Hejsan var här ute o reggade mig igår då jag blivit bubbla ägare och hade lite funderingar.Förra ägaren hade inte satt dit automat chok sladdarna så detta fick jag göra och även sätta dit förtädnings slangen mellan fördelare och förgasare genast gick bilen mycket mycket lättare att starta men vill ej gå på tomgång men så fort jag rör gasen lite lite så går den hur perfekt som helst.Fick även ställa ned soppan då dom skruvat på TOK för mycket så hon dränkte sig i bensin motorn är en 1600cc och bilen är en 1302s från -71
fick även vända på förgasar skivan(den med små tänder som sitter på sidan av förgasaren) som slagstiftet skall möta då någon vänt så tänderna satt in mot torped väggen.bilen har även enl förra ägaren en w110 engle kam kan det vara så att min solex 30 förgasare inte klarar av kammen på något underligt sätt?(är ny på detta så gärna någon som kan ha en aning om varför den inte vill gå på tomgång utan sakta dör)eller är det helt fel förgasare?
1 2012-07-18 18:56:56 Senaste redigerad av Åskbollen (2012-07-20 11:54:48)
Nu har jag och en förgasar guru fått den att gå på tomgång o lite lite bättre
men verkar missa en del på högre rpm när man ger full gas annars på lägre varv går den bättre.
Har motor nummer på blocket:A221428 tyckte jag det stod och nu behöver jag eran hjälp med att få reda på vilken förgasare jag skall ha på denna motor då jag e tveksam att det sitter rätt och även vilken födelare jag skall ha och luftrenare mycket som känns lite hit o dit saknar slang från olje påfyllning till luftrenare som många har men har inte ens en slanganslutning på luftrenare
behöver massor med tips o fakta
tacksam på förhand all annan info har ni i första inlägget.
Mvh
Björn
Motor nummers guide: http://www.vwtyp1.com/teknik/index.htm
1600 borde de sitta en 34pic
kanske du har en industri motor i? läs denna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2396
Buss -60
Skönt att någon svarat fick hjälp av en vän att lyfta ur motorn då ryggen inte är den bästa för att vara första gången så tog det 1timme att få ur motorn ur bilen kanske inte världens snabbaste direkt men e nöjd att jag fick ur motorn har meckat mycket andra bilar med insprutning osv men aldrig behöft lyfta ur motorn.Skall försöak gå igenom allt.Fick ett 1835cc kit till bilen men saknas en pytte pytte liten bit där cylinder kitet går in i motorn själva anslutningen är det bara att kasta?? min förgasar guru sa att det är inga problem då kolvringen aldrig är i närheten av denn lilla bit som saknas???Han har hållt på många många år så vill inte misstro honom men alltid bra att fråga en extra gång.
Enl förra ägaren sitter en engle w110 kam så får se vad som behövs göras för att få bilen att ha rätt setup vill ha en hyffsat pigg bil men just nu känns den som hyffsat trött men efter lite pill blev det bättre och ser ut att behöva nya stift då ett av stiften hade elektroden väldigt nära hur kan detta komma sig??
kanske byta till brytarlöst system och gå igenom alla packningar osv.Köpte ett luftfilter från classic vw men måste upp ca 5cm men någon rörbit.