1

Jag håller på att städa lite i garaget och hittade ett par dubbelportstoppar som jag köpt för många år sedan. De var rengjorda och om jag minns rätt skulle de ha inslipade ventiler men när jag tittade på dem så var det en spricka mellan ventilerna i den ena av cylindrarna på båda topparna. Jag trodde att det var mot tändstiftet de brukade spricka men jag har kanske fel.

Frågan är ju varför någon har bemödat sig att lägga ner jobb på en sprucken topp för sprickan kan väl inte ha uppstått efter renoveringen?

Är de bara att slänga eller kanske duger de till att öva portning på?

/Anders

http://img525.imageshack.us/img525/9135/20120715020.jpg
ICQ/ac

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

2

Många kör omkring med såna sprickor i topparna så varför skulle dom inte duga att öva portning på?

3

I en standardmotor så skulle jag utan tvekan använda dessa !
Sprickor ut mot tändstiften KAN ju bli värre och läcka, men mellan ventilerna händer det inget.
Man kan ju knacka ihop sprickor med ett trubbigt dorn, men det verkar inte behövas på din topp.

4

Tack det var positivt, tur att jag inte har slängt dem då.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

5

millstream skrev:

Tack det var positivt, tur att jag inte har slängt dem då.
/Anders

Många motorer har gått tusentals mil med såna sprickor i topparna...

6

Är det 395 gjutning  (tre första nr )
Det är suveräna lock att leka med så gördet inget om du filar hål någon stans (det brukar bli så  ICQ/ab )
På dom första db topparna var det en annan blandning på alun (mera magnesum)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke