1

Jag citerar mejl. Enligt killarna på Saabs beräkningsavdelning fick jag bäst prestanda genom att ställa kammarna 1'an TDC med 3.6mm ventillyft. Se de två bifogade bladen...

jag brukar justera ventilerna på 1an vid tdc till det spel det ska va....absolut inte ha insugsventilen öppen....fattar inte diagramet heller..nån som vet?
är det kanske för att flytta överlappet mellan avgas och insug??....det kan man ju göra med kamdrivningen när jag tänker efter...spånar lite...
  http://i55.tinypic.com/5x34wo.jpg

2

vid just av ventil spel så spelar det en vis roll vad du har för grejor,hur stadiga är dom hur mycket rör det sig vid värme m.m ,010 kan bli mycket mer med varv o belastning

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

man e ju vetgirig (nyfiken vet mer) är övertygad om att det e helt rätt som Saabkillarna har räknat...vill dock veta varför det ska vara så........

vwove skrev:

vid just av ventil spel så spelar det en vis roll vad du har för grejor,hur stadiga är dom hur mycket rör det sig vid värme m.m ,010 kan bli mycket mer med varv o belastning

4 Senaste redigerad av ISAK (2011-03-11 17:02:27)

Hej,det dom menar är just kammaxel-inställningarna.Och det ställer man in med just dreven,som du skriver.Detta brukar man göra på motorer med shims som justering.Mäts mellan tryckare och kamloben (nockens baksida)

5

men.....jag har ju inga shims....sitter ju vippor i topprna...dock har jag lösa drev med låsskruv på kammarna....

ISAK skrev:

Hej,det dom menar är just kammaxel-inställningarna.Och det ställer man in med just dreven,som du skriver.Detta brukar man göra på motorer med shims som justering.Mäts mellan tryckare och kamloben (nockens baksida)

6 Senaste redigerad av ISAK (2011-03-12 06:12:44)

Men du,dom menar att insugsventilen ska vara öppnad så mycket vid tdc på insugsfasen. Inte vid förbränningsfas ICQ/ab

Jag antar att du kör turbo?

OBS! kolla kolv till ventil spelrum,vid tdc.

7

John skrev:

Jag citerar mejl. Enligt killarna på Saabs beräkningsavdelning fick jag bäst prestanda genom att ställa kammarna 1'an TDC med 3.6mm ventillyft. Se de två bifogade bladen...

jag brukar justera ventilerna på 1an vid tdc till det spel det ska va....absolut inte ha insugsventilen öppen....fattar inte diagramet heller..nån som vet?
är det kanske för att flytta överlappet mellan avgas och insug??....det kan man ju göra med kamdrivningen när jag tänker efter...spånar lite...
  http://i55.tinypic.com/5x34wo.jpg

Jag tror att du skall snacka med vwove on detta
Ove och frid lekte med en sådan snörra för ett gäng årsen

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

nä klart inte ventilen ska vara öppen under förbränningsfasen....Fick en förklaring idag faktisk ICQ/ab

ISAK skrev:

Men du,dom menar att insugsventilen ska vara öppnad så mycket vid tdc på insugsfasen. Inte vid förbränningsfas ICQ/ab

Jag antar att du kör turbo?

OBS! kolla kolv till ventil spelrum,vid tdc.

Saab-killarna använder GD-Power beräkningssystem som kan beräkna flöden etc genom motorn, programmet kostar över en halv miljon och används av dom flesta i bilvärlden.
Nu är motorn inställd på 3.6mm men man kan ju köra senare stängning av insug. Men jag rekommenderar att den drar till 7500rpm o laddar ca 1.5kg så kolvar och smörjfilm hänger med.
Motorn är varvvillig ändå med 3.6mm. Samtidigt vill du ju ha lite marginal mellan ventil och kolv och det är som mest tror jag vid ca 3-4mm.

9

Man ska vara noga med var man ställer ventilspelet. På en kam så backar slipningen av lite strax innan den börjar lyfta och ställer man spelet där och ställer det tajt så är man ute på hal is.
JPM har forskat en hel del på detta och kommit fram till att en motor växer runt 0,5 mm från veven och ut till topparna när den blivit varm och det är anledningen till att man kan köra noll i spel vid kall motor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Denna tråd gäller en typ1a med porschetoppar och överliggande kammar.

John: Om man bromsar bil/motor kan man prova vrida på kammarna och se om det gör skillnad i effekt.
Normalt ska man få uppgifter av kamsliparen hur den ska ställas som grundläge.

Motorn ställs i TDC och för att tända på cyl 3. Då ska insugsventilen öppna 3,6mm när kammen är rätt ställd.
Sen vrida runt motorn till nästa tdc och då ställa kam nr 2 så 3ans insug öppnar 3,6mm.

11

Då är det inte ventilspel som tråden handlar utan kamjustering.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Har fått det hela helt klat för mig nu. om man läser papprena jag fick med till motorn så  var det lätt å misstolka. provade att ställa om kamdreven på chevan med hyggligt resultat, särskilt  när man körde med mycket lustgas.......ska slå en signal till kamsliparn.. 

Niklas skrev:

Denna tråd gäller en typ1a med porschetoppar och överliggande kammar.

John: Om man bromsar bil/motor kan man prova vrida på kammarna och se om det gör skillnad i effekt.
Normalt ska man få uppgifter av kamsliparen hur den ska ställas som grundläge.

Motorn ställs i TDC och för att tända på cyl 3. Då ska insugsventilen öppna 3,6mm när kammen är rätt ställd.
Sen vrida runt motorn till nästa tdc och då ställa kam nr 2 så 3ans insug öppnar 3,6mm.