1

Råkade bli med en t25 -80 häromdagen och nu börjar funderingarna komma igång...  Original sitter det ju förstärkta 185-14 däck, men ni som kör med t.ex 16" alufälg, vad har ni för däck på dom? Ska det fortfarande vara "c-däck" fast det blir lägre profil eller hur funkar det? Ska originaldäcken vara förstärkta pga sidokrafter/stabilitet eller har det med vikt att göra?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

2

står det i regbeviset c klassade däck??
rent allmänt kan man säga att fordonet blir stadigare med rätt däck. sen att dom sitter där för att fordonet skall klara en viss last.. så kanske inte fallet e numera ..och då e det nog inte så viktigt att däcken klarar det last kravet.. fast vill besiktningen tjabba. då e du rökt. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Besiktningen kollar inte däckstyp. Det gör däremot trafikpolisen.

Bussar är tunga, jag kör med C-däck även på 16" och eftersom de oftast är lite högre får man lite bättre varvtal på köpet.  Min egen uppfattning är att det är fult med låga profiler på en buss. Ser ut som att någon har satt cykelhjul på en landsortsbuss. Typ.