1

Jag har just nu en -59a med originalväxellåda men med en 1600 dubbelportare från en -71a i. Jag upptäckte när jag var påväg ner till Bug Run att det är svårt att ligga och köra i 100-110 knyck utan att det ska låta förjävligt och inte vara speciellt komfortabelt.. Skulle gärna haft lite bättre utväxling. Och helst få bort den osynkade ettan. Hur mycket jobb är det att sätta dit en nyare växellåda med annan utväxling? Det passar väl inte riktigt bolt on, eller?

Tack på förhand.

2

Om man sätter dit en Bussnoskon på en annan låda så är det mer eller mindre bolt on
om du inte funderar på IRS låda ? Då blir det lite mer jobb.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Jag har en org 1600 snurra dock med något folkrace ormbo men till det sitter en typ3 låda. Det fungerar fint.
Måste dock byta noskon för att få det att lira.
Dock får du tänka på att det är bredare drivaxlar på ex en typ3 låda utifall du köra breda fälgar.
Men det fungerar bra att byta till korta drivaxlar som sitter på orglådan upp till -65 på bubbla.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

4

Vad är det för utväxling på fyran och slutväxeln i en -59?
Jag frågar för det är intressant att se skillnaden för om jag minns rätt så skiljer inte så mycket.

Enklast att hitta är en låda med 4,12 i slutväxel och de har 0,88 på fyran vilket ger en total på 3,6256. De lådorna sitter tillsammans med 15-1600-motorer och har då breda spårvidden men det går som sagt att byta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Jag frågar för det är intressant att se skillnaden för om jag minns rätt så skiljer inte så mycket.

Enklast att hitta är en låda med 4,12 i slutväxel och de har 0,88 på fyran vilket ger en total på 3,6256. De lådorna sitter tillsammans med 15-1600-motorer och har då breda spårvidden men det går som sagt att byta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ali G

7

Har faktiskt ingen aning vad jag har för utväxling och slutväxel men jag vet att en kille jag åkte med i karavanen som har en -67a med originalutväxling varvar betydligt mindre.

8

pät skrev:

Har faktiskt ingen aning vad jag har för utväxling och slutväxel men jag vet att en kille jag åkte med i karavanen som har en -67a med originalutväxling varvar betydligt mindre.

Vilket borde ha varit 1500 låda... som både abbe och bq har om jag minns rätt

9 Senaste redigerad av pät (2013-07-12 17:33:08)

Lyfter denna lite. Har fått nys om en -68a-låda med 4.125 slutväxel. Hur får jag denna att passa då?
Måste jag ha en noskon från en Typ 2a, dvs denna?
http://www.vwimporten.se/typ1/chassi/va … yp-2-split

Byta drivaxlar är jag med på att jag måste göra, är ju bara ta splitcase-axlarna från min låda jag har nu.
Men annars passar det rakt av alltså?

10

Ingen som vet?

11

pät skrev:

Ingen som vet?

Ja,det är rätt!Med en noskon från typ2 så passar det..

12

MrIcka skrev:
pät skrev:

Vilket borde ha varit 1500 låda... som både abbe och bq har om jag minns rätt

Och BQ har monterat korta drivaxlar från -59 på sin -67:a låda.... så det funkar det oxå...