1

Jag har en 2332a byggd på ett ARPM-block. Inte nya, men väldigt fräscha grejer. Startade upp förra veckan och oljetrycket var helt galet högt! Plockade loss oljereduceringen och kollade, men hittade inget fel. Allt ser ok ut där. Motorn har extern oljekylare (CB Performance) och ett extern oljefilter (Fram HP1). Inget hokus pokus.

Finns det någon med erfarenhet av dessa block som haft liknande problem och kan komma med tips på felsökning?

2

stefan g skrev:

Jag har en 2332a byggd på ett ARPM-block. Inte nya, men väldigt fräscha grejer. Startade upp förra veckan och oljetrycket var helt galet högt! Plockade loss oljereduceringen och kollade, men hittade inget fel. Allt ser ok ut där. Motorn har extern oljekylare (CB Performance) och ett extern oljefilter (Fram HP1). Inget hokus pokus.

Finns det någon med erfarenhet av dessa block som haft liknande problem och kan komma med tips på felsökning?

Sitter givaren på samma ställe som på ett std-vevhus?

3 Senaste redigerad av stefan g (2012-08-10 09:55:02)

Den sitter på samma ställe som original, ungefär. Så lika som det kan vara på ett eftermarknads. Den elektriska Auto-Meter mätaren slog mellan topp och botten som om den gick på syra. Monterade därför en mekanisk mätare som gick till 10 bar direkt på blocket. Den slog i botten.

Bifogar en bild. Givare sitter där det på bilen det sitter en liten plugg. Oljan kommer in i blocket efter sin lilla turné till filter och kylare.

http://i50.tinypic.com/23k8yti.jpg

4

vilket lagerspel har du som nr 1
om blocket är väldigt tätt så det inte läcker vidsidan om lagrena kan du få mycke högt oljetryck
Är det även högt tryck när maskin är varm ???
vilken tjocklek har du på oljan ?
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Är det inte normalt med så högt tryck där? Iaf om man inte har ngn reducering innan? Man har kanske en reducering i locket när man har kylare påkopplat innan blocket...

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

6

Tryck fördelas lika före och efter reduceringen men flödet skiljer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Trycket är så högt att vi inte lyckas mäta det. Mätaren på 10 bar går i botten. Vi har skjutit två oljefilter, och oljan skummar sig. Vi provade att bara dra runt på startmotor och fick upp trycket mot 10 bar. Plockade bort reduceringen (som känns fullt fungerande) och drog runt på startmotorn, då fick vi inte upp något tryck. Bytte reducering bara för att prova något, startade. Problemet kvarstår. Misstänker att det blivit något fel vid konvertering från torrsump (som denr körd på tidigare) till våtsump, som jag ska köra. Finns det någon i landet som hållit på med ARPM block?

8

Kan det vara så att returkanalen vid reduserventilen är pluggad?
Jag frågade Janne Selin här i stan om ditt problem då jag hade för mig att han haft samma bekymmer. Han minndes inte riktigt men han kom ihåg att han fick montera Bergs pumplock med inbyggd redusering. Ca 20år sedan detta...

9 Senaste redigerad av stefan g (2012-08-22 07:22:01)

Den övre returkanalen ovanför reduceringen är pluggad, vilket den ska vara när motorn körs med torrsump ... Och nu ska den köras med våtsump. Måste vara grundproblemet. Bara att luta sig tillbaka och känna att man är i god tid för nästa år ICQ/ab. Ska även byta oljepumpslock. Men. Det blir inget kört i år då mitt nya varannan vecka liv gör att mekandet blir lite haltande. Nya tag inför nästa år!