Undrar var gränsen går för vad som anses vara veteranbilar. Det kanske skulle kallas "entusiastbilar" i stället. Ta som exempel om någon håller på och renoverar en 80-tals Ford Sierra seriöst till originalskick (could happen) och har ett par reservdelsbilar hemma. har han/hon då samma rätt att hålla på med sin hobby eller anses man vara hemmaskrotare då? Bara för att bilen/bilarna är lite för "ny".
Undrar var gränsen går för vad som anses vara veteranbilar. Det kanske skulle kallas "entusiastbilar" i stället. Ta som exempel om någon håller på och renoverar en 80-tals Ford Sierra seriöst till originalskick (could happen) och har ett par reservdelsbilar hemma. har han/hon då samma rätt att hålla på med sin hobby eller anses man vara hemmaskrotare då? Bara för att bilen/bilarna är lite för "ny".
Eller om man målar vagnarna med fingerfärg, oavsett skick och kallar det konstverk?
Rejkfantasten skrev:Undrar var gränsen går för vad som anses vara veteranbilar. Det kanske skulle kallas "entusiastbilar" i stället. Ta som exempel om någon håller på och renoverar en 80-tals Ford Sierra seriöst till originalskick (could happen) och har ett par reservdelsbilar hemma. har han/hon då samma rätt att hålla på med sin hobby eller anses man vara hemmaskrotare då? Bara för att bilen/bilarna är lite för "ny".
Eller om man målar vagnarna med fingerfärg, oavsett skick och kallar det konstverk?
Que?
Mogge skrev:Rejkfantasten skrev:Undrar var gränsen går för vad som anses vara veteranbilar. Det kanske skulle kallas "entusiastbilar" i stället. Ta som exempel om någon håller på och renoverar en 80-tals Ford Sierra seriöst till originalskick (could happen) och har ett par reservdelsbilar hemma. har han/hon då samma rätt att hålla på med sin hobby eller anses man vara hemmaskrotare då? Bara för att bilen/bilarna är lite för "ny".
Que?
Jo, konstverk är kriminellt att förstöra serru, kultur kallar dom det.
Vi håller på med farliga miljöförstörande saker, bygger bilar.
Nej, jag är inte bitter, precis tvärtom.
Jag är helt övertygad att detta kommer lösa sig.
Rejkfantasten skrev:Mogge skrev:Eller om man målar vagnarna med fingerfärg, oavsett skick och kallar det konstverk?
Que?
Jo, konstverk är kriminellt att förstöra serru, kultur kallar dom det.
Vi håller på med farliga miljöförstörande saker, bygger bilar.Nej, jag är inte bitter, precis tvärtom.
Jag är helt övertygad att detta kommer lösa sig.
Ah, du menar så
. Jo det håller jag med om
.
mhrfs svar:
http://www.mhrf.se/M2011/2459/Ke
De e ord o inga visor de !!
som jag tycker om naturvårdsverket i detta fall:
De saknar kompetens att inse att de saknar kompetens.......
Vad blev det av detta?
Frågan gällde ju även export av bilar och reservdelar.
Om man läser på Naturvårdverkets hemsida om tex export av bilreservdelar.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m … servdelar/
Exportera bara reservdelar som fungerar.
Reservdelarna får inte vara skadade eller mycket rostiga.
Då räknas de nämligen som avfall.
Krav på varan
Om du exporterar reservdelar ska de:
vara hela och funktionsdugliga.
Du som exportör måste därför utvärdera och testa reservdelarna innan de exporteras.
Du måste sedan dokumentera vad som har testats, hur du har gjort testet samt resultatet av det.
Dokumentet ska följa med transporten.
Du måste även kunna visa hur du fått tag på reservdelarna.
Det måste finnas ett kvitto på försäljning eller överlåtelse av reservdelarna där det framgår att dessa fungerar och ska återanvändas.
Export av fordon.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- … -fordon-/#
Bilar och andra fordon som betraktas som avfall (skrot) får inte exporteras till länder i till exempel Afrika, Asien eller mellanöstern.
Ett trafikdugligt fordon i gott skick som är godkänt vid kontrollbesiktning kan exporteras som begagnat fordon.
Du måste som exportör kunna visa upp ett giltigt godkännande från besiktning.
Bilar och andra fordon som efter mindre reparationer kan bli trafikdugliga är i vissa fall möjliga att exportera som begagnade fordon. Mindre reparationer är exempelvis att vindrutan eller lyktor och lampor är trasiga.
Det kan också handla om att batteriet saknas eller att någon pedal behöver bytas ut.
Kostnaden för att reparera fordonet i Sverige får inte vara högre än bilens marknadsvärde.
Bilar och andra fordon som en gång lämnats in för skrotning får aldrig mer komma ut i trafik och får därför självklart inte heller exporteras.
Nu verkar detta bara gälla export till länder utanför EU och utanför OECD länderna.
Men innebär man inte kan sälja objekt till alla länder.
För det måste väl vara samma regler för privatpersoner som företag?
Nu är detta inget stort problem, men det kan vara bra att veta vad som gäller.