1

Hojj..! Behöver hjälp av någon som VET, inte gissar.. B-)
Har en framvagn & bakvagn som är till en
-69. Vet att -68 är likadan iallafall (?).
Tänkte kasta ihop en Baja då ALLT finns färdigt (fram/bakvagn är höjda, baja kit, bur, papper med allt reggat) ICQ/ab

Hjälp sökes..! Även isåfall lämplig platta / kaross / komplett bil om någon besitter!
// Adam adamalander @ hotmail.com  0736706475 - ring, smsa, maila, pm, trådsvar

2

Från -66 funkar

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Nicklas skrev:

Från -66 funkar

Men -66 har ju torisionsfjädring? men det kanske går att byta till en med spiralfjäder ändå? dvs samma fästen...? men är det då samma på t ex -72 ? (har en jobbarkompis som har en 72a som man då kanske kan köpa...)
Heeelt säker med -66 & framåt.. ?  ICQ/ad

4

1302 och 1303 har Mcpherson framvagn.
Men kan inte så mycke om dom bilarna.
Tror att de är dom ända som ska ha fjädrar.
Men lita inte på nått jag säger.
För de går kanske att montera din framvagn ändå.
Eftersom du kommer väl byta skärmar oxå?

Annars tror jag nästan på att du behöver 1302/1303

5

Bajen skrev:

1302 och 1303 har Mcpherson framvagn.
Men kan inte så mycke om dom bilarna.
Tror att de är dom ända som ska ha fjädrar.
Men lita inte på nått jag säger.
För de går kanske att montera din framvagn ändå.
Eftersom du kommer väl byta skärmar oxå?

Annars tror jag nästan på att du behöver 1302/1303

Men nej, delarna kommer ifrån en -68... och det är ingen 1302/1303....är en 1300 LIM 113.  Vill veta med Sääkerhet, innan man köper en platta/kaross/bil som ej passar...
  Här är en äcklig bild av hur skiten såg ut när den rullade.... nu är bottenplattan & karossen slängda pga rost. --->

http://www.vikingdesign.com/fatback/typ … 20007b.jpg

6

Alander skrev:
Nicklas skrev:

Från -66 funkar

Men -66 har ju torisionsfjädring? men det kanske går att byta till en med spiralfjäder ändå? dvs samma fästen...? men är det då samma på t ex -72 ? (har en jobbarkompis som har en 72a som man då kanske kan köpa...)

Blanda inte ihop modell och årsmodell. Som det skrivs så passar det från -66 och upp förutom 1302/03. 1302 kom -71 men det fanns "vanliga" parallellt. I Sverige är 1302/03 vanligare för vi hade gott om pengar plus att det var en liten marknad vilket betyder att Svenska Volkswagen inte tog in så många av de andra modellerna såsom 1300S, 1200, Standard osv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Reine skrev:

Bilen på bilden har ju torsionsframvagn så äre den framvagnen så äre 66 tills Mc Persson kom som gäller.
Äre där Bajamajan som jag hjälpte Raffe att få ner till V-ås från Bispgården i Joki-motorsports däcklastbil för 5-6 år sedan?

Jo visst är det den, farsan fick ju mer & mer delar han inte skulle använda ifrån den bajan. Till slut blev det bara hjulen kvar som han tog !   ICQ/ae  (jag är då sonen)

Meeeeeeeeeeen, här är en bild på framvagnen... & det är fjädrar så som jag kan se det.... och årsmodellen är -68 enl papper. Jag säger inte mycket mer då jag ej är
en räv på detta... Säger enbart det jag Ser & Läser  ICQ/ad    KAN ju vara en hybrid av grejjor... vad vet jag - därför vill jag ha svar  ICQ/ag

http://i1238.photobucket.com/albums/ff490/Ralander/bild1.jpg

8 Senaste redigerad av Alander (2012-07-21 11:04:51)

Svwerker skrev:
Alander skrev:
Nicklas skrev:

Från -66 funkar

Blanda inte ihop modell och årsmodell. Som det skrivs så passar det från -66 och upp förutom 1302/03. 1302 kom -71 men det fanns "vanliga" parallellt. I Sverige är 1302/03 vanligare för vi hade gott om pengar plus att det var en liten marknad vilket betyder att Svenska Volkswagen inte tog in så många av de andra modellerna såsom 1300S, 1200, Standard osv.

Då antar jag att framvagnen passar plattor från -66 & uppåt, oavsett om det sitter torisionsfjädring eller sprialfjädring från början (dvs samma fästen?). sålänge det inte är en 1302 eller 1303.  ICQ/ae  Någon som har invändning?

9

De där fjädrarna satt inte på framvagnen när den var ny, den har troligen ägts av någon med särskilda behov innan ni fick fattin.

Om du dumpar fjäderbenen så bör torsions fjädrarnas effekt vara märkbar.

Sten vW

10

Rätt uppfattat. Men spiral sitter det bara på 1302 + 1303...så du behöver inte blanda in dom alls. Det är inte samma infästning.

-66 å uppåt. Gamla infästningen. I normala fall -66 till 1970...om du inte springer på nån standardutgåva med den äldre infästningen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11 Senaste redigerad av Alander (2012-07-21 12:44:01)

Sten vW skrev:

De där fjädrarna satt inte på framvagnen när den var ny, den har troligen ägts av någon med särskilda behov innan ni fick fattin.

Om du dumpar fjäderbenen så bör torsions fjädrarnas effekt vara märkbar.

Sten vW

Hehe jo, fick mig precis lite mer fakta av far min..  ICQ/ad  fjädrarna som sitter påmonterade på stötdämparna är "Baja-kitt". Så my mistake där... MEN - då klarnar en hel del där  Default/lol

HAR ALLA SVAR JAG BEHÖVER..!!  ICQ/ag  Nu besitter man mer Vw kunskap  ICQ/af  Tack.. !