Om jag har fattat det rätt så ska denna mutter dras med 350Nm, min fråga är om alla sitter med en så stor momentnyckel hemma eller hur fasen ni gör för att dra åt den så att trumman bak sitter som den ska.
1 2012-08-09 22:08:56 Senaste redigerad av DanJ (2012-08-09 22:09:40)
Hejsan!
Jag har en 36mm hylsa fastsvetsad på ett 2" järnrör som är sådär en meter långt, sen drar jag så det känns bra!
Ger såklart inte korrekt moment, men det har funkat för mig i 25 år....
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
Problemet är att jag saknar känslan på "så det känns bra"
Men det borde funka om jag gör som du och sedan hänger 35kg längst ut på 1m järnstången istället för att gå på känsla.
Isf. sparar jag 699 vilket är vad biltemas stora momentnyckel kostar.
T-kors med 36mm hysla instoppat i ett 1m långt järnrör + en badrumsvåg är annars en rätt vanlig kombo 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Haha okej
tackar för tipsen..
Haha okej
tackar för tipsen..
Jag kör med en stor jävla...
... och drar på känn också! Har fungerat fin fint hittills! 
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
Slagnyckel/smörjad gänga och sedan slår jag ditt muttern utav bara fan med en mindre slägghammare! 350Nm hmmm många har de varit som har tappar trummor och pajjat splines i trummorna. Detta har fungerat för mig under många år och hittills har jag inte tappat någon trumma 
jag har tagit samma mutterknackare som jag lossat med och dragit dit, sen "efterdrar" med långt rör.
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Kan man dra den för hårt? Jag menar visst kan man dra sönder muttern men tar lagerna bak skada av att sitta för hårt. Det är väl bara fram det är kinkigt eller har jag fel? Jag brukar dra så hårt jag kan med 1m långt skaft.
En grej till är ju att man ska få in låspinnen efter man dragit. Jag brukar gå efter det... Med ett enmetersskaft!
T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963
Så du säger åt killen på bilden att dra utav satan med skiftnyckeln, medans du använder tangetbordet på samma bild till att surfa på Boxerville
Eller fattade jag fel nu
Jag kör med en stor jävla...
... och drar på känn också! Har fungerat fin fint hittills!
13 2012-08-10 19:12:03 Senaste redigerad av Silverbug (2012-08-10 19:13:54)
Krafthylsa, t-skaft, 2 meters rör och rejäl fiske eller fodervåg. 17,5 kg på vågen längst ut på röret blir 350 nm.