1

Kopplingen på min -66 bubbla har börjat slira så det är väl dags att byta...
Frågan är...vad tycker ni jag ska byta när jag ändå är igång!?
urtrampningslager? packningar!?
Kanske inte så lätt att säga utan att kolla på grejerna...men jag skulle vilja hinna få det klart innan tierp.


mvh
Anton

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

2

ant skrev:

Kopplingen på min -66 bubbla har börjat slira så det är väl dags att byta...
Frågan är...vad tycker ni jag ska byta när jag ändå är igång!?
urtrampningslager? packningar!?
Kanske inte så lätt att säga utan att kolla på grejerna...men jag skulle vilja hinna få det klart innan tierp.


mvh
Anton

Förmodligen behöver du väl byta bara lamellen,men det är heller inte fel att byta urtrampningslagret...

3

tackar stickan! då köper jag lagret och lamell och hoppas på det bästa...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

4 Senaste redigerad av ant (2012-07-22 20:53:43)

nästa fråga...


180 eller 200mm lamell på en 1300 från 66?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

5

180!

200 satt bara på 15 o 1600.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Passa på att byta packboxen i lådan för utgående axel när du ändå är igång, är den dålig kan det i värsta fall komma olja på lamellen, detsamma gäller även packboxen för vevaxeln på motorn.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

7

Fick ur motorn idag och kollade lamellerna, inte totalt utslitna men blanka...
Kopplingen har alltid tagit högt på bilen. Men nutar den så långt upp att den slirar. Har ett spel på ca. 20mm.
kan det vara något an nat som är knasigt? Hur ser man om tryckplattan är kass!
Såg torrt och fint ut...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

8

Hur vet man om det är läge att byta tryckplattan också!?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

9

Om du mäter lamellen o den är under 6,2mm är den slut
Ny lamell är cirka 8,3mm
Innan du monterar dit något nytt skall du TVÄTTA svänghjul o tryckplatta så du slipper asbest dammet ICQ/ac 
funkar super med valigt vattten sen slipar du ytorna med sandpapper
sedan gör rent med lösningsmedel på yorna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

bromsrengöring funkar också bra ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

11

PPRMicke skrev:

Om du mäter lamellen o den är under 6,2mm är den slut
Ny lamell är cirka 8,3mm
Innan du monterar dit något nytt skall du TVÄTTA svänghjul o tryckplatta så du slipper asbest dammet ICQ/ac 
funkar super med valigt vattten sen slipar du ytorna med sandpapper
sedan gör rent med lösningsmedel på yorna
/// Micke

var ute och mätte nys och gamla lamellen är 7.7 altså borde det vara något annat som spökar... Tryckplattan som trycker för dåligt!?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

12

Provade du att justera först?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:

Provade du att justera först?

om du menar på vajern så ja...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

14

Då är det nog tryckplattan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Svwerker skrev:

Då är det nog tryckplattan.

ligger sjuk och nerbäddad så jag frågar utan att kolla...
går det justera något på tryckplattan eller är det ny som gäller!?

tack sverker! hoppas jag hinner få ordning på detta till brc!

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

16

Om det är en solfjäder går det inte
På dom gammla goa tryckplatorna med spiralfjäder så bytte man fjädrar i dom men jag tror inte att du kan fåtag i nya fjädrar
När du mätte lamellen var den ihop tryckt när du mätte den? (det är en fjäder i mellan lamellskivorna )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

PPRMicke skrev:

Om det är en solfjäder går det inte
På dom gammla goa tryckplatorna med spiralfjäder så bytte man fjädrar i dom men jag tror inte att du kan fåtag i nya fjädrar
När du mätte lamellen var den ihop tryckt när du mätte den? (det är en fjäder i mellan lamellskivorna )
/// Micke

sitter en gammal "go" tryckplatta med spiralfjädrar! lamellen som satt där va ofjädrarad... men det ska väl inte spela så stor roll!?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

18

Trycket på dom gammla är lite högre än solfjädern sen går det att schimsa upp trycket på dom gammla goa
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

PPRMicke skrev:

Trycket på dom gammla är lite högre än solfjädern sen går det att schimsa upp trycket på dom gammla goa
/// Micke

okej...ja något knas verkar det ju vara med trycket eftersom det slirar med så mycket kvar på lamellen. Tack för hjälpen!
nya grejer är beställda...nu gäller det bara att dom dyker upp i tid ICQ/ag

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---