1

Tänkte bygga ihop en motor på ett ww okrasa kit. Utgångspunkten är en 30 hk industrimotor med få gångtimmar. Råd tas emot från punkt A till Ö.

1) Inköp: Wolfburgsest tar $1395 (9150kr) för kittet, Karmann konnection £1190 (12398kr), om man räknar in tull/ moms är det mer ekonomiskt att köpa från UK eller US?
2) Är det någon som testat kitet? Recension? Är CSP eller orginal länkaget att föredra?
3) Topparna, funderat på om det inte skulle vara värt att lämna dessa på portning på en gång. Tips på, eller någon som kan tänka sig att åta sig detta arbete?
4) Avgas, lutar åt ett abarth system, någon som kört med de olika repro? Såg på tipstråden för länge sedan om någon som byggde i rostfritt. Andar alternativ?

Detta projekt är tänkt att hamna i min 60a. Är inte direkt ute efter att jaga hk, då skulle nog en 1600 vara billigare att slänga i, men inte heller fel att ha några extra kusar i uppförbackarna. Ffa ser jag det som roligt. Alla tips förutom de punkter jag tagit upp tas emot.

2

Om vi startar med topparna så behöver man göra om sätesjobbet
sen är inte pluggen topparna det är insugen  fick slipa som en dåre för att dom skulle flöda något bra
sen skall du leta reda på std solex som är bättre än dom som W,W säljer som är glapp i axlarna  ICQ/ac (bör man byta bussningar innan )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det finns massor skrivet om dessa toppar på Sambas vintage speed sida. Som jag fattat så har problemen med dom varit gjutningen i förbränningsrummen samt sätena. På vissa exemplar har förbränningsrummen varit i största laget så att det blivit för liten tätningskant mot cylindern, säten har också suttit snett på en del. Som Micke skriver så behöver sätesvinklarna göras om. Jag skulle också skippa portningen o hellre lägga pengar på WWs strokervev, mer kubik ger mer vrid o du får en starkare axel på köpet. Jagar du inte efter max hästar så funkar originalkammen bra. Vilket länkage kvittar nog, inget är optimalt, originalet ser dock mer "rätt" ut. Avgaseriet kan jag inte råda så mycke om, har själv bara modifierat original o 356 system.