Tack för alla inflikningar!
Jag brukar inte fetta in helt sonika av den anledningen att jag inte vill kladda ner fördelarhuset mer än det redan är kladdigt. Både "kullagerfett" (hjullagerfett?) och grafitfett finns i gömmorna och jag tänkte att en ytterst liten klick kunde man ju smeta på för att vara säker. Men dessa grejer kommer jag inte åt nu innan resan. Jag får hoppas att det inte händer igen, det finns åtminstone ett par brytare kvar i bussen och lite olja kanske man kan klicka dit i nödfall, bara så man får en fet hinna på axeln. Valde no-name-brytarna framför Boschditon den här gången.
Nämnas bör att motorn funnits i min ägo i säkert åtta år (och x antal tusen mil i olika bussar) och dessa två problem uppkommit i höstas och nu idag. Kanske är det en produkt av slitage, kanske är det ett sammanträffande, man bara det faktum att jag inte fick utskällning för att jag missat något självklart lugnar mig. Det börjar bli mer och mer intressant med brytarlöst om man ska avverka tänddetaljer i denna takt.
Tur man tar alla haverier med jämnmod, att det är soligt väder och att man inte har bråttom. Tänk om alla fordon var utrustade med sådan stressbroms! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't