1

Jag tänkte i helgen ge mig i kast med att försöka förfina precisionen hos styrningen i min buss från 69 ytterligare. Jag har bytt alla styrstag och justerat toe in en "med synvinkel" aning. Efter den justeringen drar den lite mindre åt höger än tidigare och min tanke är att justera lite ytterligare för att få den att gå helt rakt. Är detta rätt sätt att gå, eller finns det fler sätt att justera på "bonnavis" när man inte har några mätverktyg att tillgå? Tänker framförallt på castervinkeln, men bussen "går som tåget" och är lättstyrd så det vill jag ju helst inte pilla på.

Dock är även ratten ca 90 grader felställd nu och såvitt jag vet kan man både justera detta på själva rattstången, men även hos det längsgående styrstaget. Finns det för- och nackdelar med de respektive? Hos splitten kan man ju bara justera på staget och det verkar ju enklare än att försöka dra av ratten från stången. Tankar?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

När fimor justerar styrningen låser man ratten=styrsnäckan i mitt läget, sen justerar man styrningen från det sen. Men det förutsätter givetvis att ratten sitter i styrväxelns mittläge från början.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Intressant! Det tolkar jag som att man ska justera på staget, jag har inte rört ratten och jag känner att jag har fog för att tro att den inte är justerad sen tidigare.

Ska väl tillägga att ringtrycket är kontrollerat på alla fyra däcken och att mönsterdjupsslitaget är jämnt, åtminstone axelvis.

4

Vet inte hur det är på bussar, men på Typ 1 och 3 har styrsnäckan ett mittläge där ratten ska vara "rakt fram" och hjulen peka rakt fram. Om man inte har styrsnäckan i rakt-fram-läge och kompenserar med att flytta ratten får man mer glapp i styrningen och snabbare slitage i snäckan.

5 Senaste redigerad av Demian (2012-09-29 23:35:28)

Har du inte lösa fälgar utan däck?

Montera sådana, så är det enklare att mäta toe out/toe in och caster.

Att busssen drar åt höger borde kunna vara att caster/camberjusteringen står fel. Dvs att de inte står lika på framhjulen.

6

annars kan du ju prova "Gardinstångsmetoden"

7

Det finns säkert ett mer korrekt sätt att mäta toe in, men jag har alltid kört med "synvinkel", dvs jag kollar på 10-15m håll om det ser ut som att hjulen pekar inåt, gör de det, har man toe in. Kanske helt förkastligt ur en professionell aspekt, men det funkar för mig. Justerade ut styrningen (toe in) ytterligare idag och nu går den nästan helt rakt. Har även ställt ratten rakt nu och det slog mig att man ju självklart måste justera på staget, annars blir ju ändlägena "fel", dvs olika.

Fast uppfinningen p-ände kommer jag aldrig förstå mig på, finns det ngt universellt knep för att låsa en p-ände så att den inte snurrar med? Grejerna är ju nya, men ändå får man jobba som faen för att få gängan att låsa sig så att muttern går att gänga på.

Förresten, hur mäter man caster? Det är ju styraxelns förhållande till en lodlinje och borde väl vara lättast att mäta med hjulet demonterat, eller? Har ett svagt minne av att kulbultarna i framvagnen är excentriska för att möjliggöra denna justering.

8

Angående justering av toe in/out så har Verktygsboden kommit med en nytt verktyg för detta.
Dom skulle nog varit perfekta att ha ute i Rommegaraget eller vad säger du Demian ?

http://www.verktygsboden.se/verktyg-foe … vridplatta

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.2/24839/cache/24839_f0dc17c77c8723d37dc408934d6105cc.jpg

9

Appropå glapp styrning på (tidig) bay. Jag har sedan bussen köptes 2005 haft ett enormt glapp i ratten på minst ett kvarts varv. Utan att felsökt ett jota har jag utgått från att det varit en slut snäcka och lärt mig leva med det som en del av bussens personlighet. Efter att kört Kees buss och hört hans input om styrstag/styrleder öppnades mina vyer något, men jag var fortfarande skeptisk.

Lite roligt var det då när jag bara veckor senare besiktigade bussen och glappet slutligen fick sin dödsdom (får väl vara förvånad att den tagit sig igenom 2 bes). En mkt trevlig bes man påpekade tom att det var styrstaget som går från snäckan bakåt som glappade. Trots detta var jag skeptisk till att detta var hela problemet. Visst måste den ökända styrsnäckan vara huvudproblemet!?

Nåväl har nu spenderat 30 minuter med att byta styrstaget och kan något snopet notera att glappet i ratten är helt borta! Som en liten bonus medförde lite justeringar även att ratten nu är centrerad när man kör rakt fram.

Mina vyer när det gäller glapp styrning på bay är nu helt förändrade, tack vare det frö Kee sådde och besiktningen tvingade mig ta tag i. Vill minnas att jag läst Kees inlägg om glapp styrning vs styrstag och inte snäckor någon stans men hittar det inte.

10

Vad kul att det löste sig för dig, jag vet inte var den seglivade myten om att glappet skulle ligga i snäckan kommer ifrån?

Jag justerade dessutom toe-in hos pickisen "med synvinkel" för någon månad sen, nu går även den rakt.  ICQ/ab  Bussen behöver ytterligare förfinas, kanske att ett halvt varv på staget gör susen...

11

Har fått samma dom på mitt styrstag höger inre glappt. Och det är rejält.
Dock när jag sökt på nätet så finns det ju både fast styrstag höger och med lösa "ändar".
Vad är rätt i detta fallet? Har ju en 70a bay.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

12

Mitt justerbara sitter på vänster sida, men det spelar ju egentligen ingen roll, för stagen borde vara likadana med tanke på att hjälpstyrarmen sitter i mitten. Jag rekommenderar dock att man byter alla tre stagen, det saftar i pengamässigt, men hade man ändå tänkt använda bussen är det värt det. nödreparationer gör man helst bara på tråkbruksisar.