1

Min växellåda är en av de få orenoverade sakerna på min bubbla -59. Nu har jag ett vinande ljud vid ca 90 km/h och högsta växeln som ja tror skulle kunna vara ett lager som blivigt lite trött. Låter som ett utdraget ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.... Ljudet försvinner helt när man släpper gasen eller fri-kopplar. Tror ni också att det är något lager? Och hur svårt är det att byta dessa? Har fått den vanliga skräcken för att plocka isär växellådan och inte få ihop den igen..

2

Pinjonglagret är troligtvis slitet och behöver bytas. Jag har själv rivit min låda i min 60:a och bytt ett lager, dock inte pinjonglagret, och det var inte allt för besvärligt. Idag stoppade jag tillbaka låda och motor men jag har inte startat den än så jag vet om det gick bra. Du har ju en splitcase så du törs plocka isär den själv. Det viktiga är att läsa verstadshandboken, mäta och ha riktiga verktyg. Får du loss lagret kan du gå till din lokala lageraffär och köpa ett nytt eller så beställer du från Wolfsburg West.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

3

är det bara att ta isär byta lagret och bulta ihop med rätt moment? eller är det en massa finlir med inpassning av lagret som endast pensionerade vw mekanier vet hur man gör. Har ingen handbok som tar upp insidan av växellådan.. ICQ/ac

4

Det är mycket pyssel för pinjonglagret sitter sisst av alla drev, synkringar och växelförare på den axeln. Allt måste bort. Sen måste gaveln shimsas in med papperspackningar. För att du överhuvudtaget ska våga dig på det så måste du ha verkstadshandboken. Det finns en tysk på http://www.volkswagen-classic.de/pdf/re … itel_H.pdf

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

5

ajfan.. får bli till att köpa en annan låda att ha under tiden man river då.. vilken låda (årsmodeller) är det som är helsynkad och passar med hjälp av någon buss noskon? skall helst passa stora svänghjulet också.