Motornummer: AS236095
en 1600 men från 73? från en vanlig bubbla då?
De satt i både Typ1 o 2 men kom till årsmodell -74 enligt mina uppgifter (som inte är 100%).
Ali G
3 2012-07-22 12:51:53 Senaste redigerad av utbys (2012-07-22 12:53:07)
tack för svaret, försöker indentifiera motorn så jag kan leta en ny/beg som är friskare då jag inte tänkt låta bilen stå på pallbockar mer än tiden det tar att byta motor
Något sätt man kan indentifiera om det är en vanlig bubblamotor eller bussmotor? jag är novis så gärna en bild på hur man ser skillnad.
SÅ här ser den ut om det gör någon klokare: 
innfästningen (gängorna)för bakre motorbalken i blocket finns bara på t2-t3
Om du ska byta ut den så är det väl mer intressant hur den motor du ska köpa är beskaffad?
Har den fästen för balken så är det lugnt annars får du leta vidare.
Ali G
Det är riktigt hårdvaluta att hitta motorer med balkfästet idag. Vad är det för fel på din motor egentligen?
7 2012-07-24 08:46:31 Senaste redigerad av utbys (2012-07-24 08:54:00)
Det är riktigt hårdvaluta att hitta motorer med balkfästet idag. Vad är det för fel på din motor egentligen?
rejält med Axialglapp, motorn går bra och det är inget fel så men det måste göras något åt. och det jag är intresserad av är att bara göra ett "kastbyte" så jag ha kortast mövliga downtime.
Läste nåt om att det gick att köpa nya motorer från mexico? visst de kostar lite men det är ju jag som ska ha motor och buss och det kan man ju kosta på sig. VW är billigt i jämförelse med min andra sommarbil. 
Var kan jag köpa en ny motor, någon som gjort det och vad ungefär kostar det?
CSP har i sin prislista för 22,995.00
Ali G
9 2012-07-24 22:04:20 Senaste redigerad av utbys (2012-07-24 22:05:00)
CSP har i sin prislista för 22,995.00
23k det är ju rätt ok pris kanske går att få ner något om man ser över alternativen, en fin present till mig själv, en frisk, ny motor då vet man vad man har och om man någon gång ska byta buss vilket jag inte tror kommer hända så får man ha alternativet att sälja med nuvarande motorn eller den nya om köparen är villig att betala för det
EN driftsäker motor och drivlina och bra bromsar det är det viktigaste.