1 Senaste redigerad av Ghia64 (2012-07-27 19:30:26)

Körde min porsche 911 hem från Falkenberg idag och efter en mil så kom det en frän doft, körde hem och konstaterade att batteriet är kokhett! och släpper ifrån sig en doft som luktar död ghnu!!!!! någon som vet något fel?  den laddar som det ska och går perfekt men något är ju fel, kortslutning eller en cell i batteriet som är kass?   Bara lugna den är luftkyld ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

2

Laddar den inte för mycket då? det som luktar är nog kokande syra "knallgas"!

3

Jag skulle sätta min peng på att batteriet är kasst.
Byt till ett du vet fungerar och mät sen hur mycket den laddar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Verkar som det är överladdning när jag kollat runt, ska mäta imorgon

5

satsar mina 2 cent på överladdning jag också... om batteriet inte var kass så är det det kanske nu...  ICQ/ad   så kolla laddrelä/spänning innan nytt batteri...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Det är överladdning.
Om du kört bilen precis innan så att det luktar (knallgas) och ska ta bort batteriet låt gasen ventilera bort innan du börjar skruva av batteripolerna, gasen kan antända av minsta gnista med batteriexplotion som följd.
Själv hade jag väntat bra länge och tagit på mig glasögon och skyddskläder.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Ser säkert ut att ladda bra på tomgång men ge lit gas ska du se att de stiger rätt kraftigt, haft samm fel på min bubbla. Vart trött som fan i ögona å ville bara sova fattade inte va som va fel. Bara pööös om batteriet när jag stannade..  Default/hmm

Laddrelä och nytt batteri behövs.

Bubbla -62
Buss -60

8

batteriet behöver väl inte vara kass, men risken är stor om du kört länge så mycket vatten försvunnit. har du tur räcker det med att toppa upp med dest.vatten tror jag... 

klok kommentar om detta med knallgas, speciellt i de bilar där batteriet sitter inne i kupen och inte i ett välventilerat motorutrymme... batterisyra ska man inte leka med!!!

9

Har tyvärr varit med om det ICQ/ac ,överladdning!Skrotade tyvärr mitt batteri OCH generator då jag kopplade loss +-kabeln till batteriet för att ta mig hem(ingen bra ide´då man de facto har sönder generatorn...)slutade med urlastning av motor för upppiffning i samband med generatorbyte och vips så hade vintern,våren och halva sommaren gått... inget jag ångrat dock..har en helt tät motor som jag åtminståne tror att jag kan lita på nu... Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10

på växelströmmare gör man det (vet de flesta som har en gammal disel (traktor/båt/bil) där man stänger motorn med en spak och inte med nyckeln (för då eldar man generatorn). Trodde likströmmare var "snällare" att inte brinna upp...  samma om man har glapp till densamma krets...

11

Mätte upp laddningen idag gav 18v vid gas! har tagit bort laddrelä och ska beställa nytt......

12

Nytt relä ditsatt, funkar perfekt!