1

Söker bläster firma i GBG området, och ja jag vet om att man kan kolla själv.

Men vill ha tips från någon som anlitat någon firma och kan rekomendera eller inte rekomendera.

stenis
orust

2 Senaste redigerad av vwentusiasten (2012-04-07 14:18:51)

Dubbla poster med samma innehåll ? ICQ/ae

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

Inte alltid folk läser alla poster, därför för att få fler svar.

stenis
orust

4

Har fått svar från Kållereds Blästring.
Har någon använt sig av den firman, och är de bra att ha att göra med?
Annars får jag väl anmäla mig som försökskanin då.

stenis
orust

5

En parameter som jag tycker ofta glöms i samband med sandblästring är vilken utrustning/maskiner firman har/använder
och huruvida den är optimal för sandblästring av just bilar.

Snart är jag där och jag har gjort lite fältundersökningar i Skåne och hört (en bra renommerad firma) att de inte
rekommenderar blästring av sidorna för plåten slår sig, blästring av taket rekommenderas inte heller. Endast
balkar och skelett på undersidan och insidan rekommenderas.

Och "vän av ordning" kanske inflikar men jag har ju sandblästrat både sidor och tak och det blev perfekt.
Men det beror givetvis på vilken utrustning/maskiner firman använder (jag kan ingenting om det) vilka
munstycken kanske, om maskinen går att reglera så man sandblästrar olika detaljer med olika styrka.
Eller kanske är det så enkelt som att tekniken hos en erfaren hantverkare gör att med vinklar och avstånd
kan man kompensera för olika delars hållfasthet.

I mina öron låter som att det som ovannämnd firma säger kan tolkas som att de har en för robust maskin
för blästring av delikat sidoplåt på en bubbla eller buss. För visst borde det gå att sandblästra sidor och tak?
Bara man har rätt utrustning. Och det borde definieras först. Kanske förtänar det en egen tråd vad vet jag.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Förstår vad du menar.

Kan ju bli mer än en bubbla som kommer hem om man blästrar de stora ytorna.
Kommer att be dem blästra trösklar, dörröppningarna, under karossen, motorrum, koffert, fönsteröppningar osv.
Hoppas ju att de vet vad dom gör.

stenis
orust

7

Jag har anlitat Kållereds Blästringsteknik flera gånger och det funkar bra till prylar som tål att blästras... Dessutom är de kanon på metallisering och pulverlack om du har tex chassiprylar som skallbli snygga. Senaste arbetet de gjorde för  mig var ett par ovalskärmar som blev kanon efter blästring/metallisering.

8

Metallisering? Tell me more...

9

är det flamsprutning du snackar om??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av JockeB (2012-04-16 20:48:35)

Beskrivning:
" Metallisering är en metod för att skydda målade stålkonstruktioner i årtionden längre än med enbart färg. Detta är en väl utvecklad process som har använts runt om i världen i över 90 år. Ett enda lager med metalliserad yta skyddar den underliggande metallen i 30 och 50 år beroende på tjocklek och yta.
Hur fungerar det?
Metallisering är en sk kall process där aluminium eller zink appliceras på stål genom att spraya istället för att doppa stålet i ett bad av smält zink, som vid galvanisering. Metalliseringsprocessen kräver alltid en ren och ruggig yta. Därefter sprayas smält aluminium och zink med en gaslåga mot ytan. Denna sprayade metallbeläggning ger både en skyddsbeläggning och galvanisk beläggning."

Kan även nämna att ytan efter metalliseringen går perfekt att slipa jämn innan grundning.
Viktigt att vara säker på att det finns gott om gods innan du lämnar in för både bälstring och metallisering!
Blir det hål efter blästringen och prylen sedan metalliseras, måste metalliseringen slipas bort innan svetsning kan göras, och då är ju det rostskyddet bortkastat...
Kan ju nämna att på 1900-talet lämnade jag in (inte i Kållered)  en hel cab-kaross för blästing och metallisering. Resultatet blev som väntat rätt buligt på stora ytor, men gick ganska lätt att krympa tillbaka. Fördelen är ett grymt rostskydd!
Lycka till!

11

Sådärja, bubblan inne på blästring.
Kållereds Blästring blev det, lite blandad förtjusning när man drog in på firmans plan.
Såg ju lite skrufsigt ut men goa gubbar, hämtas nästa fredag.

Så nu jobbas det med plattan, nästan klar.

Så nu måste ju växellådan få sitt åxå, blästring/lack.
Urtrampningslagret är väl lag på att byta när man ändå kommer åt?

Har ju ingen koll på om vxl låda/motor fungerar.
Har nu alla delar för att renovera motorn, men det kanske inte behövs.
Lite tråkigt att riva isär för att upptäcka att den hade fungerat, men ännu tråkigare att sätta i den och den inte fungerar.
Vad göra?

stenis
orust

Post's attachments

P4180657.JPG, 80.53 kb, 816 x 612
P4180657.JPG 80.53 kb, 247 downloads since 2012-04-21 

12

Yess äntligen fradag, kärran kopplad.
Ringer firman, nej vi har inte hunnit, vad var det som skulle göras frågar de.
Suck, jag som tänkte pilla med karossen dessa 4 lediga dagarna.
Men nästa fredag ska den vara klar, säger dom jaja.
Den står ju inne iallfall.

Nu kan jag koncentrera mig lite mer på plattan/växellådan istället, inte helt fel ändå.

stenis

13

Hur gick det med blästringen? Bor i Ödsmål och söker inte bara en bra blästringsfirma
utan även någon som kan svetsa bilplåt. Har du några tipps?

Tidig stratos silver -55, Svart -56, Dubbeldörr-65, Split -50 tyvärr såld.

14

Bra blästringsfirma,,,,,,,,,,,, min favorit är Korrosions Teknik i Stenungsund, men de har oftast mycket att göra så det gäller att klämma in sina delar när det passar dem. Mycket sympatisk ägare.
Sen har vi Kållereds Blästring Måleri, mycket humana priser.

Svetsare vet jag ingen förutom mig själv som bara svetsar för mig själv.

stenis
orust