1

Tjenare ny här inne ICQ/ab
Har en liten undrar. Jag har mekat ett tag med min eberspächer BN2. fixat pumpen regulator mm m listan kan göras lång.
Pumpen klickar som den skall och soppa kommer det. det droppar ur avgasröret inne i hjulhuset efter ett tag. men frågan är varför den ej tänder.
Glödstiftet blir varmt och värkar fungera som det skall. har försökt få snurr på den ca 10-15 min sedan droppade soppa rätt bra och då ville jag ej försöka mera lite feg:P

Är det bara o tugga på kanske gammal soppa i slangarna?

Eller finns det något annat tipps?

2 Senaste redigerad av kisavw (2012-08-01 05:32:13)

Hade samma problem för några år sen , allt verkade ok men efter byte till nytt glödstift
Så hoppade sprakaren igång men rejält sur när den tände . Trodde att det brann under framskärmen av all rök. Default/lol

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

"fixat pumpen regulator mm", det tolkar jag som att du ställt in det att pumpa x ml i minuten? (kommer inte ihåg exakt mängden men står i servicehandboken för bn2, har du putsat till kontaktytorna på glödstiftet och även själva cylinderdelenen på stiftet?

Blir det någon skillnad om du kopplar in en batteriladdare eller drar igång bilen först och varvar lite under tiden som den drar igång?

Andreas

4

Hade problem med min med, bytte soppaslang, putsade av glödstiftet men utan resultat, drog sedan en ny 6kvadrats kabel direkt från batteriet med en 25 ampere säkring vid batteriet, kopplade bort den gamla matningen sen funkade den, men jag måste ha bilen igång för att den ska tända, sen låter st som att du har nåt mer bekymmer , för den borde inte gå så långe utan att ha tänt, bimettallsbrytaren borde ha slagit ifrån pumpen innan tycker jag.

Med vänlig hälsning, Anders

5

Hej hopp
Inställning har jag gjort så pumpen slår till var 33e varv enligt boken. X ml hittade jag inget om men pumpen är i bra skick och fungerar i en annan sprakare. Regulatorn är ny och testad.

Stiftet är jag lite fundersam på men varmt blir det. Nytt går ej att köpa inte ens på  eberspächer service ställe här i stan har utgått:( vet ej vart man ska få tag i ett och dem kostar väl en hel del? snart blir det en ejfläkt men vill ju att detta ska fungera ser ut som om den vore ny.
Lite surt detta när allt annat fungerar på bilen och är 98% utan rost.....
Alla kontaktytor är borstade och rena. Testat med motorn på och varvat har nytt batteri + renoverad generator i bilen generatorn laddar 14,2v
Ju ang tiden jag kört den är ej i sträck för relät slår till efter en stund då har jag tryckt på röda vipbrytaren så kör den på igen.

Även labbat med tänd inställningar hur tidigt den ska tända tror det är åt höger för att få tidigare tändning?

Det ända som händer är att det droppar soppa ur röret i hjulhuset ICQ/ac man vill ju inte dränka denna så det blir en riktig brasa

6 Senaste redigerad av kisavw (2012-08-01 16:38:01)

Nej det var väl det som hände mig när jag bytte glödstiftet på min sprakare , det rök så in i vassen mellan Be-Ge bil i Hultsfred och en god bit på vägen förbi kyrkan mot stålhagen där jag bodde vid den tiden.

Kan du inte kolla med WAG på din ort dom kan kanske få fatt i eller har på lager?
Jag plockade ju mitt på lokala vw handlaren.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

7 Senaste redigerad av dev (2012-08-01 16:45:27)

Ska kolla det men kan vara svårt ium att det ej tillvärkas längre men ska kolla på stubben är det bara det så vore det fint som fan:) jo ryker gör det något grymt polarens när den gick igång så lät det som en kinapuff en redig smäll och rökfyllde hela parkeringen ICQ/ae
Hade bar öppet till 1630 får kolla imorgon.

8 Senaste redigerad av Atrox (2012-08-01 18:47:25)

Prova med en direktmarning av + från batteriet med, jag la in det med den rödvita kabeln längst till vänster på kopplingplinten sett framifrån.

Med vänlig hälsning, Anders

9

VW (engströms) hade inga stift ICQ/ac Direktmatning skulle man göra detta för att se så det inte finns spänningsfall?

10

Någon som vet hur man sänker bränlemägnden? tror den pumpar på med för mycket soppa och det förklarar en hel del.

11

många eb som jag skrämt i gång (hadde det som en del av el jobben på VW)har haft samma problem med flera dåliga sladdar o kontakter på styr reläerna man får volt mäta slad för slad, tror aldrig jag stöt på en eb som pumpar för mycke soppa (alltid för lite)det måste vara nått med tänd delen ,glöder hela spiralen? när du testar löst Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

12

Dev!!

Hur har det gått med din eb?? Många med mig vill nog veta om och isf hur du fått igång den ICQ/ad

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89