151

NiklasLarsson skrev:

Stort grattis Peter till en fantastisk bil. Och självklart med JP-fälgar - bara en sån sak!

Och nu kan du ju ändra signaturen längt ned i dina inlägg  ICQ/ag

Tackar!
Jo, jag lär ändra på signaturen. Du är inte den första som påpekat det :-)
Får klura ut något nytt och lagom kryptiskt.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

152

michaelth skrev:

Skit snygg bubbla:-)  ... Jp fälgarna vilken dim?

Tackar!
Fälgarna är 15x5.5" med Porsche bultcirkel (5x130).

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

153

Får också passa på att gratulera Peter till "målgången" och en oerhört snygg callooker! Helt i min smak!

Samtidigt säga att Peters hemsida, http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/index.html var en stor inspiration för mig när jag på "ålderns höst" för X (snart XX) antal år sedan fick upp intresset för folkisar i allmänhet och "hot vws" i synnerhet. Den tillsammans med gamla S.C.L.F, där många av ovan nämnda profiler (i mina ögon) var flitiga skribenter gjorde att jag fastnade för pre-67 VWs, 48IDAs, Callook or not Callook , "bäst kam för 1914cc" etc...

Nu kanske man själv skulle göra de sista (döds)rycken med -62:an som "ju står i garaget och ser ut som en färdig bil, men där 1000-tals småsaker måste fixas med, men den ser ju ut som en bil..."  ICQ/ad

Ska bara som Alfons sa...  ICQ/ae

Ge oss lite mer bilder och spec nu Peter!  ICQ/af

mvh//Mr.Ska-bara-få-tummen-ur-vilket-år-som-helst...-är-det-nära-nu!??!...

62 Ragtop, 044 CNC, 48IDA, Fk8

154

En toppenträff på det hela taget. Jag hade ju lite otur och tappade oljetrycket på väg till besiktningskön. Det blev nästan heldags meka för hitta och åtgärda felet. Det var en bit aluminium som kommit in i oljepumpen(nej, jag har inte någon sil i tråget) och låst fast så drivaxel snurrat i drevet. Fick det svetsat av folk på anläggningen(ett stort tack) men många sa åt mig att inte montera utan låna pump av Mettis(som kört sönder växellådan), vilket jag gjorde. Väl hemma utan missöden tömdes motorn på olja och se vad hittar man där, jo tre små bitar till. Nu ska motorn rivas för att hitta var det kommer ifrån. Jag har tagit en bild på bitarna men vet inte hur man gör för att lägga in en bild.

Ett srort tack till alla som hjälpte mig under dagen med att få iordning på motorn så jag kom hem. Inte minst till Mettis som lånade ut oljepumpen och körde bakom mig hela vägen hem.

155

En toppenträff på det hela taget. Jag hade ju lite otur och tappade oljetrycket på väg till besiktningskön. Det blev nästan heldags meka för hitta och åtgärda felet. Det var en bit aluminium som kommit in i oljepumpen(nej, jag har inte någon sil i tråget) och låst fast så drivaxel snurrat i drevet. Fick det svetsat av folk på anläggningen(ett stort tack) men många sa åt mig att inte montera utan låna pump av Mettis(som kört sönder växellådan), vilket jag gjorde. Väl hemma utan missöden tömdes motorn på olja och se vad hittar man där, jo tre små bitar till. Nu ska motorn rivas för att hitta var det kommer ifrån. Jag har tagit en bild på bitarna men vet inte hur man gör för att lägga in en bild.

Ett srort tack till alla som hjälpte mig under dagen med att få iordning på motorn så jag kom hem. Inte minst till Mettis som lånade ut oljepumpen och körde bakom mig hela vägen hem.

156

Pär "Berg" skrev:

den mystiska biten... var redan på BRC nyfiken på varifrån den kan ha kommit.... riktigt tråkigt att "nåt" har släppt "nånstans"

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

157

Här kommer bilden, tror jag.

158

Pär "Berg" skrev:

Här kommer bilden, tror jag.

Nää!! nån bild komme int ICQ/ac  Men hoppas det inte är allt för alvarligt ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

159

Jag är övertygad om att de kommer från toppen, till något annat är bevisat  ICQ/ab . Det var ju en j*vla tur att de övriga bitarna inte åkte in i pumpen och fastnade. Hur mycket har åkt in i filtret?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

160

Pär "Berg" skrev:

Väl hemma utan missöden tömdes motorn på olja och se vad hittar man där, jo tre små bitar till. Nu ska motorn rivas för att hitta var det kommer ifrån. Jag har tagit en bild på bitarna men vet inte hur man gör för att lägga in en bild.

Jo, skönt att den gick att köra för egen maskin hem... men "riva"...?
-Det är dragracing i Västervik om 4 veckor !!-)
Jag skall titta i diffhuset på buggyn vad som fattas, det är ju plenty of time ?

161

Jo Svwerker, det var lite tur att inte de övriga bitarna åkte in i pumpem. Jag såg inget i filtret när jag tog bort det, så det kanske bara är de här 1+3 bitarna?
Jo Mettis, den ska rivas, är rädd att det kan bli väldigt dyrt om jag inte rättar till vad nu som är trasigt. Har förresten satt i en original 1600:a så bilen rullar igen men att gå från 150+ till 50- hästar märktes! Slött är bara förnamnet.

162

Som Brorsson sa: "Det är billigare att reparera innan det rasar!"

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

163

Min rulle med klipp från BRC
http://www.youtube.com/watch?v=MWGOnSP8 … e=youtu.be

164

mettis skrev:
Pär "Berg" skrev:

Väl hemma utan missöden tömdes motorn på olja och se vad hittar man där, jo tre små bitar till. Nu ska motorn rivas för att hitta var det kommer ifrån. Jag har tagit en bild på bitarna men vet inte hur man gör för att lägga in en bild.

Jo, skönt att den gick att köra för egen maskin hem... men "riva"...?
-Det är dragracing i Västervik om 4 veckor !!-)
Jag skall titta i diffhuset på buggyn vad som fattas, det är ju plenty of time ?

-Plockade bort motor o vxl-låda idag..
Det som hände på Tierp var att låsningen i diffen (seegersäkringar) "gett med sig" så att diffdreven "klättrade"...
Slipat lite skador och bytt till andra originaldelar, så imorrn kan jag börja sätta ihop igen - utan att haft isär själva vxl-lådan, -alltid något?

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT8519_b.JPG

Sedan har jag lagt lite videosnuttar från racingen på YouTube;

http://www.youtube.com/watch?v=F2814TX5Y4s

Hmm...10.30sek - måste vara snabbaste förgasar-VW:n i Sverige ?
http://www.youtube.com/watch?v=kElGKnpnpJA

Ni får bläddra på YouTube, jag lade ut 12 st repor - växla till "fullskärm" de är fullare format än jag själv kan se på Datorn ;-)