Jag var under onsdagskvällen påväg för att lämpa av Farsan vid järnvägsstationen i byn, då jag till min fasa får se en tyskregistrerad T3 vid väggrenen med varningstriangeln ute.
Jag kommer snabb fram till att efter jag har dumpat gubben vid stationen, så måste jag undersöka vad som är problemet med bussen.
Påväg från stationen så går tankarna runt om hur man skall kunna lura av tyskarna denna fina Bluestar(ehh...eller jag menar, hur jag skall kunna reparera bussen åt dom
)
Väl framme vid den läckra vagnen så kan jag konstatera att det är en mor tillsammans med sina två söner som är på semester i Sverige, men för tillfället är påväg tillbaka till Tyskland. Felet är att dom har ett ""weniger wasserläckage" (motsv.) Problemet med T3 brukar ju vara att trots att läckaget är "Weniger" så kan problemet vara ganska omfattande, med tex. dom kära vattenmantel packningarna som läcker.
-Nåja, dom öppnar upp huven till bussen och där sitter det ju en trevlig 2.1 Wasserboxer!
Efter lite klämm och känn så konstaterar jag att Kilremmen till vattenpumpen är nästan av...
...därefter känner jag på remskivan till vattenpumpen och den är helt stum!
-hmmm geknackte lager im Wasserpumpe vielleicht?
-Ich Glaube die wasserpumpe sind kaputt, habe sie ruft die VW werkstatt?
Och dom hade gått till den lokala vw verkstaden för att fråga om dom kunde hjälpa till. Problemet var att verkstaden hade 2 veckors väntetid samt att verkstaden bad dom försöka köra bilen till verkstaden (ca. 2km bort.)
Tyvärr är det ju ganska problematiskt att köra en Wasserboxer utan vattenpump...
dessutom hade klockan hunnit bli 1700 och samtliga verkstäder hade stängt för dagen.
Nåja, ich glaube ich habe eine neues wasserpumpe für die 2.1 wasserboxer zu hause.
Ich können ihre wasserpumpe wechseln!
Tyskarna hade redan ringt till en bärgningsbil som anländer till platsen(kostade 1500:- för 6km transport...Ocker!)
problemet är att det finns ju ingen öppen verkstad i byn, så vi kommer överens om att jag skall försöka hjälpa dom att laga bussen ikväll.
Bilen anländer till Notwerkstatt für auslandfahrer!
Jag slår ett kik i förrådet av delar och konstaterar mycket riktigt att jag har en NOS 2.1wbx vattenpump VW orginal. Då börjar den mentala brottningsmatchen, om jag skall nyttja min enda reservdelspump till en helt främmande människa. Dessa orginalpumpar är ju trots allt "nicht mehr lieferbar am VW". Ska jag således skaffa en pump till mig själv senare så kommer det bli något piratskit som måste inhandlas... efter ungefär 3 sekunders hårt övervägande så kommer jag fram till att jag självklart skall hjälpa dessa utsatta T3-fahrer!
vattenrör börjar demonteras!:
som tur är så är vagnen servad så insexbultar går att lossa utan allt för mycket svordommar
noggranna jämnförelser mellan gammal och ny pump:
kvällsmekandet i full gång
efter 5 timmar från första anblick till färdigreparerad vagn så är det dax för provkörning av nymonterad pump + rem. det fylls på med glykol. och det går en kall kår längs min rygg när mina öron noterar ett klassiskt wasserboxerljud, nämligen vatten som droppar!!
Stjärtsmör!!!(eller jag menar rackarns!)
Var läcker det nu då? är det topparna som läcker ändå? gick bilen varm när pumpen skar?
kikar in under bilen och lokaliserar problemet.
Det är rörstumpen där det normalt sitter en motorvärmarkropp på svenska motorer som läcker.
på denna Bluestar så sitter det en plaststuds där. Jag demonterar studsen och okulärbesiktar den...
-Scheisse! Die wasserflansch sind genackt auch!
en tydlig spricka i plasten!
Nu blir det knivigt! Det är sällan det läcker på den platsen på bilar med motorvärmare= keine neuteile im lager!
Dock vet jag att jag har en gammal motorvärmare på hyllan.Jag kontrollerar med tyskarna om det går bra med en Gebraucht heizunganschluss als ersatzteile?
Den äldre sonen, som senare visare sig vara Ingenjör i finmekanik (Natürlich!) synar elementet. wir brauche ein Form-a-gasket product.
Tyvärr börjar klockan bli mycket(2300 oder so) familjen börjar bli trött, och jag har lovat att hämta farsan i Borlänge kl. 00.00
Vi kommer fram till att vi fortsätter imorgon kl.0900.
Jag erbjuder dom skjuts till ett hotell i byn. men självklart avböjer dom. Dom har ju en Multivan!! 
Dagen efter börjar vi klockan 0900 på utsatt tid.
Familjen är lite normalt morgonsargad som man ofta blir i en Multivan, men lyckas skaka liv i kroppen
vi tar vid kvällens arbete, och jag hittar mycket riktigt motorvärmaren(för en gångs skull låg delarna där man trodde!)
Efter lite Sökande i VW reservdelskatalogen så konstateras att det skall sitta en packning mellan motorvärmaren och blocket. jag rotar runt lite och hittar en påse med osorterade packningar. Ingenjören går igenom påsen och hittar en packning som kommer att passa.
problemet var ju att anliggningsytan var ärgad på motorvärmaren, så vi lägger en film med form-a-gasket på motorvärmaren.
Det är trångt och svårt att komma åt, men efter 20 min så är värmaren monterad på plats
ny fyllning av glykol.
dax för provstart, vad är det som skall gå åt helsike denna gång? T3 är ju kända för att det ofta blir backjobb, dvs laga ett fel och 2 nya uppstår.
Jag håller andan och kommenderar:
Motoren an!
Motorn startar direkt
Lite småbubblig i magen ligger man under och kontrollerar dom klassiska problemplatserna.
Jag ser en vattendroppe vid blocket!
provar att torka bort den.
-väntar i 10 sek. ingen ny droppe har bildats! piiiuuuu det var nog en gammal droppe...
Allt verkar tät. vi stänger av motorn och efterfyller lite glykol. jag konstaterar att locket till expensionskärlet har en trasig ventil.
Jag har en ny liggandes och jag vet att dessa finns hos VW och div reservdelsställen fortfarande, så jag rekommenderar ett byte.
Färdigt kraftpaket:
bilen varmkörs och luftas:
Keine Problem!
Delar som byttes:
Vattenpump med packningar
kilrem
vattenfläns-->motorvärmare
kylvätska
slangklämma
nytt lock till expansionskärlet
Familjen är jätteglad att bussen rullar igen, efter att mer eller mindre ha fått en dödsdom dagen innan.
Eftersom dom blev ockrade dagen innan av bilbärgaren så har jag inte hjärta att ta något fläskbetalt av dom, utan dom får delarna till självkostnadspris för vad nya delar kommer att kosta. Dessutom har dom ju fått en ny Mehrausstattung = Elektrische Fahrzeugheizung!
T3 Fahrer müssen zusammenhalten!
Efter sedvanliga avskedsrutiner så styr dom kosan nach Silber bergwerk unt dan Deutchland!
Grusse aus Schweden!
bonnläppstyskan bjuder jag på!

!
!