1

Hej! Ska byta luftfilter i min 64:a med 1200:a motor i. Och det är ett sånt där som badar i olja... Är det någon som vet exakt vilket jag ska ha då det verkar finnas ett gäng olika filter? Tänkte beställa ifrån Dalhems om det finns där. Även ventilkåpspackningar, är det också speciella till en 1200:a eller är det bara att gå efter årsmodell när man beställer?

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Det är inte ett filter man byter utan man tvättar det med avfettning och sedan fyller man på ny olja. ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

3

Jaha? Så man behöver alltså aldrig byta det? Låter ju bra :-) Någon som har koll på ventilkåpspackningarna också?

4

Om du inte har 25 lr 30hp så finns det väl bara en sort Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Ok, kanske får kolla lite mer noggrant på sidan då, hade för mig att det bara stod passar typ 1 på flera olika. Kanske kollade lite för hastigt :-)

6

En liten fråga till :-) jag har lyft ur själva insatsen med filtret nu, men hur får jag ur filtret så det blir helt fritt? Ska man liksom bända upp "locket" på ovansidan, som på en färgburk typ?

7

Det gör du inte. Doppa det i avfettning och låt det ligga å dra ett tag. Blås rent med tryckluft om du har.
Den verkliga smutsen skall fångas av oljan under 'drift', så den mesta smutsen (grus, sand, björkfrön etc) och sjunka till botten av tråget. Detta häller du bort och torkar ur tråget. Fyll på med någon dl olja ( står i manualen), på med locket och sedan är det klart.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

8

Ah, ok då förstår jag. Trodde man kunde få ur själva filtret... Tack så mycket för infon!

Med vänlig hälsning, Kristofer

9

evighets filter.. serry.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Mystiskt... ;-) kom på att det har legat i avfettning ett bra tag nu, kanske dags att ta upp det därifrån så det inte löses upp helt... Började ju dricka lite o glömde tiden :-)

11

Risto skrev:

Mystiskt... ;-) kom på att det har legat i avfettning ett bra tag nu, kanske dags att ta upp det därifrån så det inte löses upp helt... Började ju dricka lite o glömde tiden :-)

Dricka avfettning.. Det är ju inte så bra  ICQ/ad

Professionel P.I.M.P (åker VW)