Som endel av er kanske noterat fick jag för snart 2 år sedan överta en VW Limousine av 1950 årsmodell, en bil jag känt till sen jag var liten pilt.
Dåvarande ägaren hade haft bilen sedan 1965 och kort därefter började han med en renovering som omfattade omlackering utvändigt samt bromsöversyn. Barn och familj ändrade planerna och bilen kom att stå undanställd i loge fram tills min bror och jag hämtade den en vacker höstdag.
Tanken med denna är att behålla original drivlina, nåja nästan iaf, en 30 hästare får väl inte ses som ett alltför stort avsteg från original. Osynkad låda däremot skall behållas. Det låter ju så fräckt!
Bromsarna uppdateras med något nyare 5-bulttrummor, en 2-krets huvudcylinder kommer hitta dit också för säkerheten.
Stuket kommer bli lite early Hot Rod / Callook. Dock sparas alla originalprylar om jag skulle bli Termosgubbe på ännu äldre dar...

Så här fann vi bilen, en riktigt välbevarad tidig -50:a. Tidig? Tillverkad i april månad innebär hydraliska bromsar, det tillkom denna månad på exportmodellen. Vidare har den inte någon askkopp, den infördes under junimånad.

På väg hem genom Kiladalen, Södermanland. Barnfind? You bet!

Originalframvagnen skruvades av häromveckan. Ställs åt sidan tillsvidare.

Tänker inte lyfta karossen då det inte är nödvändigt utan jag fräschar bara upp ramhuvudet samt gafflarna bak.
Jag skrapade, stålborstade och slipade ramhuvudet rent innan primer.

Ramhuvudet spraylackat i sidensvart och nya framvagnsstommen, en specialbeställd Grübenwerks, monterad med castershims.
Nu äre dags för annat, nämligen Tour du France. På återseende!
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015