Tjena, har precis skaffat mig en helt original 66a.. Som ja tänkte fixa i ordning
De ja behöver hjälp med är först och främst sänkningen.. har läst en hel del om de, men tänkte höra om de finns bra och dåliga sätt att sänka den ? Tanken är att sänka den rätt lågt, men ändå att den klarar en vägbula om man kryper över den för de finns en del där jag bor .. Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka, kommer köra med 8,5" eller 10" breda fälgar, hur gör jag då ? Och fram vill jag inte ha kortat framvagn vill ha hjulen längs med skärmkanten, så vad är bäst att sattsa på då, sänksats+droppade spindlar ? 
2 2012-08-06 19:38:30 Senaste redigerad av Johan W (2012-08-06 19:47:03)
Jag skulle satsa på sänksatser och droppadespindlar samt höja v-lådan 2"och ställa sväden genom att höja inre 7 hack och sänka yttre 7 hack. Det sänker ca9cm
Däck 145/65-15 195/65-15 på 6-6½ breda plåtisar med 1" ökad bakspace annars måste du bredda skärmarna.
Ang kortning så blir du av med fjädrings väg och ökar styrradien om du inte kortar och vill ha ner den till säg 5-6cm
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka,
Då kan du inte sänka någonting bak eller bygga om hela bakvagnen. 
Ali G
Jag skulle satsa på sänksatser och droppadespindlar samt höja v-lådan 2"och ställa sväden genom att höja inre 7 hack och sänka yttre 7 hack. Det sänker ca9cm
Däck 145/65-15 195/65-15 på 6-6½ breda plåtisar med 1" ökad bakspace annars måste du bredda skärmarna.
Ang kortning så blir du av med fjädrings väg och ökar styrradien om du inte kortar och vill ha ner den till säg 5-6cm
Okej, tror ja får köra med lite camber vinkel då
Tänkte inte att de skulle va så mycket jobb med att ha kvar hjulen raka
Vet du nån bra sida förutom Classic Vw att köpa spindlar och sänksatts fram, kanske till och med en kortad framvagn.. är de billigare att beställa från tyskland eller nått ?
Hakiki skrev:Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka,
Då kan du inte sänka någonting bak eller bygga om hela bakvagnen.
Skippar nog de och köra med camber 
IRS bakvagn hjälper ..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Johan W skrev:Jag skulle satsa på sänksatser och droppadespindlar samt höja v-lådan 2"och ställa sväden genom att höja inre 7 hack och sänka yttre 7 hack. Det sänker ca9cm
Däck 145/65-15 195/65-15 på 6-6½ breda plåtisar med 1" ökad bakspace annars måste du bredda skärmarna.
Ang kortning så blir du av med fjädrings väg och ökar styrradien om du inte kortar och vill ha ner den till säg 5-6cmOkej, tror ja får köra med lite camber vinkel då
Tänkte inte att de skulle va så mycket jobb med att ha kvar hjulen raka
Vet du nån bra sida förutom Classic Vw att köpa spindlar och sänksatts fram, kanske till och med en kortad framvagn.. är de billigare att beställa från tyskland eller nått ?
Jo det finns men classic är bra och det skiljer inte så mycket om du inte köper en färdig stomme, vilket jag inte kan rekommendera för då är det svårt att få den i den höjden som passar dig
glöm inte att förlänga svärden 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
jag har sänksatser och spindlar på min 66. med låga däck och lite feljusterad(typ full camber fram)
går dom precis innanför skärmkanterna med mina 5tums fälgar och 145/65
har ca 5 cm till backen och ca 2-3 cm mellan skärmkant o framhjul.
kan ju inte köra toklågt med däckena längst ut, blir problem o svänga då.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 33#p121833
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
Hakiki skrev:Johan W skrev:Jag skulle satsa på sänksatser och droppadespindlar samt höja v-lådan 2"och ställa sväden genom att höja inre 7 hack och sänka yttre 7 hack. Det sänker ca9cm
Däck 145/65-15 195/65-15 på 6-6½ breda plåtisar med 1" ökad bakspace annars måste du bredda skärmarna.
Ang kortning så blir du av med fjädrings väg och ökar styrradien om du inte kortar och vill ha ner den till säg 5-6cmOkej, tror ja får köra med lite camber vinkel då
Tänkte inte att de skulle va så mycket jobb med att ha kvar hjulen raka
Vet du nån bra sida förutom Classic Vw att köpa spindlar och sänksatts fram, kanske till och med en kortad framvagn.. är de billigare att beställa från tyskland eller nått ?
Jo det finns men classic är bra och det skiljer inte så mycket om du inte köper en färdig stomme, vilket jag inte kan rekommendera för då är det svårt att få den i den höjden som passar dig
glöm inte att förlänga svärden
Okej, så bästa är att svetsa på sänksatser på den befintliga ? Så ja hade tänkt från början, men man måste ju höra sig för
Har precis köpt bilen, så ska palla upp den nån helg och plocka bort hjul så man ser vad allt handlar om.. har läst mycket om de där med svärden, men lättare att se och fatta i praktiken hoppas ja 
jag har sänksatser och spindlar på min 66. med låga däck och lite feljusterad(typ full camber fram)
går dom precis innanför skärmkanterna med mina 5tums fälgar och 145/65
har ca 5 cm till backen och ca 2-3 cm mellan skärmkant o framhjul.
kan ju inte köra toklågt med däckena längst ut, blir problem o svänga då.
Du hade väldigt bra höjd på den fram, men bak skulle ja vilja ha min lite lägre tror ja! Jäkligt fin bil btw 
japp
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Sänk-tabell bak:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=877
Hur mycket ska man korta framvagnen om man ska köra med sänksats och droppade spindlar ?
Hur mycket ska man korta framvagnen om man ska köra med sänksats och droppade spindlar ?
Beror helt på vad du ska köra för fälgar och hur mycket du ska sänka..
Hakiki skrev:Hur mycket ska man korta framvagnen om man ska köra med sänksats och droppade spindlar ?
Beror helt på vad du ska köra för fälgar och hur mycket du ska sänka..
Bak ska ja köra med breddade originalö 8,5".. fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?
sänksats dropspindlar och nöddäck?!?
du ska nog inte korta alls om dom ska sitta långt ut som du skrev i första inlägget.
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
sänksats dropspindlar och nöddäck?!?
du ska nog inte korta alls om dom ska sitta långt ut som du skrev i första inlägget.
Nöddäck ska ja inte köra med ..
Snacka om att ändra åsikt snabbt!

Ali G
pät skrev:Hakiki skrev:Hur mycket ska man korta framvagnen om man ska köra med sänksats och droppade spindlar ?
Beror helt på vad du ska köra för fälgar och hur mycket du ska sänka..
Bak ska ja köra med breddade originalö 8,5".. fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?
Förstår va du menar, du vill alltså ha lägre profil på däcken helt enkelt. 165-50-15 är lika stora som saab reservhjul, en del som kör med dessa på orginal fälg.
Sen ang sänkningen fram så skulle jag först montera sänkningssats och hjul, släppa ner den och kolla. Sen om detta inte duger då skulle jag kosta på mej droppade spindlar och svetsa om framvagen igen. Tror inte det är många på detta forumet som kör med droppade spindlar även om det är en kulbultare.. Men finns ju även där kulbultar som går att sänka mer med innan de tar i botten.
Här är en tråd man kan se hur bilarna blir med olika säkning/däck/fälg val http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735
Buss -60
Snacka om att ändra åsikt snabbt!
![]()
![]()
"fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?" Ja skrev inte att ja ska köra med nöddäck.. undra bara vad folk kör för fälgar fram!
Hakiki skrev:pät skrev:Beror helt på vad du ska köra för fälgar och hur mycket du ska sänka..
Bak ska ja köra med breddade originalö 8,5".. fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?
Förstår va du menar, du vill alltså ha lägre profil på däcken helt enkelt. 165-50-15 är lika stora som saab reservhjul, en del som kör med dessa på orginal fälg.
Sen ang sänkningen fram så skulle jag först montera sänkningssats och hjul, släppa ner den och kolla. Sen om detta inte duger då skulle jag kosta på mej droppade spindlar och svetsa om framvagen igen. Tror inte det är många på detta forumet som kör med droppade spindlar även om det är en kulbultare.. Men finns ju även där kulbultar som går att sänka mer med innan de tar i botten.
Här är en tråd man kan se hur bilarna blir med olika säkning/däck/fälg val http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735
Tackar 
Svwerker skrev:Snacka om att ändra åsikt snabbt!
![]()
![]()
"fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?" Ja skrev inte att ja ska köra med nöddäck.. undra bara vad folk kör för fälgar fram!
Jag syftade på det du skrev i första inlägget.
Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka, kommer köra med 8,5" eller 10" breda fälgar, hur gör jag då ? Och fram vill jag inte ha kortat framvagn vill ha hjulen längs med skärmkanten, så vad är bäst att sattsa på då, sänksats+droppade spindlar ?
Du har redan gått ifrån det rätt mycket.
Det är inget fel, bara lite komiskt. 
Ali G
Allt beror på hur lågt du vill köra och hur den ska se ut så leta rätt på en bild med rätt årsmodell och stuk, posta den här tillsammans med vilka fälgar du vill ha samt om det är något du vill ändra på så ska vi ge dig konkreta förslag med antal timmar och hur mycket det kommer att kosta samt hur du ska få en körbar bil 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Hakiki skrev:Svwerker skrev:Snacka om att ändra åsikt snabbt!
![]()
![]()
"fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?" Ja skrev inte att ja ska köra med nöddäck.. undra bara vad folk kör för fälgar fram!
Jag syftade på det du skrev i första inlägget.
Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka, kommer köra med 8,5" eller 10" breda fälgar, hur gör jag då ? Och fram vill jag inte ha kortat framvagn vill ha hjulen längs med skärmkanten, så vad är bäst att sattsa på då, sänksats+droppade spindlar ?
Du har redan gått ifrån det rätt mycket.
Det är inget fel, bara lite komiskt.
Joo, mina tankar i huvet var så först, inget måste.. sen när man börjar prata med folk som är mer insatta så ändrar man sig lite 
Allt beror på hur lågt du vill köra och hur den ska se ut så leta rätt på en bild med rätt årsmodell och stuk, posta den här tillsammans med vilka fälgar du vill ha samt om det är något du vill ändra på så ska vi ge dig konkreta förslag med antal timmar och hur mycket det kommer att kosta samt hur du ska få en körbar bil
http://www.garaget.org/?car=150164&image=2371647 Den höjden vill jag ha på den! Dock är detta en 63a..
