76

Alex's skrev:

Ett exempel av den underhållning som bjöds under dagen: Martin Gustafsson spelar och Arne Lycksell sjunger Amerika visan.

http://forumbilder.se/images/cf2201264531P11e9.jpg

Har även funnit att Arne fick tre söner som även de fått barn och barnbarn.
Så nästa grej blir väl att luska reda på namn på någon av dem, någon som har några tips på nåt register där man kan kolla vilka barn någon hade?

Fasen jag som alltid tyckt släktforskning är as töntigt.. men hade vart så häftigt om det t.ex. fanns någon bild på bilen när den var ny ICQ/ab

barnbarnet borde heta Per lycksell , det är den enda Lycksell jag vet av i lycksele iallafall.  ICQ/ab

77

Alex's skrev:

Då var det födelsedag idag.

Tror jag har en sån där förstående sambo som det pratas om ibland ICQ/ag

http://forumbilder.se/images/d57201271544P5c90.jpg

Grattis på födelsedagen ICQ/ab

78

Alex's skrev:

Då var det födelsedag idag.

Tror jag har en sån där förstående sambo som det pratas om ibland ICQ/ag

http://forumbilder.se/images/d57201271544P5c90.jpg

Grattis, ta väl vara på henne, hon har rätt inställning ICQ/ad

79

Ute och glider nästan varje dag med gamle Arne ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/469201295110P53d2.jpg

Kanske blir lite meck någon dag framöver har ett par solexar på ingång...

80

Har alltid velat ha dubbla förgasare på bubblan så nu tänkte jag försöka fixa det, målet är att de ska sitta på innan bugrun men vi får se om det hinns med.

Köpte i alla fall ett par beg solex 36-40 pdsit. Dessa satt på vw 412 och porsche 914 med 85hk typ4 motorer.
Tanken är sedan att ta typ 3 enkelports insug och bygga vidare på dessa med en kona upp till 40 mm som spjället är på de nya förgasarna.
Ett länkage måste jag även bygga, tror det blir något i stil med ett bellcrank då detta verkar enklast.

Än så länge har jag rengjort förgasarna och börjat borra lite flänsar till mina insug.

http://forumbilder.se/images/a85201285400Ae175.jpg

81

Kul, lycka till ICQ/ab

82

Om du inte vill kapa sönder insugen så liggger det 2 st hemma hos mig som är kapade vid förgasarflänsen.

83

flodis skrev:

Om du inte vill kapa sönder insugen så liggger det 2 st hemma hos mig som är kapade vid förgasarflänsen.

Ok. Tänkte inte kapa sönder dem utan bultar på den flänsen som sitter där.  Men bra att veta om det inte funkar.

84

Idag lär vi oss att göra en parallellstympad kon. som maskiningengör borde man väl rita upp den i CAD programmet och göra en utbredning och skicka till en laserskärare. Men det är ju mycket roligare att mäta och rita lite enligt klassikern Verkstadshandboken ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/69920121028199976.jpg

Skar ut den i 2mm plåt och knäckde den runt en bit rundstång jag spände upp i skruvstycket.
Färdiga konen blev fin stämde klockrent med mina flänsar jag gjort ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/eb92012103455ae24.jpg

Nästa steg blir väl att börja bygga länkage kanske hinner med lite i morgon.

Även funderat på bestyckningen, vad bör man prova med först?
Sitter 50 tomgång i, och sitter just nu 135 huvud, har ett par 130 huvudmunstycken liggande kanske dessa vore bättre?
Luft munstycken har jag inte kikat på än.

85

Insugen på plats med förgasarna

http://forumbilder.se/images/2812012111734907c.jpg

Körde ett 10 timmars pass i garaget idag och fick byggt länkage och monterat ihop alltihopa. blev ett bellcrank ala crescent styrlager och gängstång med vinkellänkar från biltema. här en liten mockup av det hela.

http://forumbilder.se/images/c4120121128591357.jpg

kollade flottörnivån den var runt 18 mm verkade ok och ställde in acc pumparna så de sprutar runt 8ml/10 slag. Ganska stor skillnad på enkel 28 och dubbel 40 ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/80120121132236ce5.jpg

Hann inte ta några bilder på det färdiga men körde ullared-halmstad innan och den gick helt ok. Måste man bara lära sig hur man ställer in och synkar dem! någon som vet någon bra guide på hur man gör?

86

Det är inte rätt förgasare men borde ju vara liknande procedur att synka dom ?!? ICQ/ab

http://ratwell.com/technical/DualCarbs.html

87

Har kört en del med bilen nu med förgasarna på och det fungerar faktiskt riktigt bra tycker jag. Är riktigt gött att kunna köra 120 på motorvägen och sen ha kraft kvar att köra om någon med.. typ jobbarkompisens ford ka ICQ/ab

Upp till bugrun som vi åkte väldigt lugnt (då två av halmstad bilarna besiktades samma morgon efter 20 års vila ) så drog den under 0.75 liter milen vilket känns riktigt gött.

Är precis att de får plats är lite bökigt att komma åt justerskruvarna men det går!
http://forumbilder.se/images/306201290927P3120.jpg


En bild på hur det blev. ska nog kanske skaffa mig ett par luftfilter också men ser ju lite coolt ut med trattar.
http://forumbilder.se/images/d26201290322Pd56a.jpg

88

Fint bygge! Coolt med förgasarna! Skulle dock byta bort det remhjulet på veven. Hade sånt förut och det resulterade i att den inte fick tillräcklig kylning pga att det hjulet är mindre ICQ/ab Rätta mig om jag har fel.

89

Johannes skrev:

Fint bygge! Coolt med förgasarna! Skulle dock byta bort det remhjulet på veven. Hade sånt förut och det resulterade i att den inte fick tillräcklig kylning pga att det hjulet är mindre ICQ/ab Rätta mig om jag har fel.

Jo tanken är ju att fläkten skall snurra lite långsammare ICQ/ab sägs ge ett par hästar.

En motor som varvar lite mer så snurrar ju fläkten rätt så fort ändå.

Men verkar finnas många som inte gillar små remhjul och många som gillar..

Är väl lite som med doghouse kyl och termostat som också verkar finnas delade meningar om deras vara och inte vara ICQ/ab

90 Senaste redigerad av mr_nickee (2012-06-18 09:46:29)

vackert, mycket vackert. ICQ/ab  Har du fortfrande värme in i bilen? i så fall är det en hemsk placering av vevhusventilationen du gjort. Den kommer pumpa in giftiga vevhusgaser i kupén då...

91

Jo då har värme i bilen. har faktiskt inte alls tänkt på det där med vevhusventilationen Default/hmm  det var liksom så mycket slang jag hade som passade så fick bli där så länge.. ska nog försöka få den lite högre upp egentligen, och i så fall så blir det någonstans längre bort från luftintaget!

92

Inte uppdaterat här på ett tag så gör det nu. Arne glider på fint i sommaren, kört bland annat till bug run, wheels and wings och nu sist Vwänerträffen. Mycket nöjd med motorn, den funkar bra att pendla till jobbet med, 3 mil motorväg i 120 knyck. Och nu senast till vwänerträffen drog den 0.75 liter milen vilket för mig är grymt bra då min förra bubbla med sleten motor drog 1.2.
Pulat med lite småsaker som att fixa till den läckande framrutan, castershims i framvagnen, luftfilter till förgasarna mm.

http://forumbilder.se/images/011201274748P57e8.jpg

Svetsade ett par fälgar med 6 tums fälgbanor på att ha där bak häromdagen, inte fått på dem på bilen än men skall bli ett par rejäla puckar på tänkte jag.

http://forumbilder.se/images/991201273559P7693.jpg

Sen var jag ute i skogen och grävde efter en bubbla och fann en gammal cykel.

http://forumbilder.se/images/091201274905P50a2.jpg

"Ätran, A. Perssons cykelaffär Falkenberg".... krockrent ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/8c1201275037P6224.jpg

93

Alex's skrev:

"Ätran, A. Perssons cykelaffär Falkenberg".... krockrent ICQ/ab

Default/lol  Default/lol  ICQ/af   härligt Alex

94

ser najs ut. hoppas man får se denna bilen i ängelholm på Bugmeet nästa helg ICQ/ad

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

95

Clean och fin bil, kollade in den på Vwänerträffen ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

96

Kommer vara i norge på jobb denna helg tyvärr..

Hazze skrev:

ser najs ut. hoppas man får se denna bilen i ängelholm på Bugmeet nästa helg ICQ/ad

97

205/70 R15 på mina nya breddade fälgar ICQ/ab

http://ladda-upp.se/data/oclznmppnkrcwd/

Gillar lite rake jag, i bakgrunden 2 silos som vi byggt i sommar, 120 000 bult ICQ/ab

http://ladda-upp.se/data/bzdzukzzzcxfxh/

98

Stiligt!

Medlem i Halmstad Luftkühlers