1 Senaste redigerad av Mr 56 (2012-07-28 21:35:31)

Jag har försått att 12V generatorn har större dia än 6 Volt och kan därför inte monteras på en 30Hk motor.

vad finns det för alternativ?

40 tals fordar tar man lindningar fråmn en 56'a som är 12 Volt och sen är det bara att köra, jo man måste byta till ett 12 volts laddrelä.

Fordarnas start mår Ok med 12 Volt, hur är det med vw startmotorer?

"ljushuvud"

2

En generator från en industri  motor e väl 12 volt och klen.. Min var liten som satan  ICQ/ad  ICQ/ad
Och bara 25 amp.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

finns ju de som kört rätt länge på 6v generator med 12v laddrelä, men det bygger nog på att man inte hänger på mer strömförbrukare... ska man i med umpa-umpa stereo så är det fel väg att gå för då brinner nog generatorn direkt (överhettas).

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Kör man då med 12volts tändspole också ?

70:a Cab, Gazzer, Variant

5

jag har förstått som att man gör en "komplett" 12v konvertering, dvs allt utom själva generatorn.

den enda anledningen är att en "vanlig" 12v generator inte passar alt att man inte hinner/orkar byta generatorn vid tillfället man gör resten av grejjorna...

jag vet att jag läst om detta och det fanns en bra utförlig förklaring... varför den överhettas...

så porschegenerator (dyrt) eller om möjligen någon generatorfirma kan linda om en 6v generator (kanske även det dyrt/dyrare?), eller chansa på att den gamla håller - vilket den inte gör om du utnyttjar 12v som du kanske tänkt. ICQ/ad

startmotorn behöver man väl heller inte byta (ev solenoiden isåfall? sägs skjuta ut kuggen lite väl hårt som kan slita på svänghjulet), men däremot tändsystemet måste bytas hela förståss...

6

Har kört med en 10 Amp generator i min ford, då fick ,man välja om man ville ha lyse eller värme eller radion på om man ville komma hem. Bara en sak i taget :-)

Så 25 Amp låter rätt bra ;-)
Har en 30 amp i Forden idag, fast jag har ingen värme nu alls och ingen radio heller, och brukar inte köra med halvljuset heller när jag tänker efter :-)

Vad brukar en så där Industri 12 voltare gå på?

"ljushuvud"

7

När jag skulle besikta om räcern med org motorn var allting utom org motorn 12v konverterat redan...

Så jag la bara på ett 12v laddrelä direkt på 6v generatorn
och det fungerade helt ok i de ca 50-60 mil jag körde med den snurran innan "bigblock" motorn blev monterad igen !:=)
laddlampan glödde lite på tomgång, men så fort man gasade till lite så slocknade den!

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

läs lite i tråden nedan
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=384314

Shadd skrev:

The "field coils" are basically wire wound around magnets called pole shoes. They are attached to the outside case of the generator. The spinning armature passes through the field coils to generate electricity. If you doubled the number of windings in the generator you would double its voltage(using thinner windings) This comes at a cost though, you can only get a fixed amount of amperage from a generator. Amperage is a product of the size of the generator(diameter) and the speed at which the coils pass through it.
The relationship between Voltage and amperage can be shown mathematically:
Amperage=Wattage/Voltage
A 6v (36hp)bug generator is 160 watts at 2500rpm
160W/6volts =26.6amps
160W/12volts=13.3amps
The 6V bug generator is severely limited in output already but to trade half of that isn't going to leave you with much.
Using a 12V regulator on a 6V generator isn't much better. See a generator isn't charging all of the time. Its only working when the regulator tells it to. The generator has a duty cycle based on its cooling efficiency. If it is working at full output all of the time it will overheat the fields and eventually burn up. Any added load will only hasten this. Since the whole reason to switch to 12V is to add brighter lights and more accessories this seems like a waste of time.   
The question I have is why do you need 12V?
Here are the three main points that I have heard:
1) a 12V lighting system is brighter for increased saftey
2) 12V system is more reliable.
3) 12V components are easier to buy at your local parts store.
These are good points but consider this:
1) Bulb brightness is determined by Wattage NOT voltage. A 6v bulb that is 55W is the same lumens as a 12v bulb at 55W
2) Although 6V has less ability to overcome resistance in an electrical system VW built their system to be 6V. A stock beetle has very little resistance due to Wire quality, short lengths and minimum number of connections. As long as you keep the system stock and CLEAN it will be perfectly reliable. In fact 6V bulbs use a larger filament meaning they are  more rugged and last longer than 12V.
3) With the advent of the internet you can have almost anything at your doorstep in just a few days, including halogen 6v bulbs comparable to modern 12v (http://www.snydersantiqueauto.com/searc … =0&y=0)
Check out this post for further details
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … highlight=

Så, kontentan borde vara att så länge man inte suger ut mer effekt ur generatorn än vad man gjorde innan så ska allt vara lugnt, men förstår jag problemet rätt så om man lindar om generatorn så kommer den att klara att leverera "max" hela tiden, om man inte gör det så kan den leverera mer än vad den klarar värmemässigt... eller har jag fattat fel?

9 Senaste redigerad av Mr 56 (2012-07-31 05:42:51)

Nja nu är jag ute på isen.
Men jag tror man får tänka lite "baklänges här" tror jag.

En 6 volt 160W generator har grövre lindning med färre varv för att generara magnetfältet som ankaret behöver för att kunna snurra ut de 160 Watten.

Om man byter spänning till 12 volt utan att göra nått går det dubbelt så mycket ström genom lindningen för samma magnetfält, och det generarar värme. Inte så bra.

Därför om man lindar om fältlindningen med "halva" diametern och dubblerar antalet varv så får man samma magnetfält men med samma strömstyrka som vid 6 volt (läs samma värme).

lekte lite med det här programmet
http://www.ohmslawcalculator.com/ohms_l … ulator.php

6 volt
0.22556 Ohm
ger
159.60277 watt

12 volt
0.22556 Ohm
ger 638.41107 Watt
Vilket nog ger en varm generator, för watt är ju värme.

OBS jag säger inte att fältlindningen är på 0.22556 Ohm, bara ett exempel Helge... ICQ/ad

Nu till tiotusenkroners frågan.
Har nån Termoskille partnummret på Porshe 12 Volt fältlindning???
och om man kan köpa den nånstans

För jag har fått för mig att det räcker att byta den.
Plus laddreläet förstås.

"ljushuvud"

10

Porsche 356 generator passar på 30hk motorn. Jag kan kolla om jag har nån liggande.

11

Det vore snällt..

"ljushuvud"