1 Senaste redigerad av jn (2011-03-16 17:33:10)

håller på och bygger en testanläggning för att eloxera aluminium. tror ni det finns nåt intresse om man bygger en större anläggning längre fram. typ att man skickar detaljen till mig och får tillbaka i vald färg? lutar åt detaljer uppåt metern i längd isåfall. OBS! är än så länge på teststadie så jag tar inte åt mig nåt ännu innan jag vet att det blir bra.

funkar det som jag tror rör det sig om ett 30tal färgnyanser.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

2

Det låter väldigt spännande ! Går det bara att eloxera aluminium eller kan man göra det med stål också ?
Jag skulle iaf vara intresserad om priset är rätt oavsett material.

3

kommer du klara Fuchs fälgar tror du?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

4

Om priset är skapligt (vet att det är jobb och man kan aldrig förvänta sig att någon arbetar gratis) så är det helt klart intressant!

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

5

ja en fälg ska nog vara lugnt. priserna kommer nog bli humana då detta ska ske helt på hobbybas utan div byråkrati inblandat. mest för min egen skull men kan ju vara bra att kunna göra åt andra för att täcka upp investeringen lite. vanligt stål vet jag inte men ska kolla upp det. som sagt ska jag testa detta noga med diverse olika legeringar för att helt utesluta tok med tex en fuchsfälg  ICQ/ad 
kommer återkomma i ärendet när jag vet mer.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

Kan du eloxera av också?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

25hpman skrev:

Kan du eloxera av också?

nä inte till en början iallafall. vet inte ens hur man gör det tyvärr. om det ens är möjligt utan att bearbeta materialet dvs slipa eller dyl?

8

På mitt jobb använder vi en blandning av natronlut, vatten och upplöst aluminium för att få bort det gamla ytskicket. Dock blir en del aluminiumlegeringar väldigt gråsvarta av detta och denna beläggning kan vara ett h-vete att få bort. tex alu-fälgar klarar inte detta pga legeringen

//Fredrik