Riktigt stiligt! 
Blir det omlack i vinter?
Annars är den ju snygg som den är.
202 2012-08-03 22:25:04 Senaste redigerad av Kalle (2012-08-03 22:25:38)
Riktigt stiligt!
Blir det omlack i vinter?
Annars är den ju snygg som den är.
Tack!
Har börjat exprimentera lite med att få fram originallacken. Beroende på hur det projektet fortlöper så kan det bli ny lack. För en sak är säker, den ska bli neptunblå igen 
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Aahhh, e det originalfärgen som skymtas på taket då?
Kör hårt på att få fram den i så fall 
Neptunblå is the shit!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Vart kanon med lyxlisterna! Grymt fin buss
Tack allihop 
Nu har jag börjat testa lite med färgborttagning. Kommer köra på biltemas som man penslar på. Har gjort ett litet test på förardörren. Efter jag hade haft på klegget i 15min gick den mörkblå färgen enkelt att skrapa av. Sedan kör jag klotterbort för att få bort rester ar grundlack. Då blev det så här fint 

Kommer ta tid, men kommer nog bli bra. Bara hålla tummarna för att det sitter lika bra med originalfärg överallt...
Spännande!! Kul att du vågar ta fram OG färgen trots att den som sitter på nu är fin!?
Är lite i valet och kvalet med min 1970. Den är mörkgrön under.
Spännande!! Kul att du vågar ta fram OG färgen trots att den som sitter på nu är fin!?
Är lite i valet och kvalet med min 1970. Den är mörkgrön under.
Ja den som sitter nu är väl i ok skick, men det är något som är fel med en mörkblå färg på en sen 60-tals buss tycker jag. Sedan är ju neptunblå så jävla snygg, så jag måste ju prova 
Är den inte slipad, den ljusblå?
Är den inte slipad, den ljusblå?
Knappt verkar det som. Det kommer väl visa sig när jag kommer vidare, men det verkar bara vara nermattat på sin höjd.
211 2012-08-08 22:30:21 Senaste redigerad av rs68 (2012-08-08 22:31:41)
Okej, då går den säkert polera isåfall
jäkligt snygg färg!
212 2012-08-09 20:57:06 Senaste redigerad av Jakooby (2012-08-09 20:57:46)
Måste ge beröm för biltemas färgborttagning!
Tack Kalle för tipset!
Testade den idag.
Låg på ca 4 min, och vipps! Så kom den blåa org färgen fram på 67an!
//Jakob
Typ 1 -67 Linkpinscraper
Typ 1 -51 Långtidsprojekt
Jag ska också testa den på pickisen efter det här tipset. Har några ytor som var trånga att komma åt med "musslipen". Tex groparna vid handtagen och liknande fördjupningar.
Grymt kul att fler experimenterar med att "lacka baklänges". Du kommer få många frågor om du lackat om den från utomstående, tro mig, det får jag och då ser man massor med färgrester och genomslipningar överallt tom! 
Jag ska också testa den på pickisen efter det här tipset. Har några ytor som var trånga att komma åt med "musslipen". Tex groparna vid handtagen och liknande fördjupningar.
Grymt kul att fler experimenterar med att "lacka baklänges". Du kommer få många frågor om du lackat om den från utomstående, tro mig, det får jag och då ser man massor med färgrester och genomslipningar överallt tom!
Hehehe, kul. Ser fram mot att förklara vad jag gjort 
Fick du mitt PM om bayfronten?
OJ vad trevligt att du ska gnugga fram original färgen! Håller helt med om att den mörka färgen inte helt stämmer in tidsenligt! Ska bli mycket intressant och se ditt resultat.
En fråga!
Hur skrapar du bort färgen efter att du låtit färgborttagning suttit där ett tag?
Ser mycket bra ut, kul att du tar fram orginallacken! 
Lite kul är ju trots allt att Demian är ju MR färgborttagningsmedel, men att ni frågar Kalle som just börjat pröva... 
Go for it Kalle!!!
Bums, and away!
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
En fråga!
Hur skrapar du bort färgen efter att du låtit färgborttagning suttit där ett tag?![]()
Behöver inte skrapa alls, bara torka av!
Typ 1 -67 Linkpinscraper
Typ 1 -51 Långtidsprojekt
Ser jäkligt bra ut, nervöst att se vad som kommer fram
Jag ska göra likadant på ovalen så jag följer det här med spänning
Tack för senast! hoppas att ni tar er till ön snart 
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
Kommer ta tid, men kommer nog bli bra. Bara hålla tummarna för att det sitter lika bra med originalfärg överallt...
Det tar tid att slipa och spackla om man ska lacka om bussen också.
Nöt på, du har ju hela vintern på dig... 
Mycket intressant.
Min far som tagit över min -72a (AKA äggbussen) ska just påbörja samma operation på den.
Det är röd färg under list som vi ska få bort. Just köpt Biltemas färgborttagning.
Vi postar i den tråden när vi börjar.
Lycka till!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
En fråga!
Hur skrapar du bort färgen efter att du låtit färgborttagning suttit där ett tag?![]()
Jag skrapar försiktigt med en smal spackelspade i metall för att det ska släppa. Låter man medlet sitta längre kanske man bara kan torka bort färgen. Ska prova det försiktigt också framöver. Lägger upp nya bilder på proccesen så snart jag kommit vidare med den 
Vilken underbar tråd att följa! Jag har fått upp ögonen för gamla fina bussar, så det är väldigt intressant att följa er! Keep up!! Bra blir det 
Prova med en bredare plastspackel, så blir det lite mindre tradigt och inte lika lätt att sabba lacken.
Då jag höll på med Scooby-Doo bussen provade jag olika typer av färgborttagningsmedel och visst funkade det på vissa färgtyper. På denna var det säkert 4-5 olika färger målad, rollad ellet sprutad lager på lager och ett lager (det bruna upptill) gick inte alls att få bort med medlen utan där fick jag ge upp och använda varmluftpistol och ett industrirakblad, då kom jag helt in till första gråa grundlacken. Det var ok för min del för intentionen var inte att få fram orginalfärgen utan komma genom alla färglager. Så jag och dottern värmde av all färg på hela bussen.
Men jag kan tänka mig att om man kör försiktigt med varmluftpistolen på envisa fläckar eller "hårda" färger så kommer de lossna lättare för att få fram orginallacken.
http://www.pixbox.se/alb_show_id1150031_page0.html
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss