1

Jag har funderingar på att monterar bälten i min typ 1:a -57:a. (allt för att grabben ska få åka med för frugan....)
Har sett ett par på classic vw up North som jag funderar på.
Är det någon som har monterat dessa? Är det hål i plattan som gäller då, eller bör de monteras på något annat sätt?

/David

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

2

De jag sett har 2 puktsbälten monterade, antingen midjebälte med 2 fästen i plattan eller 2 punkts med ett fäste i plattan och ett vid
axeln i b stolpen. Jag har nog sådana slitna till salu...

3

Köpte nog sådana bälten till min ghia, fast 3-punkt men 2-punkt är vad jag förstår helt lika i "lap" delen. Jag fäste i bottenplattan då jag förstått att ghior from 1961 hade förberett sådana fästen just där. Stor bricka under, eller snarare jag klippte en tjock plåt (2.5mm tror jag det var) som lades längsmed plattan. Jag köpte även 3-punkt till bak på ghian med förhoppningen att en barnstol skulle få plats, men det var när vi hade babyskydd jag levde i den föreställningen. Barnstol funkar fram i ghian men sen är det "fullt" i bilen förutom förare... Men när man får barn som sitter framåtvänt funkar nog ghians baksäte perfekt för dem. Stoppade även in öglor för stolen som man sen kan dra förankringen i framkant ned under stolen och till dessa öglor. Funkar bra och funkar nog om man gör lika på bubbla och vill fästa undre stolen.

Nåväl, tillbaka till topic, bältena funkar bra och är enkla att montera. De jag köpte fanns i flera olika färger och var bara godkännda i US. Vet inte hur besiktning / polis ser på det, men själv känner jag mig trygg med dessa. Tycker sjyssta & bra infästa bälten är en förutsättning för att köra barn i bil...

Lycka till!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Här är förresten en bild på bältena jag köpte...

http://fridaysplit.blogspot.com/2010/03/delar.html

dessa levereras med skruvar men inte muttrar, och muttrarna är inte vanlig M gänga på, minns inte vad det var för gänga utan snikade åt mig passande muttrar i jobbets mutterförråd...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)