Såg ett par framcoilovers till Golf 1:an idag, måttade lite och funderar på om inte de passar rakt av på en 1303s -75? nån som vet eller provat?
Något åt det här hållet?
http://rallyshop.se/kategori/Coiloverror--Ovrigt
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Om du har 2 bultade fjäderben så ska de passa rakt av (more or less) har du 3 bult so finns det färdiga på dalhems men de kostar både dina armar och ben.
Alternativt sätter du golfdämpare i de du har o kortar ner dem. o svetsar på coilovergänga. allt beror ju på vilka pengar man vill lägga.
Tänk på att Golfen är tyngre fram än din bil och det brukar bli hårt på Golf och kan i vissa fall bli okörbart på folkan.
Ali G
där kommer ju fördelen med egenbyggda coilovers att man själv kan välja hårdhet på fjädrar.
Tänk på att Golfen är tyngre fram än din bil och det brukar bli hårt på Golf och kan i vissa fall bli okörbart på folkan.
Har följt "oboymannen"s tråd och det är ju en väg att gå, men det är ju inga problem att byta fjädrar i coiloversetet heller...
men det var ju billiga prylar att bygga egna med + att det är kul med egna lösningar.. 
Det är inte bara fjädrarna som gör det stötig, stötdämpare avsedda för betydligt högre vikt är nästan värre. Ofta är dessa kit utrustade med hårdare stötdämpare och då blir det dubbel effekt i en lättare bil.
Ali G
Sänker man vill man ju ha hårdare för att inte slå i marken i gupp och likaså hjulen i skärmarna. vill man ha komfort ska man inte sänka. så enkelt är de ju
Jag pratar inte om komfort utan körbarhet. Utankörbarhet kan man inte bruka bilen och då har man inte uppnått någonting annat än en massa arbete som måste göras om. 
Ali G
Jag kör med golf1 sportstötar och en fjäder på 140 lbs. vilket är näst intill för mjuk. den sväljer gupp och knölar ganska mycke. golfcoilovers ligger på runt 320 lbs i fjädern. jag hade nog valt en fjäder nånstans mellan 140-180lbs. hårdare än så ska man inte ha om man inte ska köra bilen bara på bana. fördelen med de 2 bultade fjäderbenet är att man inte behöver slipa ur insidan. så vill man bygga en coilover av typ1 2 bultad är de lite simplare än 3 bultad.
Har du en hård fjäder och en mjuk stötdämpare så får du bättre komfort än med en mjuk fjäder och hård stötdämpare.
Det är liksom en helhet. 
Ali G
Har du en hård fjäder och en mjuk stötdämpare så får du bättre komfort än med en mjuk fjäder och hård stötdämpare.
Det är liksom en helhet.
Men med hård fjäder och mjuk dämpare riskerar du å andra sidan att få en bil som blir studsig. Det är liksom en helhet. 
1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18
Svwerker skrev:Har du en hård fjäder och en mjuk stötdämpare så får du bättre komfort än med en mjuk fjäder och hård stötdämpare.
Det är liksom en helhet.
Men med hård fjäder och mjuk dämpare riskerar du å andra sidan att få en bil som blir studsig. Det är liksom en helhet.
Vet inte om jag skrev något annat......
Ali G
Grabbar, jag har en 73a som jag har byggt om fjäderbenen enligt oboymannens sätt, men de blir väldigt hårda även med 140lbs. Ingen komfort alls. Är komfort nåt man får räkna bort när man utför denna process eller har jag missat nåt? 
Har du koll på genomslagsgummit?
Ali G
med 140lbs fjädrar och golfdämpare blir de hårt ja. självklart går de att avända mjukare fjäder. allt beror ju samtidigt lite på hur lågt du ska köra. ju lägre ju hårdare behöver då för att de inte ska slå igenom i minsta gupp. jag tycker fortfarande de är helt ok komfort med 140 fjäder trots lågprofildäck. men allt är ju självklart relativt.
Eftersom jag lagt ett större antal mil tillsammans med Mr.Oboy i hans bil kan jag rakt av säga att med två pers i bilen så är det inte för hårt med hundraförtio-punds fjäder utan precis lagom..... Hur den är med 100 kilo mindre i bilen ( mig) kan jag inte avgöra men har inte uppfattat den som speciellt stötig.
Har man friska bussningar osv i framvagn så man låter fjäderbenen göra sitt jobb utan ytterligare tröghetsmoment i bussningar osv så gör även det stor skillnad.
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Jag håller med ovanstående att 140 lbs funkar riktigt bra. Det lilla som jag hann köra (10 mil) tidigare i veckan innan snön kom, så blev jag förvånad att det kändes så bra med dessa fjädrar.
Innan har jag kört med "vanliga" sänkningsfjädrar. Och vad jag upplevt hittills så kändes sänkfjädrarna lite mjukare än de som jag har på mina coilover nu:)
Och då kör jag med 40-profil...
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Finns det någon runt örebro län som kör med sånt egenbyggt som man kan åka med och jämföra med min? Det kan vara som ovan att det är genomslagsgummit ... det är nya bussningar fram i alla fall.
