1 Senaste redigerad av Tristar (2013-11-24 14:49:46)

Jag har i många år vetat om denna bilen men lovat att inte berätta om den.
Hade även chansen att köpa den för många år sen men den var inte billig då heller.
Nu har bilen byt ägare och är till salu igen för 85000 USD.
Så nu måste det vara legalt.

Till historian hör att ett gruvbolag i Canada beställde 19 TriStar syncro.
Men gick i konkurs innan dom levererades.
Så det blev att dom 19 bilarna gick ut till VW handlarna i Canada istället.
För det såldes inga TriStar syncro i Canada igentligen.

Här är historian om bilen.

Our little TriStar landed in the hands of Karl at the Toronto VW store.
Karl know a fellow that was really into VW and collecting cars.
Freddy is his name. So Karl phone Freddy and told him what had just arrived.
Freddy popped over to look at it. Freddy had never seen one, but he know it was a rare bird and purchased it that day.
This was back in the fall of 1991.
All of the 48 kilometers that are on it, he says he put maybe 2 of those KM´s
The others were VW delivery km´s in Germany and in Canada when it arrived.
http://www.vw-tristar.com/canada.2.JPG
Här är en annan historia om en av dom andra 19 TriStar syncrona som såldes till Canada.
Till Canada såldes det 19st TriStar Syncro.
1 av dom trillade av tågen i Canada kvar blev 18st.
Jag har pratat med killen för några år sen som beställde denna TriStar som trillade av tåget.
Han har kvar köpekontraktet på denna bil.
VW plockade fram en annan TriStar Syncro åt honom.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

2

Ser ju rätt skaplig ut med tanke på att den är begagnad och har haft ett flertal ägare. Priset verkar dock vara tilltaget i överkant om man säger.. ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

3

Unika bilar har unika prislappar, och förutom handlarna har den ju alltså bara haft en ägare alla år.

Den är ju otroligt fin, hoppas den hamnar i goda händer! ICQ/ab
Freddy har verkligen bevarat den på rätt sätt, till och med tagit den på service regelbundet (!).

4

Det ryktes redan om det här bilen i 2000 när jag köpte min första syncro. Otroligt fint.
Bilen är helt ny, en ny full option t5 kostar lika mycke men är inte lika roligt! ICQ/ab

5

Billig är den kanske inte men hur sätter man värde på en sådan bil.
Det finns faktiskt en till men den har gått hela 800 mil så den är inte i samma division som denna.
Men jämfört man vad folk kan begära för splittbuss så känns det helt plötsligt billigt.
Jag tror faktiskt att den kommer bli såld för detta priset.

Frågan är bara om den skall användas eller bara bli stående?
Värdet lär rasa om den används även om jag förespråkar att bilar skall användas, så vill jag nog se denna stå still.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.