1

Tjena, har precis skaffat mig en helt original 66a.. Som ja tänkte fixa i ordning ICQ/ab  De ja behöver hjälp med är först och främst sänkningen.. har läst en hel del om de, men tänkte höra om de finns bra och dåliga sätt att sänka den ? Tanken är att sänka den rätt lågt, men ändå att den klarar en vägbula om man kryper över den för de finns en del där jag bor .. Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka, kommer köra med 8,5" eller 10" breda fälgar, hur gör jag då ? Och fram vill jag inte ha kortat framvagn vill ha hjulen längs med skärmkanten, så vad är bäst att sattsa på då, sänksats+droppade spindlar ? ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Johan W (2012-08-06 19:47:03)

Jag skulle satsa på sänksatser och droppadespindlar samt höja v-lådan 2"och ställa sväden genom att höja inre 7 hack och sänka yttre 7 hack. Det sänker ca9cm
Däck 145/65-15 195/65-15 på 6-6½ breda plåtisar med 1" ökad bakspace annars måste du bredda skärmarna.
Ang kortning så blir du av med fjädrings väg och ökar styrradien om du inte kortar och vill ha ner den till säg 5-6cm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Hakiki skrev:

Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka,

Då kan du inte sänka någonting bak eller bygga om hela bakvagnen.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Johan W skrev:

Jag skulle satsa på sänksatser och droppadespindlar samt höja v-lådan 2"och ställa sväden genom att höja inre 7 hack och sänka yttre 7 hack. Det sänker ca9cm
Däck 145/65-15 195/65-15 på 6-6½ breda plåtisar med 1" ökad bakspace annars måste du bredda skärmarna.
Ang kortning så blir du av med fjädrings väg och ökar styrradien om du inte kortar och vill ha ner den till säg 5-6cm

Okej, tror ja får köra med lite camber vinkel då ICQ/ad Tänkte inte att de skulle va så mycket jobb med att ha kvar hjulen raka  ICQ/ab  Vet du nån bra sida förutom Classic Vw att köpa spindlar och sänksatts fram, kanske till och med en kortad framvagn.. är de billigare att beställa från tyskland eller nått ?

5

Svwerker skrev:
Hakiki skrev:

Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka,

Då kan du inte sänka någonting bak eller bygga om hela bakvagnen.  ICQ/ab

Skippar nog de och köra med camber ICQ/ad

6

IRS bakvagn hjälper ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Hakiki skrev:
Johan W skrev:

Okej, tror ja får köra med lite camber vinkel då ICQ/ad Tänkte inte att de skulle va så mycket jobb med att ha kvar hjulen raka  ICQ/ab  Vet du nån bra sida förutom Classic Vw att köpa spindlar och sänksatts fram, kanske till och med en kortad framvagn.. är de billigare att beställa från tyskland eller nått ?

Jo det finns men classic är bra och det skiljer inte så mycket om du inte köper en färdig stomme, vilket jag inte kan rekommendera för då är det svårt att få den i den höjden som passar dig Default/hmm glöm inte att förlänga svärden ICQ/ad

8

jag har sänksatser och spindlar på min 66. med låga däck och lite feljusterad(typ  full camber fram)
går dom precis innanför skärmkanterna med mina 5tums fälgar och 145/65
har ca 5 cm till backen och ca 2-3 cm mellan skärmkant o framhjul.
kan ju inte köra toklågt med däckena längst ut, blir problem o svänga då.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 33#p121833

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

9

Johan W skrev:
Hakiki skrev:
Johan W skrev:

Jo det finns men classic är bra och det skiljer inte så mycket om du inte köper en färdig stomme, vilket jag inte kan rekommendera för då är det svårt att få den i den höjden som passar dig Default/hmm glöm inte att förlänga svärden ICQ/ad

Okej, så bästa är att svetsa på sänksatser på den befintliga ? Så ja hade tänkt från början, men man måste ju höra sig för ICQ/ab Har precis köpt bilen, så ska palla upp den nån helg och plocka bort hjul så man ser vad allt handlar om.. har läst mycket om de där med svärden, men lättare att se och fatta i praktiken hoppas ja  ICQ/ab

10

ozeo skrev:

jag har sänksatser och spindlar på min 66. med låga däck och lite feljusterad(typ  full camber fram)
går dom precis innanför skärmkanterna med mina 5tums fälgar och 145/65
har ca 5 cm till backen och ca 2-3 cm mellan skärmkant o framhjul.
kan ju inte köra toklågt med däckena längst ut, blir problem o svänga då.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 33#p121833

Du hade väldigt bra höjd på den fram, men bak skulle ja vilja ha min lite lägre tror ja! Jäkligt fin bil btw ICQ/ab

11

japp

12

Sänk-tabell bak:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=877

13

Hur mycket ska man korta framvagnen om man ska köra med sänksats och droppade spindlar ?

14

Hakiki skrev:

Hur mycket ska man korta framvagnen om man ska köra med sänksats och droppade spindlar ?

Beror helt på vad du ska köra för fälgar och hur mycket du ska sänka..

15

pät skrev:
Hakiki skrev:

Bak ska ja köra med breddade originalö 8,5".. fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?

16

sänksats dropspindlar och nöddäck?!?
du ska nog inte korta alls om dom ska sitta långt ut som du skrev i första inlägget.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

17

ozeo skrev:

sänksats dropspindlar och nöddäck?!?
du ska nog inte korta alls om dom ska sitta långt ut som du skrev i första inlägget.

Nöddäck ska ja inte köra med ..

18

Snacka om att ändra åsikt snabbt!  Default/lol  Default/lol  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Hakiki skrev:
pät skrev:
Hakiki skrev:

Bak ska ja köra med breddade originalö 8,5".. fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?

Förstår va du menar, du vill alltså ha lägre profil på däcken helt enkelt. 165-50-15 är lika stora som saab reservhjul, en del som kör med dessa på orginal fälg.

Sen ang sänkningen fram så skulle jag först montera sänkningssats och hjul, släppa ner den och kolla. Sen om detta inte duger då skulle jag kosta på mej droppade spindlar och svetsa om framvagen igen. Tror inte det är många på detta forumet som kör med droppade spindlar även om det är en kulbultare.. Men finns ju även där kulbultar som går att sänka mer med innan de tar i botten.

Här är en tråd man kan se hur bilarna blir med olika säkning/däck/fälg val  http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735

Bubbla -62
Buss -60

20

Svwerker skrev:

"fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?" Ja skrev inte att ja ska köra med nöddäck.. undra bara vad folk kör för fälgar fram!

21

SakLetare skrev:
Hakiki skrev:
pät skrev:

Förstår va du menar, du vill alltså ha lägre profil på däcken helt enkelt. 165-50-15 är lika stora som saab reservhjul, en del som kör med dessa på orginal fälg.

Sen ang sänkningen fram så skulle jag först montera sänkningssats och hjul, släppa ner den och kolla. Sen om detta inte duger då skulle jag kosta på mej droppade spindlar och svetsa om framvagen igen. Tror inte det är många på detta forumet som kör med droppade spindlar även om det är en kulbultare.. Men finns ju även där kulbultar som går att sänka mer med innan de tar i botten.

Här är en tråd man kan se hur bilarna blir med olika säkning/däck/fälg val  http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735

Tackar ICQ/ab

22

Hakiki skrev:
Svwerker skrev:

"fram vet jag inte än men lutar åt original, eller va finns de för andra alternativ förutom nöddäck ?" Ja skrev inte att ja ska köra med nöddäck.. undra bara vad folk kör för fälgar fram!

Jag syftade på det du skrev i första inlägget.

Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka, kommer köra med 8,5" eller 10" breda fälgar, hur gör jag då ? Och fram vill jag inte ha kortat framvagn vill ha hjulen längs med skärmkanten, så vad är bäst att sattsa på då, sänksats+droppade spindlar ?

Du har redan gått ifrån det rätt mycket.

Det är inget fel, bara lite komiskt.  Default/lol

Ali G

23

Allt beror på hur lågt du vill köra och hur den ska se ut så leta rätt på en bild med rätt årsmodell och stuk, posta den här tillsammans med vilka fälgar du vill ha samt om det är något du vill ändra på så ska vi ge dig konkreta förslag med antal timmar och hur mycket det kommer att kosta samt hur du ska få en körbar bil ICQ/ab

24

Svwerker skrev:
Hakiki skrev:
Svwerker skrev:

Jag syftade på det du skrev i första inlägget.

Bak vill ja inte att hjulen får camber vinkel, vill ha dom raka, kommer köra med 8,5" eller 10" breda fälgar, hur gör jag då ? Och fram vill jag inte ha kortat framvagn vill ha hjulen längs med skärmkanten, så vad är bäst att sattsa på då, sänksats+droppade spindlar ?

Du har redan gått ifrån det rätt mycket.

Det är inget fel, bara lite komiskt.  Default/lol

Joo, mina tankar i huvet var så först, inget måste.. sen när man börjar prata med folk som är mer insatta så ändrar man sig lite ICQ/ab

25

Johan W skrev:

Allt beror på hur lågt du vill köra och hur den ska se ut så leta rätt på en bild med rätt årsmodell och stuk, posta den här tillsammans med vilka fälgar du vill ha samt om det är något du vill ändra på så ska vi ge dig konkreta förslag med antal timmar och hur mycket det kommer att kosta samt hur du ska få en körbar bil ICQ/ab

http://www.garaget.org/?car=150164&image=2371647 Den höjden vill jag ha på den! Dock är detta en 63a..