26

Det bästa är ju ändå en riktig mätare med givare i tråget!

27

stickan skrev:

Det bästa är ju ändå en riktig mätare med givare i tråget!

Kan du utveckla lite? För jag går och funderar på någon sorts lösning.

Vad är kostnader, arbete, delar till "mätare i tråget"? Och när den lösningen är på plats
hur mycket noggrannare temp mätning kan man förvänta sig jämfört med stickan?
dvs så man kan göra en helt vanlig cost-benefit analys.  ICQ/af

Alltså, jag bara undrar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

28 Senaste redigerad av lasslo (2012-07-12 12:53:57)

Du kan köpa mätare med givare på Biltema. Dom har även en plugg, så du kan montera givaren där oljepluggen ska sitta ICQ/ab

Ex på mätare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-32243/

Pluggen hittar jag inte på hemsidan nu, men den kostar 29kr ICQ/ab
EDIT : här är artikelnummer på pluggen : 321052

Det enda som behövs för montering är lite kabel, kabelskor, kopparbrickor, vanliga verktyg och lite sunt bonnförnuft ICQ/ad

Pris för allt(förutsatt att du gör jobbet själv) är under 200kr

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

29

Hur Biltemas tempmätare/Givare är vet jag inte men deras oljetrycksmätare med givare är bara skit! Gjord i plast och ruskar sönder efter nån vecka!

30

Nu tyckte jag mig få känslan av att frågeställaren ville ha nått billigt, därav mitt tips ICQ/ab
Visst är det säkert bättre kvalitet på tex VDO, men till 5ggr priset.

Jag kör f.ö biltemas oljetemp och tryck, dom har inte skramlat sönder än ICQ/ab
Körde med en annan biltema oljetempmätare i plast i åtta år, den funkade fint när jag bytte i vintras... Så helt kassa är dom nog inte?

Buss 65
Ghia 57

31

lasslo skrev:

Du kan köpa mätare med givare på Biltema. Dom har även en plugg, så du kan montera givaren där oljepluggen ska sitta ICQ/ab

Ex på mätare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-32243/

Pluggen hittar jag inte på hemsidan nu, men den kostar 29kr ICQ/ab
EDIT : här är artikelnummer på pluggen : 321052

Det enda som behövs för montering är lite kabel, kabelskor, kopparbrickor, vanliga verktyg och lite sunt bonnförnuft ICQ/ad

Pris för allt(förutsatt att du gör jobbet själv) är under 200kr

OK, så sedan är det bara att dra en kabel hela vägen till instrumentpanelen. Kan tänka mig att det tar sin tid.
Vilken väg drog du den kabel igenom?

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

32

Att dra kabel tog inte många minuter.
Jag kan visa och förklara om vi ses i lödde nån tisdag ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

33

lasslo skrev:

Att dra kabel tog inte många minuter.
Jag kan visa och förklara om vi ses i lödde nån tisdag ICQ/ab

Toppen! Det vill jag gärna. Tack.

34

lasslo skrev:

Nu tyckte jag mig få känslan av att frågeställaren ville ha nått billigt, därav mitt tips ICQ/ab
Visst är det säkert bättre kvalitet på tex VDO, men till 5ggr priset.

Jag kör f.ö biltemas oljetemp och tryck, dom har inte skramlat sönder än ICQ/ab
Körde med en annan biltema oljetempmätare i plast i åtta år, den funkade fint när jag bytte i vintras... Så helt kassa är dom nog inte?

Ok...Jag vet dom som testat dom i Formel Vee-bilar och ibland så höll dom inte ens ett race! I och för sig så kan det ju vara bättre kvalitet på dom i dag än för nåt år sen...

35

Oavsett vad man använder är det nog klokt att kallibrera i kokande vatten eller liknande.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

36

Svwerker skrev:

Oavsett vad man använder är det nog klokt att kallibrera i kokande vatten eller liknande.

Bra tips! Tack.

37

Nobbe skrev:

finns ingen fördel med 100+ på oljan
oljan blir väldigt blaskig och bryts ner snabbt (om man inte har riktig racing / kvalitetsolja" med högt viskocitetsindex.

och jag tror inte de sista 20-30 graderina gör så mkt på toleranserna i lager osv att de berättigar
så het olja,

själv vill jag inte köra med min maskin om oljan ligger 100+, då tycker jag det är det dags att se över oljekylaren..... eller ta de lite lugnare! och kör man med nån 10-30 junk olja så är den i princip dimma vid de temperaturena...

Men sen vet du ju bättre än att ha 10-30 olja i en trimmad VW motor.... Inget annat än 20-50 eller en rak 50... och Av yttersta kvallitet....

När jag hade min Trimco byggda 2165 så låg tempen på ca 85-95 grader vid normal körning... Och mellan 110-115 grader vid hård gasning. Ingen extra kylare. Byter man olja ofta så är det inga problem.. jag bytte efter ca 80-100 mil