Är det nån som vet RAL koden på den gråa färg som är bak i lastutrymmet på en splitt panel?
Eller nån annan typ av färgkod som en färghandlare förstår och kan blanda färg till...
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Plåt, lackering » RAL kod bak i en splitt panel?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Är det nån som vet RAL koden på den gråa färg som är bak i lastutrymmet på en splitt panel?
Eller nån annan typ av färgkod som en färghandlare förstår och kan blanda färg till...
Ral är ju rätt oprecis, så om du ska bättra äre nog inte att satsa på. Jag skulle istället gå på color map position. Den är exakt. Färgkoden för de utvändigt grå bilarna bör ju gå använda sig av.
Jo precis, insåg efter att jag skrivit inlägget och läst lite mer om RAL att det är begränsat till drygt 200färger... lite osannolikt att den färgen jag skall ha finns där...
Vad är Color Map Position?
Utvändiga gråfärger finns det ju några... L 28 grey, L 22 medium grey, L 345 (GREY) light grey, L 21 pearl grey, ... å när man inte kan se de olika in real life så är det lite svårt och se vilken som passar bäst...
Jag håller på och bygga lite 'inredning'/innerväggar/... och eftersom att det är en panel, en arbetarbil, så ska de inte va några fancy färger utan arbetargrått så då hade det vart fint om det nya matchar det gamla...
grå grå grå grå grå grå som Brasse Brännström så klokt sa en gång i tiden 
Enklast är att åka till lackeraren och låna hem ralkartan och jämföra.
Gå annars in på www.spieshecker.se så ser du ungefär hur dom ser ut.
http://cdb.shcolor.info/en/AdvancedSear … ntCode=ral
Enklast är att åka till lackeraren och låna hem ralkartan och jämföra.
Gå annars in på www.spieshecker.se så ser du ungefär hur dom ser ut.
Joråsåatt...
stod utanför färghandlarn idag med en gigantisk färgprovskarta (inte bara RAL utan en GIGANTISK en...) och kliade mej i skallen och hittade ganska många nääästan samma grå som i panelen men ingen exakt... kände mej grå-grå färgblind efteråt.
Tänkte därför att det vore enklare och få tag på färgkoden och slippa få en grå som är nästan lika som resten av det grå... 
Jag ska kolla på det, men behöver någon dag. Color map är sikkens färgkarta, som är på typ 100 sidor solid och 100 sidor metallic. Det är typ 30 färger per sida. Lite levande med andra ord. I en panel är det ju annars obehandlad skiva som är original.
Det finns väl en mojäng som läser av färgen och spottar ur sig ett nummer som motsvarar färgen den just läst av?! Hade åtminstone en sån på mitt gamla jobb, tror att alla färghandlare brukar ha en sådan? 
Jag ska kolla på det, men behöver någon dag. Color map är sikkens färgkarta, som är på typ 100 sidor solid och 100 sidor metallic. Det är typ 30 färger per sida. Lite levande med andra ord. I en panel är det ju annars obehandlad skiva som är original.
Jo, dom innerväggar ja sätter in är av oljebehandlad masonit (tyckte det passade i en 50tals panel) så dom borde ju tåla lite och dessutom är det ganska snyggt med obehandlad brun masoit, matchar liksom det arbetargrå men det är lite fler grejjer som definitivt skall målas... kolla gärna upp du när du har tid! (låter som att ca3000 färger kan ta lite tid...
)
Fann förresten på theSamba denna: PPG Delstar DAR-33127 vete faan va det är men kanske en Svensk färghandlare kan tyda den? SKa höra med lokala färgnasaren.
Har hört om sådana färgscanners ja, ska höra om färgnasaren har en sån också, men det hade ju vart fint å haft den orginala färgkoden...
vi har en sådan kamera oxå, men färgkod är bättre än kameran om man har det.
PPG=svära i kyrkan.....
typ färgod vw L380 (turkos) och andra sådana kan vi ta fram, och de recept vi inte har kan vi beställa.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Plåt, lackering » RAL kod bak i en splitt panel?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.