1

Hallå.

Jag har köpt nya 12V pilar från en återförsäljare i Sverige, vilken spelar ingen roll då jag antar att alla säljer samma pilar.......
Ser överaskande bra ut, men......

Plastigt "glas" utan VWlogga. (Ska väl byta om pilarna funkar i längden), får inte vara VWlogga heller på repro.
Dålig, icke orginalliknande låsning i infällt läge.
Stoppet i infällt läge är rätt så vekt mot orginal.
Rapplig i sidled i infällt läge=svår att justera i pilhålet.
Skruvarna till kabelanslutningarna MÅSTE OVILLKORLIGEN slipas ned i änden på gänga då det annars skär av kablarna!!!

Frågor:
1. Ska jag byta till 6V orginalpilar och lägga motstånd istället?
2. Pilen lyser dåligt, om jag bygger en lampa av 4 blinkdioder (vilket funkar skitbra) lyser då blinkerslampan i instrumentet.
3. Jag har nytt kablage med extrakablar till bakljusen, hur får jag in blinkers där?
4. Förslag på hur jag får till blinkers i framlysena?
5. Hur gör jag med torkarmotorn så den inte brinner upp? (Rainex eller motsvarande produkt minimerar torkaranvändningen).
6. Passar en bubblaarmatur i min -67 busstank?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

På min pickis så har förra ägaren använt Amerikaframlysen och byggt om dom från sealed beam till europastandard och den Amerikanska lösningen för P-lyse har istället ersatts av en orange lampa för blinkers. Gamalt beprövat trick som funkar bra och ser bra ut.

När jag skulle ersätta de medföljande icke original bakljusen med original för min vagn, så gjorde jag nya "fästbyglar" till bakljusen, och i dessa så monterade jag en tvåpolig sockel, och såg till att lampgloben hamnade i samma höjd/djup som originallampan.
Fördelen med denna lösning för bakljus 50-58 är att man inte behöver "förstöra" något på originalbakljusen.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

3

Barndoor51 skrev:

På min pickis så har förra ägaren använt Amerikaframlysen och byggt om dom från sealed beam till europastandard och den Amerikanska lösningen för P-lyse har istället ersatts av en orange lampa för blinkers. Gamalt beprövat trick som funkar bra och ser bra ut.

När jag skulle ersätta de medföljande icke original bakljusen med original för min vagn, så gjorde jag nya "fästbyglar" till bakljusen, och i dessa så monterade jag en tvåpolig sockel, och såg till att lampgloben hamnade i samma höjd/djup som originallampan.
Fördelen med denna lösning för bakljus 50-58 är att man inte behöver "förstöra" något på originalbakljusen.

Snälla, förklara lite närmare!
Jag är bara nästan med, gärna bilder.

4 Senaste redigerad av Barndoor51 (2012-08-11 13:20:36)

Här är en bild på bakljusbygeln som funkar utmärkt till 50-58 bakljus, för det är väl det du ska ha på din va?

Framlyktan kommer det nog någon bild på senare...

Post's attachments

IMAG0483.jpg, 149.66 kb, 800 x 478
IMAG0483.jpg 149.66 kb, 200 downloads since 2012-08-11 

Bengt i Sala

5

Jag har en annan lykta med både bakljus och bromsljus, men samma princip funkar ju om man slöjdar lite. ICQ/ab

6

Aha! Du har efterföljaren, då har du ingen glädje av mitt tips...

Bengt i Sala

7

Ja, precis ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad
Vet inte hur jag tänkte.
Men ska se om jag hittar starka blinkdioder att borra in i bakljusen och framlyktorna.
Det går kanske att köra på samma matning som pilarna då inte dioderna drar så mycket.

Eller vad säger elexperterna?

8

Reine skrev:

Använd bromstråden till att blinka med, US-style!
Bängla in ett relä i kretsen som bryter bromsljuset på den sida du vill att det blinkar och ett annat relä som kopplar in blinkreläet mot den bromsljustråden......  Default/lol
Plätt lätt då du redan dragit extra trådar dit bak....  ICQ/af

Bra Reine, borde jag räknat ut själv, men huvvet e fyllt med jobb på Marchallen........