1 Senaste redigerad av edda (2012-07-29 06:30:35)

Hej, har äntligen fått i min typ4 motor och varit på första provrundan. Slapp ungefär 1km innan oljelampan började lysa, det rann/droppade från högra värmekammaren, jag tog även bort fläkthjulet och det såg ut som om det sluppit in olja i fläkhuset, så varifrån kan det ha läckt ut så mycket på så kort tid? Skall byta ventilkåps tätningarna nästa vecka och har bytit stötstängsskydsrörens gummi på vänstra sidan, skall byta på andra sidan, men tror nog läckaget inte är där.

http://desmond.imageshack.us/Himg41/scaled.php?server=41&filename=img0699hf.jpg&res=landing
http://desmond.imageshack.us/Himg846/scaled.php?server=846&filename=img0700lp.jpg&res=landing
http://desmond.imageshack.us/Himg837/scaled.php?server=837&filename=img0702p.jpg&res=landing

2

Kan det vara oljekylaren? den har rallat lös för mig en gång Default/hmm

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3

hjoggböle skrev:

Kan det vara oljekylaren? den har rallat lös för mig en gång Default/hmm

Ja,förmodligen nåt med kylaren...

4 Senaste redigerad av edda (2012-07-11 20:54:59)

Oj, märkte att jag skrivit fel tidigare, det droppade/rann från högra sidan! Tyckte det såg rätt tort ut runt oljekylaren..

5

har du moddelen med lös burk o kork packning till vevhusvent? den ligger ungefär där

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

6 Senaste redigerad av edda (2012-07-11 21:55:31)

Ja det är en lös burk, men packningen är nog inte av kork skulle jag ha för mig, den är nog några mm tjock, skall hoppas det kanske ändå är ventilkåpspackningen.. Motorn är en 2liters CJ från 76

7 Senaste redigerad av edda (2012-07-12 10:58:54)

Läste på denna tråd: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0
Att det kan vara packboxen på vevaxeln, men den verkar se bra ut, men att det även skall finnas en o-ring som jag saknar, beställde den just och får hoppas att det löser sig.

8

Skall det ryka så här mycket ut vevhusventilationen? (Motorn körd ca 10 minuter)
http://desmond.imageshack.us/Himg684/scaled.php?server=684&filename=img0717tr.jpg&res=landing

9

Om det ryker så mycke som på bilden är det något som inte är så bra
Att det ryker brukar bero på att kompet går ned i vevhuset
Det kan vara fel på kolvringarna eller kolv eller att cylindrana är utslitna
Ofta är det en kombi på dom sakerna
Olje läcket kan bero på att du har så mycke tryck i vevhuset så den pressar ut oljan (typ cylinderfoten)
Om motorn har gått varm som f"# brukar kolvringarna tappa formen (spänsten)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Har motorn stått länge kan kolvringarna "fastnat"i kolven så de inte spänner ut mot cylindern...
och då kan de släppa efter en stunds körning....

men om det inte är det felet så är det nog inte så roligt......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

11

Kompression provet visade endast 4kg! Har funderat lite på att köpa ett packet med kolvar, cylindrar osv.. 
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=948299 Skulle ett sådant paket vara ett bra köp?
Jag har endast bytt kolvar och cylindrar på mina crossar, så någon erfaren får gärna tipsa och berätta lite!  ICQ/ab