Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e7efae715bb87e95bfcb5f5d00ad3d4c.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1

Yo! Köpte en ny navmutter för att få fast däcket på bakaxeln (36 mm som skulle passa till bubblor 61- och framåt). Själv har jag en 66a. Men jag får inte den att passa. Gängorna är lite slitna så jag vill inte ta i för mycket när jag försöker få dit den. Känns som rätt storlek, men den fäster helt enkelt inte.

Jag (som är nybörjare) misstänker därför att muttern är gängad åt fel håll. Är det skillnad på vänster/höger bakaxel? Borde inte tillverkaren/internetsidan jag beställde den på/förpackningen den låg i informera om detta? Eller ska jag ta i mer när jag försöker skruva på den? För det känns inte bra. Jag är sjukt stark.

För att det inte ska bli några missförstånd tog jag en bild för att visa vad det handlar om.

Post's attachments

IMAG0442.jpg, 885.46 kb,  x
IMAG0442.jpg 885.46 kb, 2 downloads since 2012-07-14 

2

Normal höger gäng på båda sidor.
Gör rent med stålborste och prova sedan.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

3

Det skall vara samma på båda sidor 
Du har vell inte slagit på axelen för då brukar den svulna och mutten går inte att gänga dit
Ps den SKALL  dras med 36kg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för snabba svar.
Var ute och kollade på det nyss, gängorna är rätt (båda höger), och efter lite stålborstande kan jag skruva på muttern iallafall ett halvt varv. Sedan tar det stopp. Alltså, jag får på den precis så att den sitter, men sen går det inte mer.
Nånting måste ju bukta ut lite nånstans. Det är omöjligt att känna med fingrarna vart ojämnheten sitter. Fortsätta borsta eller fila med gängfil? Vill ju inte förstöra gängorna mer. Får se hur det går.

5

De nytillverkade muttrarna är av minst sagt varierande kvalitet.

6

Jämförde gängorna på höger/vänster sida och de är betydligt mer slitna på vänstersidan där jag har mina problem. Ett halvt varv med fingerkraft, sedan tar det stopp. Försöker jag sen fortsätta vrida utan att trycka muttern inåt, mot bilen, hoppar den ur.
Känns ju onödigt att behöva köpa ny bakaxel för detta skitfel. Misstänker att det inte går att byta bara den yttersta "skruvdelen" om ni fattar vad jag menar.
Morfar föreslog gängfil, får nog ge det ett försök..  ICQ/ad

Tack och skål!

7

Jämförde gängorna på höger/vänster sida och de är betydligt mer slitna på vänstersidan där jag har mina problem. Ett halvt varv med fingerkraft, sedan tar det stopp. Försöker jag sen fortsätta vrida utan att trycka muttern inåt, mot bilen, hoppar den ur.
Känns ju onödigt att behöva köpa ny bakaxel för detta skitfel. Misstänker att det inte går att byta bara den yttersta "skruvdelen" om ni fattar vad jag menar.
Morfar föreslog gängfil, får nog ge det ett försök..  ICQ/ad

Tack och skål!

8

Men på bilden har du ju gängat på den betydligt mer än ett halvt varv... Default/hmm

9

Gängfil har löst detta problem åt mig en gång i historien. Borsta rent och smörj innan åtdragning.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

stickan skrev:

Men på bilden har du ju gängat på den betydligt mer än ett halvt varv... Default/hmm

Nepp, den är dittryckt så långt det går innan gängorna tar vid. Jag har nu fattat att allt är hemskt slitet längst ut på axeln, för det ska ju gänga direkt.
Då kommer nästa dumma fråga; går det att byta endast den yttersta delen på axeln, alltså den där man skruvar fast muttern? Om det nu är så att gängfil inte löser problemet?

11

stickan skrev:

Nepp, den är dittryckt så långt det går innan gängorna tar vid. Jag har nu fattat att allt är hemskt slitet längst ut på axeln, för det ska ju gänga direkt.
Då kommer nästa dumma fråga; går det att byta endast den yttersta delen på axeln, alltså den där man skruvar fast muttern? Om det nu är så att gängfil inte löser problemet?

12 Senaste redigerad av Marantz (2012-07-16 12:15:58)

Häv dig på och pressa utav bara h£$∞e så kanske muttern tar.

Eller låna/köper ett  gängsnitt och gängar om tappen, hade jag  gjort.

stenis
orust

13

Det är ingen idé att du våldar dit muttern, det slutar bara med att du förstör axeln mer och den nya muttern också går sönder.
Gängfila eller skaffa dig ett gängsnitt istället.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

14

Problemet löst, gängfil gjorde susen. Nu rullar vi igen!  ICQ/af