1

Hej !

Ny här på forumet .
Skulle vilja ha lite tips tankar och erfarenheter rörande kommande vinters motorbygge.

Jag vill ha en maskin med kanske 120-140 hk som är något sånär tillförlitlig och bottenstark ..Går det ?

Kommer att köra med nya delar nytt block nya toppar förgasare osv. osv.
Vilken volym ?
Vilket block ?
toppar?
förg ?
kam ?
vev+stakar ?
osv.osv.

2

Hej och välkommen!

Har du någon budget eller finns det obegränsade medel?

Mitt förslag:
74x94=2054 cc
Originalblock
CB's Los Panchitos eller Miniwedge
IDF44
Exempelvis Engel FK7 med 1,4 vippor
Smidd strokervev med 74 mm slaglängd exempelvis Demello *
Original renoverade stakar
Ett merge 1-3/4"

* 74 mm veven för att den kräver ett minum av arbete för frigång annars hade jag valt en 82 mm. Mer volym ger inte mer effekt men det får ner effektregistret lite men myntets baksida, speciellt om man är nybörjare är att det kräver rätt mycket mer av byggaren. Både vad gäller kunskap och noggranhet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det gick undan  ICQ/ad


Budgeten är väl kanske inte obegränsad direkt ICQ/ag

Men eftersom jag tycker att jag kanske hellre tar någon extra månad för färdigställandet än tullar på tillförlitligheten
Så vill jag nog inte snåla nån tusing om det blir en svag länk .

originalblock säger du ..Ska man köpa ett sprillans ? 
Var köpa och är det något speciellt att föredra  ?
Jag har inget ! förutom det som sitter i bilen 1600 org. och det får vara komplett som reserv  ICQ/ab

Många frågor blir det   !!!

4

Det blir rätt mycket pengar i slutändan om man ska trimma och dessutom köpa allt nytt. Du hamnar på andra sidan om 50 000 om du inte stjäl ihop en del av prylarna.

Skaffa en motor som donator, en 1300 AB fungerar lika bra som en 1600 AD/AS. Då har du alla plåtar och en massa skruvar och muttrar som kostar pengar, kamdrivning mm går oxå oftast att återanvända. Renovera hellre originalplåtar än att köpa nytt kinaskit som inte passar.

Det finns ju nygjutna aluminiumblock som är stadigare men ca 9 kg tyngre men det finns få anledningar att släpa på en massa extravikt så ett vanligt AS41-block tycker jag är att föredra.

CB Perfomance har mycket bra prylar men de vägrar skicka med något annat än UPS och det blir dyrt.
Tror att de flesta handlar från http://www2.cip1.com/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-07-30 18:53:53)

Här kommer en annan resept
cyllar 90.5mm
vev    76mm  = 1955cc
lock  043 eller 044 med 40mm  insug ventil avgas 35mm
långa insug
fuggar IDF 44mm
kam scat C35 med 1,4 vippor eller Web cam  118
std stakar
Ett bra block (gärna nytt )
avgas rör A1 1,5/8
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag har nog räknat med de summorna ungefär ...

Snattning är kanske ett alternativ ??    Svårt via webshop kanske  ICQ/ad

Är inte påläst överhuvudtaget om vw-maskiner ,Men har goda mek-kunskaper med andra maskiner . Mestadels Mc (HD) och V-8a
Ett AS41-block som du skriver . Var hittar man sådant ?   Finns det nya ?

Det med plåtarna kan jag tänka mig  . 

En 1300 AB  eller 1600 AD/AS  Vilka bilar sitter dom i ...    ICQ/ad    Som sagt jag är nybörjare ...   Tack  !!!

7

Block har CSP (nya) cirka 8000
räkna kalt med 20000-35000
för en sådan snörra
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Delar från CB performance(+en massa annat)kan du beställa från www.piersideparts.net till mer sansade fraktpriser än från CB själva.

9 Senaste redigerad av alfons (2012-07-30 19:54:40)

är det ett sådant här ??
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=


Är det här rätt ?  http://www.piersideparts.net/CB6413.html       

Känns som man ska passa på när Dollarn är låg ...

Såg även att sådana där Los Panchitos topparna finns både med singel & dubbelfjäder    Viket är att föredra ? 

Är Mini Wedge topparna så mycket bättre  för mitt ändamål ?  Som 400 $ ..

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-07-30 21:47:47)

alfons skrev:

är det ett sådant här ??
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=


Är det här rätt ?  http://www.piersideparts.net/CB6413.html       

Känns som man ska passa på när Dollarn är låg ...

Såg även att sådana där Los Panchitos topparna finns både med singel & dubbelfjäder    Viket är att föredra ? 

Är Mini Wedge topparna så mycket bättre  för mitt ändamål ?  Som 400 $ ..

blocket är rätt
samma med fuggarna
såda här kanse http://www.piersideparts.net/CB1674.html
För min personliga del tycker jag  att 044 topparna är bättre (http://www.piersideparts.net/CB1396.html)
Med 044 locken får du mera vrid i snörran
lite info http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602 eller info om lock http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Ps köp med CNC portade insugs rör
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

044 är bara grundgjutningen på locken. Det står inte så med om man tittar på Los Panchitos så ser de oxå ut att vara 044 men av någon anledning så är det bortfräst.

Los Panchitos flödar aningen mer och borde rimligen ge mer effekt. Vid 10 mm lyft på ventilen så är den teoretiska effekten ca 120 hk med Roundportstopparna och med Los Panchitos är den ca 140, deras flödessiffror är rätt mycket glädjesiffror.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:

044 är bara grundgjutningen på locken. Det står inte så med om man tittar på Los Panchitos så ser de oxå ut att vara 044 men av någon anledning så är det bortfräst.

Los Panchitos flödar aningen mer och borde rimligen ge mer effekt. Vid 10 mm lyft på ventilen så är den teoretiska effekten ca 120 hk med Roundportstopparna och med Los Panchitos är den ca 140, deras flödessiffror är rätt mycket glädjesiffror.

Men mitt effektbehov kan mättas med Los Panchitos  120-140hk ?
Skall man köra enkel eller dubbelfjäder ??    Skilde bara 10 buck så !?

13

Som jag ser det skulle det funka bra med Los Panchitos men jag hade gått på dubbelfjädrar. Ett alternativ till det är att sätta i Oteva-fjädrar och aluminiumstötstänger av den typ som JPM eller Lundgren säljer. Det är att föredra men det är runt 3000 för en uppsättning stänger. Annars är det stål som gäller.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:

044 är bara grundgjutningen på locken. Det står inte så med om man tittar på Los Panchitos så ser de oxå ut att vara 044 men av någon anledning så är det bortfräst.

Los Panchitos flödar aningen mer och borde rimligen ge mer effekt. Vid 10 mm lyft på ventilen så är den teoretiska effekten ca 120 hk med Roundportstopparna och med Los Panchitos är den ca 140, deras flödessiffror är rätt mycket glädjesiffror.

Los panchitos flöds siffror  är 10-15% fel  ICQ/ac  dom är flödade med korta insug till IDA
varför är 043 bortfäst är att vw skulle stämma CB om nr var kvar
Los Panchitos är 043 toppar
Om du köper med dubbel fjäder  kan man alltid ta bort inerfjäden
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Så bra att jag tog bort ca 15 hk från deras siffror, de sa nämligen ca 154.  ICQ/ab
Alla CB's siffror är glädjesiffror men eftersom de är gjorde på samma sätt så är deras siffror jämförbara med varandra, det ända som behövs är en referens mot "verkligheten".

Men du är det ytterligare en parameter som talar för Los Panchitos eftersom 044 är sandgjutna och 043 pressgjutna.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Att köpa nytt block för 8000kr är då i min värld helt onödigt.
Få tag i ett block som inte är sönderärgat och få det arborrat och upptaget för fullflöde så har du en bra grundsten för ~2-2500kr.

17

Los Panchitos verkar vara min kopp kaffe ....

Och köpa ett beggat block/maskin kommer jag troligtvis att göra . Men inte för att använda blocket .....Kommer nog enbart att använda värmeplåtar osv.

Har dålig erfarenhet av gammalt "renoverat" .......30-40 år är just 30-40 år gammalt......

Vill nog inte "snåla" in på vitala delar .
Låter hellre det ta lite längre tid .

Sen om det är onödigt vet jag inte ?!   

Lättare att få färgen att fästa på nytt  ICQ/ag

Hur är de där glasfiber Porschestyle  fläktkåporna någon som vet ??     Väldigt onödigt ...Men ser fränt ut  ICQ/ae

18

Det sitter en del styrningar mm i en originalkåpa och det är min övertygelse att de sitter där för att de behövs.  ICQ/ab
Nästan alla som åker trimmat och INTE har några problem med kylning osv på den här typen av motor är noga med att alla kåpor är original samt att det är tätt i motorrummet så det borde finnas ett samband där.
Med andra ord så tycker inte jag att man ska ha något annat än original men det är ju bara min åsikt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Svwerker skrev:

Det sitter en del styrningar mm i en originalkåpa och det är min övertygelse att de sitter där för att de behövs.  ICQ/ab
Nästan alla som åker trimmat och INTE har några problem med kylning osv på den här typen av motor är noga med att alla kåpor är original samt att det är tätt i motorrummet så det borde finnas ett samband där.
Med andra ord så tycker inte jag att man ska ha något annat än original men det är ju bara min åsikt.


Blev genast billigare  ICQ/ag

Vilket är att föredra 74 eller 82 slag
Om jag förstått rätt. 
74 lite fix med blocket !?
82 mycket fix med blocket

Men är det värt besväret för lite mera stroke ?

Skall man gå upp i vevstakslängd med 82 ?

Förstår att effektregistret flyttar neråt med längre slag !  Men blir det så stor skillnad ??
Mera vibrationer med längre slag !?

mycket frågor blir det ....Men det känns som det är värt det !!   Tackar !!!!

Sen börjar det kännas som att man kanske tar fysisk hjälp av någon som har alla verktyg och knep i rockärmen redan...
Iallafall all mekanisk bearbetning
Känns onödigt att försöka uppfinna hjulet igen ICQ/ag

rekommendationer på den fronten ?

20

Om du skall byta till större vev så 78mm en av dom bästa för en gatmaskin  som det är lite mer fix men du kan ha std stakarna som bonus
På stora slag brukar man ha längre stakar  sen blir blocken ganska svaga på grund av att det är lite matrial kvar om man inte använder cheva,s vev lager

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Till en motor som du håller på att komponera så tycker inte jag att det finns någon anledning att ha långa stakar så upp till 82 i slag hade jag kört original. Den kommer inte att varva så mycket så det kommer inte att ställa till några problem.
Det folk ofta hänvisar till är att det blir så mycket större sidokrafter med en kort stake men räknar man på skillnaden i vinkel med en originalstake som är 136 mm lång kontra en 5,5" stake som är 139,7 mm så blir den försvinnande liten.

Den här motorn är en 82*94 med originalstakar och efter att den gått hårt i den bilen hamnade den i en buss i flera år.
http://www.youtube.com/watch?v=YyKbywmc9Y4

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Svwerker skrev:

Till en motor som du håller på att komponera så tycker inte jag att det finns någon anledning att ha långa stakar så upp till 82 i slag hade jag kört original. Den kommer inte att varva så mycket så det kommer inte att ställa till några problem.
Det folk ofta hänvisar till är att det blir så mycket större sidokrafter med en kort stake men räknar man på skillnaden i vinkel med en originalstake som är 136 mm lång kontra en 5,5" stake som är 139,7 mm så blir den försvinnande liten.

Det kanske är lite overkill med långa stakar ..!!

Den här motorn är en 82*94 med originalstakar och efter att den gått hårt i den bilen hamnade den i en buss i flera år.
http://www.youtube.com/watch?v=YyKbywmc9Y4

ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  Default/lol  Default/lol  Default/lol     Hmmm

23 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-08-01 11:53:58)

Svwerker skrev:

Till en motor som du håller på att komponera så tycker inte jag att det finns någon anledning att ha långa stakar så upp till 82 i slag hade jag kört original. Den kommer inte att varva så mycket så det kommer inte att ställa till några problem.
Det folk ofta hänvisar till är att det blir så mycket större sidokrafter med en kort stake men räknar man på skillnaden i vinkel med en originalstake som är 136 mm lång kontra en 5,5" stake som är 139,7 mm så blir den försvinnande liten.

Den här motorn är en 82*94 med originalstakar och efter att den gått hårt i den bilen hamnade den i en buss i flera år.
http://www.youtube.com/watch?v=YyKbywmc9Y4

Så har jag oxå på 90talet med std stakar  men dom blev så konstiga i storändan efter ett gäng motorbromsningar  så jag slutade med std stakar
På tryck motorer har man längre stake för man vill ha förhållande på 1,85 -2,05
på en sugis  är förhållandet  1,65-1,75
sen kan man alltid göra som man tycker men vissa saker skall man nog tänka på
För det handlar  om lastförskutning  på tonn som är skilnad på längd kontra slag om man simulerar sådant
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Fan...Det blir många avbrott i slutmonteringen av nya köket  ICQ/ag

Tycker det lutar åt 78x94 .

Känns som jag kan få ut det jag vill i hk med råge .
Och känns lite svenskt lagom .

Satt och flipprade runt på nätet och snubblade över Bugpack:s "vevkit"  vev,stakar ,cyllar,kolvar.  Såg ju snyggt ut och enligt dom själv VÄÄÄrldens bästa . Det kan man säkert ta med en nypa salt men H-profilstakar , Mahlecyllar + kolvar är väl ok ?
Tycker det var bra peng iallafall !?

25

Se bara till att du köper en smidd vev/svänghjul! I sniksatserna brukar dom va gjutna och det är bara skit!