1 Senaste redigerad av Peter S (2012-07-19 07:31:33)

Skall montetera en temperaturkontakt som styr fläkten på oljekylet.
Visst finns det färdiga "in line " termostater som sätts på slangen att köpa, men jag vill montera kontakten i sumpen på motorn. Det är ju där man vill ha koll på oljetempen.

Har hittat en bra temperaturkontakt som slår till när oljan blir för varm, men nu till kruxet.
Den har ett (1) vanligt flatstift och tanken har varit att jorda fläkten genom kontakten när den slår till.
Jag förutsatte att kontakten är normalt/opåverkad öppen och sluter när man når en viss temperatur, men denna fungerar precis tvärtom. Den är normalt/opåverkad sluten och öppnar istället  Default/hmm

Finns det något fiffigt sätt att "vända" på signalen till fläktmotorn så att man sluter strömkretsen när kontakten bryter/öppnar?
Har plågat min lokala Autoexperten med dessa frågor då jag inbillade mig att det måste finnas reläer som jobbar som jag vill, men det var bara "goddag yxskaft" där...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Har också insett att denna "nackdel" kan vara en fördel och att den så att säga blir felsäker.
En annan fördel inser jag nu är att man slipper dra all ström genom kontakten när man använder relä.
Är också övertygad om att den finns reläer, typ helljus, som fungerar tvärtom.
På Autoexperten pratade de också om växelrelä, men de trodde jag fungerade så att de bryter/sluter vid en "dutt" på omkopplarknappen. I detta fall är det inte en kort signal för att växla utan spänning eller ickespänning.
Jaja, det bli ytterligare en vända till Autoexperten.

3

Aha, nu trillade polletten ner. Kollade på bilden på schemat. Fick för mig att växlande reläer inte var "återfjädrande" (eller hur man nu skall beskriva funktionen).
Reläet du hänvisar till fungerar precis som jag vill.
Då är det bara att koppla fläkten till 87a.