1

Hallå i stugorna!
Jag har lite bekymmer mid min ny-inköpta 62:a. Det går inte lägga i växel när motorn är igång eller när bilen rullar, och om man försöker starta bilen med växel i och frikoppling så drar den framåt. kopplingsspelet är korrekt inställt. bilen har stått stilla i 18 år om det hjälper någon att komma på någon teori, eller är det bara att riva isär och byta koppling?
ha en trevlig sommar / simon

(ny på bubbla)

2

Det mest troliga är att lamellen har rostat fast i tryckplatta och svänghjul.
Du kan ju försöka att starta den med växel i och köra lite, koppla och bromsa
kan hända att det släpper då men det är ju en ganska farlig manöver och du kommer säkerligen få byta koppling iaf.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Okej, ska försöka med detta. Men om jag behöver byta så räcker det med lamellen och tryckplatta? tack!

4

Detta händer mig ibland efter vinterförvaring - alltså att lamellen klibbar/rostar fast.

Ett tips från en gammal bilmek som jag använder är att starta motorn med upphissade bakhjul och låta bilen stå på tomgång med en växel i och kopplingen nedtryckt.
-Tydligen blir det ganska "ryckigt" så att lamellen slås loss? Funkar iallafall !

5 Senaste redigerad av Hasse 1 (2012-07-15 01:03:46)

Ett annat gammalt bilmekartips, koppla in 12 volt på batteriet, i med högsta växeln, ner med kopplingen så gott det går åsså knycka med startmotorn, då ska den också lossna Default/smile
Och JA, startmotorn håller ledigt för detta  ICQ/ab

6

Tack för tipsen! Ska försöka med detta när jag kommit hem från campinglivet!