Nu när jag köpt mig en buss så vill jag koppla in dubbla batterier. Det sitter ett fräscht batteri i nu som all ström är kopplad till (startmotor/stereo/ljus m.m) och jag vill sätta dit ett batteri som jag kan ha som backup ifall jag använder slut på det första batteriet när jag campar.
Hur ska jag koppla? Jag vill att det andra batteriet också laddas vid körning men jag vill inte att det förbrukas nån ström därifrån förrän jag vrider om nåt...
Tacksam för svar till en okunnig elektriker 
Köp ett skiljerelä på biltema(finns likadana på båtaffären, för 5ggr priset )
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … ela-25230/
Det ingår kopplingsschema, så det är lätt att koppla in.
Och du slipper vrida om nått..
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Precis det jag fann när jag sökte runt lite och kollade på instruktionerna....ska se om jag fattade detta rätt. Kan det vara så det ska kopplas in?
Nja, typ så.
Men du ska koppla kyl, stereo, mm på "reservbatteriet"
Skiljereläet funkar så att när motorn går så laddas båda batterierna, när du står still och använder stereo, kyl, mm så tar dom ström från båda batterierna till batterispänningen kommer ner till typ 11,7v?. Då kopplas startbatteriet ut och du kan köra slut på reservbatteriet med gott samvete och endå kunna starta bilen 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Enklast är att båda batterierna är inkopplade när motorn går. Vid avslagen tändning är batterierna separerade. Bäst är om -bara- startbatteri är inkopplat vid start, men det är lite överkurs att få till. Viktigt att minst ett batteri är inkopplat hela tiden, annars ryker växelströmsgeneratorn.... Små temper klarar att bryta och sluta tändningsspänning men absolut inte medan startmotor går...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Små relän ska de va...
Jag är väldigt nöjd med min lösning. Två parallellkopplade 30A-relän som sluter kretsen när laddlampan slocknar. Helt automatiskt och extrabatteriet är bara inkopplat när generatorn laddar. Glöm inte att avsäkra.
Nja, typ så.
Men du ska koppla kyl, stereo, mm på "reservbatteriet"
Skiljereläet funkar så att när motorn går så laddas båda batterierna, när du står still och använder stereo, kyl, mm så tar dom ström från båda batterierna till batterispänningen kommer ner till typ 11,7v?. Då kopplas startbatteriet ut och du kan köra slut på reservbatteriet med gott samvete och endå kunna starta bilen
Så jag ska ha starten på ett batteri och allt annat på reservbatteriet? Men hur funkar det om jag glömmer ljuset på (som man har en tendens att göra)?
Rita gärna ett enkelt kopplingsshema till mig 
Lösningen jag och Lasse beskriver är inte för att kunna glömma lyset på, utan för att kunna campa utan bekymmer. Är det en lösning för att kunna glömma lyset på skulle jag inte relästyra det alls. Koppla då hellre en rejäl 1+2-brytare mellan batterierna som kopplas ihop med kraftiga kablar, smidigast då är att placera allt i motorrummet. Då kopplar du som du ritat fast du byter ut reläet mot nämnda brytare.
Annars finns det ju summers man kan installera för att lösa denna typ av problem. Eller varför inte automatisera halvljuset, som på en modern bil? När man kört mycket gammelbuss, blir det lika inpräntat att slå på/av lyset som att spänna fast och lossa säkerhetsbältet.
Jag är nog egentligen intresserad av att kunna campa utan bekymmer och som sagt en summer på lyset löser väl det med ljuset.
Men min ritning va väl inte helt rätt eller? Har ni lust/tid att rita ett enkelt kopplingaschema på er lösning med skiljerelä så vore jag tacksam....
Jag tror jag är lite inne på Sottermans spår. I dagsläget är ju all förbrukning (start, belysning, eber, stereo etc) kopplat på starbatteriet.
Min fundering är för att slippa dra om eber, belysning, stereo, koppla in ett extra startbatteri som är skiljt med relä eller brytare. Tanken är att använda detta extrabatteri som "starthjälp" om originalbatteriet skulle vara tömt.
Jag vet att det bästa vore att ha ett fritidsbatteri som all campingel är dragen till men jag undrar om min tanke är helt förkastlig?
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Tömmer du startbatteriet och kopplar ett till batteri till detta, blir effekten att du får två halvfulla batterier. Det funkar säkert till en början, men känns inte som en väldigt robust lösning. Det är i princip samma sak som att koppla en starthjälp till batteriet. Problemet med ett halvfullt batteri är att polspänningen är lägre än för ett fulladdat dito och vid vissa kritiska lägen kan det vara avgörande för om det kommer fungera eller inte. Dessutom belastar du alla anslutningspunkter (som är de svaga punkterna, den delen av kretsen med högst resistans) i större grad om du har två parallellkopplade batterier som belastas av startmotorn. Därför förespråkar jag att batterierna har olika uppgift. Vill man ändå koppla så, gör man, som jag tidigare beskrev, en anslutning mellan batteriernas pluspoler, som kan kopplas bort med en kraftig brytare.
Sen är det bästa, för batteriernas kondition, att aldrig låta dem urladdas helt. Och för att snudda vid det samtalsämnet tänkte jag testa AGM-teknologin nästa sommar, men för att spara lite stålars, funderar jag på att köra ett vanligt blybatteri som startbatteri, jag är inte helt säker på att det kommer funka optimalt dock.
13 2013-01-28 03:54:25 Senaste redigerad av Frederik (2013-01-28 03:59:49)
Jag har en koppling som på sätt och vis är en kombination av ett automatiskt relästyrt skiljesystem och manuellt. Anledningen till detta var just att jag inte riktigt hade tid (var lat helt enkelt) att koppla om elen till ebern när jag monterade mitt extrabatteri men endå ville driva detta på förbrukningsbatteriet när jag campar.
Grunden i systemet är att start- och förbrukningsbatteriet är paralellkoplade via ett relä, styrström som Kee skrev (även om jag tar den via positionsjuset bak). Dvs så här långt är systemet helt automatiskt (startbatteriet bortkopplat från förbrukningsbatteri vid stillastående, bägge tillkopplade/ laddas vid körning). Skillnaden är att jag kopplat styrströmmen till relät via en 3 polig strömbrytare (till-från-till). Det ena till-läget tar jag som nämt styrstöm från positionsljuset (läge "auto") och det andra tar jag direkt från + på förbrukningsbatteriet (läge "på"). Dessutom har jag en batterifrånskiljare på + polen på startbatteriet. Detta kan låta krångligt, men är egentligen ganska finurligt har det visat sig.
Som standard står det i läge "auto" vid vanlig körning/ camping och fungerar således helt automatiskt men när jag skall campa och vill köra lite eber kopplar jag om till läge "på" och kopplar bort startbatteriet med frånskiljaren på detta, på så vis strömförsörjer förbrukningsbatteriet även elsystemet kopplat till bilens vanliga el (tex ebern), utan att startbatteriet töms. Tanken var och är att jag skall koppla om så att ebern får ström från förbrukningsbatteriet direkt (vilket ÄR en bättre lösning) men jag kommer behålla min 3-poliga strömbrytare, för det finns några väldigt bra fördelar med detta system.
Det första är det som Kee varit inne på. Låt säga att man stått och campat någon natt, poppat en massa go musik, brassat eber och kylt öl (dvs tömt förbrukningsbatteriet) och så kommer man på att man skall in till stan (någon km bort) och fylla på ölkylen. Med ett helt automatiskt system (tex relä med styrström från laddlampa/positionsljus) kopplas bägge batterierna in och precis som Kee skrev slutar det med att istället för ett helt tomt förbrukningsbatteri och fullt startbatteri, får man två halvfulla batterier eftersom generatorn långt ifrån hinner ladda upp den förbrukade strömmen på en kort körsträcka. För de allra flesta är inte detta ett problem, bilen startar ändå nästa dag och man kör hem från träffen. Men om man campar lite längre och upprepar processen med att tömma förbrukningsbatteriet, köra en kortare sträcka osv står man snart med ett tomt startbatteri trots att detta inte varit inkopplat under själva campingen. Med min lösning kan jag ställa strömbrytaren i läge "från" och starta och köra på startbattteriet utan att förbrukningsbatteriet kopplas in och tömmer startbatteriet. En annan variant är att jag faktiskt kan starta på startbatteriet, låta bilen stå någon minut (ladda upp den ström som gick åt starten) och sedan koppla över till förbrukningsbatteriet så att detta laddas upp lite (utan att samtidigt tömma startbatteriet).
Den andra fördelen jag dragit nytta av är att jag kan (om jag tex glömt lysena på en kväll) använda förbrukningsbatteriet som en inbyggd starthjälp. Detta kan man förvisso göra ändå om man som jag tar styrströmmen från positionsljusen (fast då går ju lite av den dyrbara strömmen åt till lyset) men troligtvis inte om man tar styrströmmen från laddlampan.
Den tredje är att man kan använda bägge batterierna om man känner för det... om man parkerat i närheten av en backe eller har starka campinggrannar/ grannar med startkabllar 
Tack för era synpunkter! Frederiks lösning var väldigtintressant.
Jag tror, att när batterierna är inkopplade samtidigt bara när motorn är igång, kommer generatorn i i princip alla fall lyckas leverera över 12V vilket skulle göra att startbatteriet ej laddas ur och man står med två halvtomma batterier.
Ett annat sätt att se på saken vore att ha startbatteriet inkopplat endast vid start och de kanske 5-10 minuter som krävs för att återladda det efter start, därefter kunde bara förbrukningsbatteriet vara inkopplat. Så ett "tidrelä" som tex 5 minuter efter start kopplar in förbrukarbatteriet och efter 10 minuter kopplar från startbatteriet (man kan ju koppla om samtidigt, men man vill ju inte det ska vara oinkopplat ens för nån sekund så...). Sen kan man fundera på hur komplicerat det behöver vara. En VW går i de flesta fall för 2 personer att knuffa igång och ett "enkelt" system funkar nog tillräckligt bra, det funkar i båtar som ofta har mindre motorgång än en husbil...
Värt att notera att de som kopplar dylika lösningar väljer ett startbatteri som är bra på just stor startström (går åt väldigt lite kapacitet för att starta men stor ström) och ett förbrukarbatteri som tål djupurladdning. Kolla på många applikationer där man bara använder en del av batteriets kapacitet eftersom det tar skada av att ladda ur när man kommer ned på 20-40% av kapaciteten.
Är nu på gång att ta tag i batterifrågan på min Westy. En tanke var att sno Frederiks lösning men när skiljerelä från Feltema var köpt, upptäckte när jag kom hem att det verkar separera batterierna automatiskt när laddningen sjunker under 12,8v. Där sprack den idén, funderar på om jag ska lämna tillbaka relät och skaffa ett annat.
Vid ett vanligt reläseparerat system, vad är att föredra? Är ett relä som får styrning från generator/positionljus bättre eller sämre än ett automatiskt som bryter vid fallande spänning?
Jag har en Ctek-laddare som skall vara fast monterad för laddning när jag har tillgång till 230v. Den bör väl om jag skall använda Feltemarelät sitta på startbatteriet för att ladda båda batterierna? Hur kopplar man laddaren om man har ett generatorstyrt relä?
Kan du inte göra en projekttråd eller "how to" tråd av hur du än gör, så kan man ta efter.
Jag har redan vurmat för "min sak" i den här tråden och jag tycker att man ska göra som man själv vill. Men jag kan säga att efter att ha testat ett par olika varianter är jag mest nöjd med den automatiserade varianten jag har nu. Man får inte glömma att ngn annan kan hamna bakom ratten och det är onödigt att göra det mer avancerat än det behöver vara.
Att koppla styrströmmen från lyset var den första varianten jag prövade, men jag gillar den automatiska varianten bäst; man kan ju glömma lyset och då laddar bara ena batteriet.
19 2013-04-05 20:45:02 Senaste redigerad av Frederik (2013-04-05 22:38:33)
De där färdiga automatiska reläerna som bryter/ kopplar till vid 12,8V är ganska smidiga just för att om man kopplar en laddare till startbatteriet så laddas bägge batterierna. En annan fördel är att de aldrig låter startbatteriet laddas ur, tex om förbrukningsbatteriet är tomt kan det inte dränera startbatteriet när man startar. Till viss del kan man ju även bruka strömmen från bägge batterierna vid camping utan att riskera att bli stående. Med min lösning kan man också få dessa funktioner manuellt, men den är onödigt krånglig om man inte vill, som jag beskrev tidigare, driva övrig befintlig el (tex eber) på förbrukningsbatteriet. Bäst är dock att dra om den el man vill bruka vid camping och då tror jag dessa automatiska spänningsberoende skiljereläer är den bästa och smidigaste lösningen.
Angående att ta styrströmmen till vanligt skiljerelä från positionsljus eller laddlampan så tycker jag bägge fungerar lika bra. Att ta från positionsljuset blir aningen mindre automatiskt (om man har för vana att glömma slå på ljuset) men jag resonerade som så att fördelen är att man med flit kan vänta lite med att dra på ljuset efter start och på så sett ladda fullt startbatteriet innan förbrukningsbatteriet kopplas in. I verkligheten är det nog skit samma
och då är ju kanske via laddlampan en "snyggare" lösning.
20 2013-04-06 05:45:20 Senaste redigerad av Erbro (2013-04-06 11:57:13)
Tack för era synpunkter! Blir nog till att använda det automatiska reläet.
Spelar det någon roll var man kopplar in relä och c-tekladdare på den ca 1,5 m långa 35mm2 kabeln till förbrukningsbatteriet i rock n' rollsoffan. Är det ok att ansluta reläet intill förbrukningsbatteriet och laddaren direkt i reläet på startbatterisidan? Skall batterikabeln säkras intill startbatteriet? Hur stor säkring?
Många frågor...
21 2013-04-06 14:23:39 Senaste redigerad av Frederik (2013-04-06 14:30:59)
Så länge du kopplar laddaren så att den har direkt kontakt med startbatteriet skall det nog inte spela någon roll om du sätter den direkt på batteripolen eller på kabeln där den ansluter till reläet. 35mm2 kabeln blir ju bara en förlängning av laddkabeln. Angående säkring så säkrar du ffa av för att undvika ev kortis om kabeln råkar jorda karossen. I andra lösningar har jag resonerat att man behöver två säkringar, en nära start och en nära förbruknings, för om kabeln kortsluts har du ju 2 batterier som kan elda upp kabeln. Att använda enbart en säkring vid startbatteriet är då ganska meningslöst och då kan man lika gärna strunta i det. I ditt fall skulle jag tro att skiljerelät gör att förbrukningsbatteriet inte kortsluts och då kanske det räcker med en säkring?
Jag kör med ganska klen kabelarea och vanliga porslinssäkringar (praktiskt då dessa finns i bilen) 25A har jag och dessa står pall (smäller bara när jag råkar glömma mig och försöker starta på enbart förbrukningsbatteriet.) Du har ju grövre kabelarea och då är det väl praktiskt med säkringar för tex bilsterobruk, du kan nog ha upp till ca 150A men jag skulle nog köra på runt 100A då detta borde räcka mer än väl.
Där fick jag svar på allt, tusen tack Frederik!
23 2013-04-18 19:06:37 Senaste redigerad av Erbro (2013-04-18 19:07:43)
Kan du inte göra en projekttråd eller "how to" tråd av hur du än gör, så kan man ta efter.
Jag har klåpat ihop ett kopplingsschema över min installation i min projekttråd, http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 68&p=4
Liten fråga till er som kör med ett extra batteri i bussen: Vart har ni dragit kabeln för att koppla ihop batterierna? Har själv satt in ett campingbatteri och skiljerelä under baksoffan men är lite fundersam över vilken väg som vore bäst/lämpligast.
Den absolut bästa lösningen är den, som redan förespråkats, där batterierna är helt separerade.
Då gör det heller ingenting om batterierna är olika, är olika gamla eller har olika kondition.
Båda laddas när generatorn går.
Ett batteri är bara till bilens förbrukare, startmotor ljus etc.
Ett är till innerbelysning, värmaren och kylskåp, och då ev. också stereon.
Omkoppling av befintliga prylar är nödvändig.
I fritidsbåtar är detta standard, då man alltid har ett fräscht batteri till startmotorn.
Vanligt i båtar är att båda batterierna laddas via en skliljediod, eller ett separerande relä.
Huvudströmbrytare av typen 0-1-2-1+2 kan ju funka för dem som har gott minne...
Vid permanent parallellkopplning måste båda batterierna vara av samma sort, lika stora, och av samma kondition, annars skiter det sig, allt vill ju jämna ut sig, så ström från det bättre batteriet vandrar över till det som är sämre, men man får inte två halvbra, utan två dåliga batterier med sådan koppling.
Med en startkabel kan man tillfälligt koppla ihop batterierna, om man nu glömt ljustet på, och inte har ström till startmortorn, förutsatt att man har litet kräm kvar i förbrukarbatteriet.
Det räcker med en kabel, minussidan sitter ju redan ihop i chassiet.