1

Är det olika hjullager till svingaxelbubbla före och efter -67?

Jag håller på och SA konverterar min splittbuss och har nu byggt om ett par korta bubblarör till långa för att få rätt infästning till svärden men så är hjullagret jag har för 'tjockt/djupt', jag har hjullager till en post-67 svingaxelbubbla men hjullagerbanan kommer ju nu från en pre-67 svingaxelbubbla... och de passar inte... men hittar bara en typ av lager till svingaxelbubbla på f.ex. ClassicVW...

Banan (eller va de nu heter) där hjullagret skall sitta inne i axelröret är 10mm djupt på pre-67 rören medans på post-67 rören är det 13mm, dvs, hjullagret är 3mm för 'tjockt/djupt', är hjullagren olika på pre/post-67 eller har den yttre hjullagerbanan som man skuvar på ett större djup på pre-67 än på post-67, så man får tillbaka de 3mm'erna där? (Jag har inte de yttre hjullagerbanorna från en pre-67 så jag kan inte kolla det själv...)

http://www.zhozho.com/forumpics/AxelTubes_1.jpg
Röret till vänster med skjutmåttet är post-67 röret och där är det altså 13mm djup medans i det moddade pre-67 röret höger är det bara 10mm djupt.

http://www.zhozho.com/forumpics/AxelTubes_2.jpg
Ca 3mm av hjullagret syns när yttre hjullagerbanan är på plats... så ska det väl ändå inte va?

Är det nåt ja missar här eller...? Default/hmm

Buy the ticket, take the ride... - HST

2

Förstår inte riktigt hur du menar, men alla hjullager till pendelaxel är samma. För att hjullagret ska sitta rätt måste inre och yttre hjullagerhusen komma från samma typ. På sista bilden ser det ut om om inre och yttre hjullagerhusen inte matchar varandra.

3 Senaste redigerad av Löf (2012-07-17 18:18:05)

Aha... kan ju stämma det då, axelröret är ju från en pre-67 och yttre hjullagerhuset är från en post-67 bubbla... faan... ICQ/ac
Den här SA konverteringen börjar kännas som en never ending story det här... nån som har yttre hjullagerhus till en pre-67 bubbla och sälja?

Edit: Hur många olika hjullagerhus finns det till bubbla? Är det två olika, typ ett till korta rör och ett til långa rör eller finns det fler kombinationer?

4

Löf skrev:

Aha... kan ju stämma det då, axelröret är ju från en pre-67 och yttre hjullagerhuset är från en post-67 bubbla... faan... ICQ/ac
Den här SA konverteringen börjar kännas som en never ending story det här... nån som har yttre hjullagerhus till en pre-67 bubbla och sälja?

Edit: Hur många olika hjullagerhus finns det till bubbla? Är det två olika, typ ett till korta rör och ett til långa rör eller finns det fler kombinationer?

Det finns minst 3 olika lagerhållare och du måste ha den rätta om det ska passa..

5

Jag har säkert alla 3 men vilken du ska ha beror på hur långt lagret sticker ut..

6

Lagret sticker ut ca9mm, finns det en variant som ligger på ca9mm?