rätt. Det ställer dock ganska höga krav på hur bilen är säkrad när den står i garaget. Mer här: http://www.mhrf.se/forsakring/alternativ Och Kee - skönt att höra att det verkar lösa sig!

"Daddy Cool"

73

Om man diskuterar med Francisco Wall på IF så är det Sveriges Handelskammare som skall värdera men deras värderingsmän jobbar ju inte ett smack med veteranbilar.

Rhye är kanske ingen dum idé för folkvagnar, men hur får man en officiell stämpel på det hela...?

74

secher skrev:

Om man diskuterar med Francisco Wall på IF så är det Sveriges Handelskammare som skall värdera men deras värderingsmän jobbar ju inte ett smack med veteranbilar.

Rhye är kanske ingen dum idé för folkvagnar, men hur får man en officiell stämpel på det hela...?

Hej secher! Rye tog hand om min 356 - dvs. inte en VW men en Porsche ICQ/ab För VW tror jag att VWHK utför samma sak.

"Daddy Cool"